Kaddáfího unikátní Fiat 500

Kaddáfího unikátní Fiat 500 | foto: Sergey Ponomarev, AP

Autofotka z honu na Kaddáfího: Unikátní fiat povstalci nenastartovali

  • 20
Kaddáfího pevnost je v troskách, Tripolis vzhůru nohama. Řádění libyjských povstalců neunikla ani garáž libyjského vůdce. Pomstít se rozhodli i unikátní pětistovce, kterou vyvezli do ulic. Museli se pěkně nadřít, tenhle zelený "drobeček" totiž váží 1,6 tuny.

Fiat 500 Capri Muammara Kaddáfího je na zakázku stavěný kousek, který pro něj vyrobila milánská karosárna Carrozzeria Castagna v roce 2009. Na pohled vypadá jako vyšňořená pětistovka. Technika je ale úplně jiná, spalovací jednotku nahradil elektromotor.

Italský fešák jen neodpočíval v garáži s dalšími unikáty, libyjský diktátor elektromobil opravdu požíval. Jezdil s ním po své pevnosti v centru Tripolisu.

Přede dvěma roky se v srpnu unikátní fiat proháněl po Miláně. Na testovací jízdy měl registrační značku, na které zářila čtyřicítka, to ke kulatému výročí převzetí moci Kaddáfím. Kromě fiatu tehdy libyjský vůdce představil také svou vizi auta – čtěte zde

Záhadný zákazník

Dílna, která otevřela už v roce 1849, staví auta na přání z nejvybranějších materiálů. Co kus, to neopakovatelný originál. V létě 2009 přišla přes prostředníka do Castagni objednávka na model Capri, což je pětistovkové kabrio v plážové úpravě. Bez dveří, s jemnou kůží a vzácným dřevem v interiéru a na sedmnáctipalcových ráfcích. Tajemný zákazník vyžadoval elektrický pohon a hlavně termín dodání v září.

"Když do Castagni dorazil výtisk Zelené knihy, shrnující ideologii Muammara Kaddáfího, začalo v Gioacchinu Acamporovi, šéfovi karosárny hlodat podezření," líčí italský deník Corriere della Sera. Bylo po pochybnostech, když přišly další požadavky: znaky Libye, nebo třeba mapka Afriky s Libyí zvýrazněnou zeleným kamenem malachitem. Vysvětlení tak našel i šibeniční termín, auto muselo vzniknout za měsíc, na září totiž připadá výročí Kaddáfího převzetí moci nad Libyí.

Chybět nesměly další luxusní úpravy, na které je Castagna zvyklá. Jako třeba obložení kořenovým dřevem nebo vnitřek čalouněný kůží v barvě slonové kosti, která je speciálně vyčiněná, aby odolala ostrému slunci.

Detaily interiéru a celá karoserie dostaly barvu Zelené knihy. Plátno místo střechy má barvu pouštního písku. Na čumáku má místo loga Fiatu znak džamahírie, jak Kaddáfí označoval Libyi. Pod ním je zástrčka pro nabíjení.

Nabíječka ze Švédska

O pohon se stará elektromotor s výkonem 34 kW, který umí pětistovku pro Kaddáfího rozjet až na stošedesátku. Dojezd má až 260 kilometrů díky velkému balíku lithium-iontových baterií. Kvůli tomu taky zelenozlatý fiátek váží o půl tuny víc než standardní, celkem 1 600 kilogramů. Proto bylo třeba upravit odpružení.
Klient vyžadoval superrychlé nabíjení, ze Švédska tedy objednali dvě elektrocentrály dvakrát přerůstající velikost fiátku. Požadavky splnily dokonale: kompletní nabití zvládly za deset minut.

Fiat 500 v akci

Do města si obléknete angličák a vejdete se všude - TEST

Na přístrojovce kupodivu zůstal palivoměr, Castagna totiž nechala v elektrické pětistovce nádrž, benzin slouží k živení pumpy klimatizace.

Výjezd z Kaddáfího garáže je hodně nakloněný, zákazník měl strach, aby třicetiprocentní stoupání fiátek zvládl. "Castagna tedy našla v Miláně jednu starou opuštěnou garáž s podobně prudkým nájezdem a tam šplhavost elektrofiátku ověřila," líčí Corriere della Sera. Pro jistotu ještě stejně upravili program řídicí jednotky.

O pět centimetrů se snížila světlá výška. Hlavně kvůli tomu, že úprava Castagni spočívající v odstranění dveří si vyžádala v zájmu zachování tuhosti karoserie zvednutí prahů. A přes ty se při standardní světlé výšce špatně nastupovalo v tradiční arabské dlouhé tunice.

Vše bylo hotovo 28. srpna (fotky vozu zde). Naskytl se však další problém s dopravou. Nedařilo se sehnat volnou kapacitu v dopravním letadle. Revolucionářská pětistovka nakonec cestovala do Tripolisu přes Francii.

"Faktura od Castagni zněla na 100 tisíc eur, půlku z toho stály dobíjecí stanice," uvádí Corriere della Sera.

Německý technik, který se o Kaddáfího autopark staral, párkrát volal do Castagni pro rady s údržbou. Z Milána naopak putovalo přání na fotku Kaddáfího za volantem jejich výtvoru. Žádost zůstala bez odezvy, prý si ale libyjský diktátor auto velmi chválil.

Kaddáfího rodina má garáže roztroušené po celém světě. Podle informací Corriere della Sera je třeba v jedné milánské garáží schované Bugatti Veyron jednoho z Kaddáfího synů.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".


Elektromobil