Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kalif: českou legendu znají v Kalifornii i na Novém Zélandu

aktualizováno 
Jedním z typů, který proslavil motocykly Jawa bez přehánění po celém světě, byl Californian. V sedmdesátých let se "kalify" proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.

Jawa 362 Oilmaster | foto: Motoinzerce

Pověst tohoto elegantního a také exportně velmi úspěšného modelu je živá i dnes, kdy se stává předmětem zájmu sběratelů. Jak tento stroj vznikl a v čem byl tak zajímavý?

Základem byly dobře známé dvoudobé motory s objemy 249 a 344 ccm a celá stavba vycházela ze základních modelů s označením 559 a 360.

Ovšem pro požadavky severoamerického trhu, pro který byl Kalif primárně konstruován, došlo k některým podstatným úpravám sportovního charakteru.

První průzkumná série Californie I vznikla v roce 1966, o rok později se již na základě nabytých zkušeností a zákaznických požadavků rodí Californian II.

Ten sklízí přes nastupující japonskou konkurenci velký úspěch díky kombinaci atraktivního vzhledu, vitality motoru a snadnosti obsluhy a údržby.

Zájem o něj je nejen ve Spojených státech, ale i v Západní Evropě, a tak další verze, Californian III, se již vyrábí v několika modifikacích, respektujících předpisy jednotlivých cílových zemí.

V závislosti na tom se lehce lišila technická data: Californian 250 (neboli typy 590/05/00-04) vážil bez paliva 128 kg, dosahoval výkonu 14-15 koní a maximální rychlosti 112-116 km/h, Californian 350 (typy 361/05/00-04) vážil 139 kg, s výkonem 18-20 koní a rychlostí 120 – 128 km/h.

Spotřeba se pak pohybovala mezi 2,5 a 3,5 litry/100 km. K zajímavostem patří i udávaná stoupavost na 1. rychlostní stupeň až 46 %!

Rok 1969 přinesl další verze třistapadesátky, Californian 362 Oilmaster a 363. Ty se pak s dalšími úpravami vyráběly do doby uvedení nového modelu 634 (1973).

Technické parametry se znovu posunuly o něco dál: výkon vzrostl na 23 koní při 5000 otáčkách, rychlost až na 135 km/h, spotřeba byla také vyšší – 4,5 l/100 km.

Verze 362 Oilmaster byla vybavena odděleným mazáním, které dovedlo podle aktuálních nároků měnit poměr oleje do paliva od 25:1 do 200:1.

To bylo na svou dobu revoluční řešení – bohužel se neuplatnilo na dalších modelech Jawy, ale až na posledních vývozních modelech typu 634 (které se u nás oficiálně neprodávaly).

Kalify se lišily od ostatních modelů Jawy řadou technických a designových změn, které většinou došly uplatnění také na ostatních modelech: štíhlé blatníky, soutěžní široká řídítka, sportovní hranatý tvar nádrže paliva, změněné sedlo a výfuky vedené vzhůru patří k těm nejzásadnějším.

Změnami prošla také elektrická soustava – kvůli homologacím byly některé kalify vybaveny např. lampami Bosch (s kterými vypadaly tak nějak lépe, a proto jsou tyto verze ceněny).

Standardním zbarvením byla kombinace černé s jasně červenou, někdy s modrou. Poslední verze kalifa jsou dodnes nejrychlejšími Jawami 350 – s výkonem 28 koní a maxilmální rychlostí 140 km/h.

V této verzi byl použit motor, původně vyvinutý pro Jawu Bizon, která se ale vyrobila jen v několika stovkách ks (řádově 2-3 tisíce, tzv. Unifikovaná sada) a zbylé motory putovaly do kalifa.

Kam se californian vyvážel? Jak již bylo napsáno, prvním cílem byl trh v USA (podle Kalifornie je ostatně pojmenován), dále Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Spojené království, Itálie, Nizozemí, tehdější Západní Německo, Skandinávie, když vyjmenujeme ty nejvýznamnější státy.

Calif 350 se prodával i na tuzemském československém trhu (na rozdíl od 250, která zde oficiálně nebyla k mání). Ve výbavě ho měla policie několika států, včetně naší Veřejné Bezpečnosti, kde se na něm proháněli spíše ti zasloužilejší příslušníci… Jinak české policejní kalify se od těch běžných trošku lišily – kromě příslušné kamufláže měly např. 18palcová kola, výfuky vedené rovně a předek z "kejvačky“.

Sběratelský zájem o kalifa se začal projevovat v poslední době. Možná to trochu souvisí s jistou vlnou nostalgie – v některých rádiích občas slyšíme hity 70. let, na výstavě Design Blok je prezentována podoba typické československé sektorové domácnosti z té doby, mezi auty rapidně rostou ceny starých felicií nebo Tater 603 atd.

Jawa Kalif však určitě nepatří mezi nějaké normalizační ukolébavky pro deprimovaný lid a pro své kvality měla úspěch daleko za našimi hranicemi.

Jak je to s dnešními cenami? Ještě v devadesátých letech se v zachovalém stavu dala pořídit za deset tisíc korun, dnes se ceny pohybují mezi 40-100 tisíci.

O něco levnější, ale trochu pracnější je možnost koupě ve státech, kam byla exportována. Na americkém eBayi jsou k mání v relaci 1000 USD, nedávno byl zakoupen českým kupcem zachovalý exemplář kalifa z Holandska za 700 eur.

Jawa Californian

Závěrem ještě požádám všechny pamětníky, sběratele a další fajnšmekry o shovívavost, neboť není v možnostech tohoto článku popsat všechny verze, fakta, nuance a detaily…

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.