Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kachní hody začínají: legendární citroëny se slétají do Mostu

  12:14aktualizováno  12:14
Město Most nabídne tento týden nevšední zážitky. Pokud uvidíte větší koncentraci Citroënů 2CV, legendárních vozítek známých třeba z četnických komedií s Louisem de Funesem, vězte, že míří na mostecký hipodrom, kde mají od úterka do neděle svůj 18. sraz.
Citroën 2CV

Citroën 2CV

"Kachny... kachny... kachny...," ukazuje zřízenec ústavu pro choromyslné v populární cimrmanovské komedii Rozpuštěný a vypuštěný. Kachny jsou totiž v onom ústavu všude. A právě tak to bude i v Mostě.

Mostecký hipodrom se totiž stal místem 18. světového srazu příznivců právě tohoto legendárního vozítka přezdívaného "kachna". Organizátoři očekávají, že jich dorazí kolem čtyř tisíc. Chcete-li si užít kachní hody, neváhejte a vypravte se do Mostu!

"‘Kachny‘ jsou krásná a pohodová auta. Je na nich úžasné naprosto všechno. Právě proto asi lidi tolik baví," říká Tomáš Neruda z 2CV Clubu Jesenice, jeden z organizátorů celosvětového kachního srazu.

"U nás používáme jméno Kachna. Když ale vyslovuje 2CV Francouz, tak se z legračního vozítka rázem stanou ‘Dva koně‘. Právě to totiž po přečtení ve francouzštině zkratka znamená. Je proto až neuvěřitelně magické, že setkání je právě na hipodromu," dodal.

"Kachny" v Mostě

18. mezinárodní sraz majitelů a přátel vozidla Citroën 2CV

- Most, 28. 7. - 2. 8., areál hipodromu

- vstup pro veřejnost 31. 7.a 1. 8., cena 150 Kč na osobu a den

- v areálu se platí speciálním platidlem, takzvanými Duckáty (od anglického duck = kachna), směnárna je na místě, 1 duckát je 1 euro

- v areálu se doporučuje napsat dětem na pásku (vstupenku) telefonní číslo rodičů

- po Mostě bude jezdit v době srazu speciální autobus pro účastníky (trasa: hipodrom, 1. náměstí, aquadrom, Kahan)

- chystá se představení první knihy o historii "kachen" v Československu

Od prvního představení citroënu 2CV veřejnosti letos uplynulo jedenašedesát let. Práci na něm zahájili konstruktér André Lefebvre a slavný designér Flaminio Bertoni už v létě 1936. Traduje se, že požadavek na nové lidové vozítko údajně zněl: Musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce. Citroën 2CV se pak vyráběl v letech 1948 až 1990, vzniklo jich přes pět milionů kusů. V roce 1999 jej Francouzi zvolili automobilem století.

Příznivce má "kachna" po celém světě. Do Mostu přijedou Japonci, Američané i Australané, zástupce bude mít většina evropských zemí. "Počítáme s tím, že přijede kolem pěti tisíc aut, tedy něco přes deset tisíc lidí. Kvůli tomu množství ani nejde uspořádat spanilou jízdu. Jen za sebou by to byla dvou a půl kilometrová šňůra. Představte si, že ta hmota jede městem. To se zorganizovat nedá," upozornil Neruda.

"Místní ale o jízdy ‘kachen‘ po městě určitě nepřijdou. Skupinky citroënů budou jezdit třeba do obchodů, na autodrom nebo místní letiště. Když je takový sraz, tak nikdo nejede sám," usmívá se.

Setkání citroënů 2CV oficiálně začíná v úterý. Účastníci ale začnou přijíždět na hipodrom již dnes. Do světa se opět rozjedou v neděli 2. srpna. Na každý den mají připravený program – od burzy dílů a příslušenství přes jízdy zručnosti, testování schopností na místním autodromu nebo třeba paragliding až k večerním pohádkám pro děti a nočním koncertům. Areálem hipodromu projde i jejich slavnostní průvod.

Od úterka do čtvrtka je setkání "kachen" neveřejné, na pátek a sobotu se z něj ale stane obří atrakce pro všechny zájemce o krásné vozítko nebo pro ty, kteří hledají netradiční zábavu.

"K vidění bude výstava ‘kachen‘, která se do areálu přemístí z mosteckého muzea. Pobavit by měla speciální Expo 2009, kde chceme představit výrobky, které frčely v Československu, když se vyráběly ‘kachny‘. V jednom z centrálních stanů zas návštěvníci najdou výstavu Davida Vávry k jeho šumným městům," vyjmenoval Jaroslav Jůza, další z organizátorů srazu.

"Jeden Skot chystá Školu 2CV, kde ukáže všechny díly ‘kachny‘ a jak se s nimi pracuje. Hlavní samozřejmě ale budou samotné ‘kachny‘ v nejrůznějších barevných a bláznivých provedeních nebo originálních úpravách – třeba na limuzínu, auto pro ralley Paříž – Dakar nebo miniaturní dům na kolech," láká návštěvníky.

Vyvrcholením bude tombola, v níž se dá "kachna" vyhrát. I všechny další ceny ale budou unikáty z dílů 2CV, například šachy nebo věšák na kabáty. Podrobnosti o srazu najdete na internetových stránkách www.2cv2009.cz nebo na webu mosteckého hipodromu www.hipodrom.cz.

"Nejzajímavější na srazu 2CV? Samozřejmě ‘kachny‘!"

"Oslovili jsme krajská města, pak okresní, pak všechna, kde byla aspoň přípojka vody a elektřiny. Nikde nás ale nechtěli. Jen z mosteckého hipodromu se nám ozývali a zvali nás. Zpočátku jsem tomu nedůvěřoval, ale když jsem areál viděl, byl jsem nadšen. Je to pro sraz ideální místo," říká Tomáš Neruda, který je spolu s Jaroslavem Jůzou hlavním strůjcem toho, že se "kachny" sjíždějí právě v Mostě.

Jak se vám podařilo celosvětový sraz Citroënů 2CV vlastně získat?
Neruda: Na nás asi nejvíc viděli, že ho chceme. Na některých místech se srazy už opakovaly. Konají se po dvou letech, letos po osmnácté. A jedním z cílů je procestovat kus světa. Teď je to Česko.

Jůza: Na prezentaci jsme se připravovali rok. Setkání se přiděluje podobně jako olympiáda (smích). Asi je oslovil animovaný film, který jsme připravili, ochutnávka piva a taky viděli tu velkou chuť, kterou jsme do pořádání měli.

Co bylo na přípravě nejnáročnější?
Jůza: Děláme na tom prakticky čtyři roky. Mysleli jsme si, že to bude snazší se sponzory i se sháněním místa.

Neruda: Pro nás je důležité, aby sraz byl trochu jiný než ty, které dosud proběhly. Náročné je proto všechno. Výběr programu, kde jsou třeba jízdy na autodromu, ale i akce pro děti, kterých máme zatím ohlášeno asi tisíc. Jeden večer bude v brazilském stylu, další takové hippie retro, jeden bude vyloženě společenský. Pro účastníky je připraveno i několik turisticky atraktivních tras po Česku, na které se po srazu část z nich rozjede.

Jak se pro tolik lidí připravuje třeba stravování?
Neruda: To, co jsme připravili my, účastníci ještě nezažili. Obvykle bývají k dispozici tři malé stánky – jeden s hranolky, druhý s nějakou bagetou, třetí se žábami. Tady bude padesát stánků plus celé zázemí hipodromu včetně restaurací. Budou tu všechny služby kromě kadeřnice, která by dámám upravila účes na společenský večer. Nesehnali jsme žádnou, která mluví aspoň třemi jazyky.

Co bude pro návštěvníky největší lákadlo?
Neruda, Jůza: Samozřejmě "kachny"!

Neruda: Kromě základního modelu určitě přijedou i auta postavená na základě 2CV, jako je Citroën Mehari nebo výjimečný vůz 2CV Sahara 4x4 určený pro jízdu v těžkých podmínkách severoafrických pouští, kterého se vyrobilo jen něco přes 270 kusů. K vidění budou i ostatní citroëny včetně neméně legendárního modelu DS, v němž jezdili francouzští prezidenti.

Můžete prosím prozradit, na kolik taková organizace celosvětového setkání "kachen" přijde?
Jůza: Náš rozpočet je 12,5 milionu. Měli bychom na konci být na nule.

Když jste sraz čtyři roky připravovali, jak jste to kombinovali s vlastní prací?
Jůza: Zvládli jsme to. Tomáš má autoservis, který se na citroëny zaměřuje, vede i klub 2CV. Já jsem stavitel na volné noze.





Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.
Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.

r.v. 2011, naj. 393 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.