Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kalifornie černou barvu nezakáže, auta ale musí zchladnout

aktualizováno 
Černá auta nakonec mohou v Kalifornii jezdit dál, odrážet sluneční paprsky budou hlavně speciální okna. Tamní úřad pro ochranu ovzduší se tak snaží bojovat s vysokou spotřebou energií. Tmavé auto se víc zahřívá a o to víc se musí snažit klimatizace. Tím roste i spotřeba.

Prosluněný interiér BMW 5 GT - ilustrační foto | foto: BMW

Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší nejprve před časem odložil zavedení směrnice o autech chladné barvy, aby ji pak v upraveném měřítku uvedl v život.

Tvůrci předpisu chtěli, aby se interiéry automobilů tolik nezahřívaly a jejich chlazení klimatizací nebylo tak energeticky náročné. Lak automobilu a jeho skla měly podle původního návrhu splňovat přísné podmínky z hlediska propustnosti a odrazivosti světla.

Technologie takzvaných chladných barev by ovšem byla v provedení pro osobní automobily v současnosti příliš náročná. Proto se California Air Resources Board, jak se tamní úřad pro ochranu ovzduší nazývá, rozhodl z nové směrnice nároky na barvy zcela vyškrtnout.

V původním provedení například hrozilo, že by se v Kalifornii nemohla prodávat černá auta. Dnešní technologií reflexních barev totiž není možné černou, která by splňovala navrhované podmínky, vůbec vyrobit. Čtěte - Kalifornie chce na autech chladné barvy, možná zmizí černá

Úřad také uznal, že nové povrchové nátěry vozů, které odrážejí teplo, by mohly více zatížit životní prostředí při výrobě. Barvy by nemusely splňovat současné standardy trvanlivosti a problémy by také mohly nastat při opravách po haváriích.

Odrážet sluneční energii budou skla

O celkové snížení teploty interiéru - a tudíž menší nutnosti využívat klimatizaci - se tak budou muset postarat samotná skla automobilů. Ta by prý oproti těm současným měla propouštět o třetinu méně tepelných paprsků. To by mělo ochladit interiér průměrného vozu téměř o 8 °C a interiér SUV nebo pick-upu asi o 6,5 °C. Takové opatření má díky nižším nárokům na chlazení interiéru klimatizací v roce 2020 uspořit 700 000 tun CO2. To je, jako by ze silnic zmizelo 140 000 automobilů.

Dvě fáze zavádění

Kalifornie bude nové opatření AB32 zavádět ve dvou krocích. V roce 2012 budou muset skla nových automobilů odrážet minimálně 45 % tepelného spektra, přičemž čelní sklo musí odrážet rovných 50 %. V roce 2016 pak budou muset skla nových automobilů prodávaných v Kalifornii odrážet dokonce 60 % tepelného spektra nebo budou muset výrobci zavést jiná odpovídající opatření, která přinesou srovnatelné ochlazení interiéru.

Oproti původnímu návrhu, kde se o část úspor měly postarat i laky automobilů, tak vzrostly především nároky na čelní skla automobilů. Nová skla tak budou dražší, než se počítalo. Úřady odhadují, že zasklení splňující daná opatření bude na jeden automobil o 70, respektive 250 dolarů dražší. Úspory na palivu přitom budou 16 a 20 dolarů ročně. Náklady na výrobu přitom budou během let klesat, tak jak se výrobcům zaplatí nová technologie.



Témata: BMW, klimatizace

Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Najdete na iDNES.cz