Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kachna s šesti může být pro řidiče horší než alkohol

  12:00aktualizováno  12:00
Dobře a vydatně poobědváte, jako správný řidič vypijete nealkoholické pivo a s pocitem klidu usedáte za volant. Pokud vás ale čeká dlouhá a monotónní jízda, jste možná ve větším nebezpečí, než byste sami čekali. A je jedno, že jste nepili alkohol.

Kachna pečená s jablky a rozmarýnem. | foto: Isifa

Vydatné jídlo může koncentraci při řízení ublížit víc než některé zapovězené látky. A v kombinaci se špatným spánkem může být vysloveně nebezpečné. Alespoň to tvrdí autoři malého výzkumu, který proběhl v Londýně na univerzitě Loughborough.

Při něm bylo dvanáct mladých řidičů rozděleno do dvou skupin a všichni se vydali na společný oběd. Na obě skupiny čekalo stejné jídlo, ale zatímco první skupina dostala normální verzi (905 kalorií), druhá obědvala dietněji (305 kalorií).

Předchozí noc spali všichni testovaní jezdci pět hodin. To sice nebývá obvyklá doba spánku, podle výzkumníků ale není ani úplně výjimečná a většina řidičů už za svůj život vyjela na silnici i po kratším spánku.

Ilustrační foto.

Po obědě pak obě skupiny usedly do jízdního simulátoru, kde je čekala dvouhodinová a monotónní jízda v běžném silničním provozu. Tam vyšlo najevo, že mladíci, kteří měli k obědu kaloričtější jídlo, měli větší tendenci ztrácet koncentraci a vyjíždět ze svého jízdního pruhu.

Vědci sami přiznávají, že výsledky budou muset ještě podrobit důslednějšímu výzkumu, ale závěry podle nich už teď potvrzují, že kombinace špatného spánku a kalorického jídla může být velice nebezpečná.

Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.