Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kalifornie chce na autech chladné barvy, možná zmizí černá

aktualizováno 
Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší chce snížit spotřebu automobilů tím, že minimalizuje nutnost použití klimatizace. Přišel tedy s návrhem, aby auta měla speciální reflexní nátěry a skla. Na kahánku mají černá auta.

Ilustrační foto. | foto: Audi

Kalifornie vždy patřila ke státům s nejpřísnějšími emisními limity pro automobily. A zdá se, že tento příběh bude pokračovat dál. Tentokrát si kalifornský úřad Air resources board (ARB) hodlá došlápnout na přebytečnou potřebu používání klimatizace. Když je zapnutá, pochopitelně to zvyšuje spotřebu a tím i vzrůstá objem produkovaných emisí. ARB chce nutnost používat klimatizaci snížit na minimum.

Vypněte klimatizaci

Pomoci k tomu měl předpis, podle kterého by musel lak automobilu a jeho skla splňovat přísné podmínky z hlediska propustnosti a odrazivosti světla. Cílem je, aby se interiéry automobilů tolik nezahřívaly a jejich chlazení klimatizací tak nebylo tolik energeticky náročné.

Kalifornie chtěla tato pravidla zavést pro všechny nové vozy prodávané od modelového ročníku 2012. Prozatím to ale vypadá, že je předpis odložen na neurčito z několika důvodů. Mezi nimi jsou samozřejmě lobby automobilek, ale také nový návrh emisních limitů připravovaný administrativou prezidenta Baracka Obamy.

Samozřejmě ale existuje jistá pravděpodobnost, že Kalifornie svůj nápad nakonec zrealizuje. Pokud by k tomu došlo, musel by lak automobilu odrážet minimálně 20 % celkového množství sluneční energie, které na něj dopadá.

Čelní skla automobilů by měla odrážet minimálně 30 % celkového spektra slunečních paprsků, přitom si musí ponechat 70 % propustnost pro viditelné spektrum. Boční a zadní okna automobilů by pak neměla propustit více než 55 % sluneční energie a přitom si stále musí ponechat 70% propustnost pro viditelné světlo. Střešní okna nesmí propustit více než 20 % sluneční energie.

Tato opatření by měla zchladit interiér stojícího automobilu o několik stupňů Celsia.

California Air resources board předpokládá, že splnění těchto podmínek by zvedlo náklady na výrobu jednoho automobilu o 39–128 dolarů. Většinu nákladů by tvořilo zavedení nových speciálních barev. Mělo by jít o reflexní barvy se speciálními pigmenty, které se například dnes používají ve stavebnictví.

Černá auta mají na kahánku

I tak ale hrozí, že by některé barvy mohly z nabídky automobilek vymizet. Čistá černá nemá podle všeho ani se speciálními pigmenty šanci podmínky splnit a některé tmavé barvy mohou mít se splněním podmínek také problémy. I to je jeden z důvodů, proč bylo zavedení předpisu prozatím odloženo. Úřad prý totiž nechce v žádném případě omezit zákazníkovu možnost volby barvy automobilu.

Ostatně, to, že by s některými barvami mohl být problém, naznačuje i komentář společnosti DuPont, jednoho z největších světových výrobců automobilových laků. "Jsme rádi, že bylo toto nařízení odloženo. Můžeme tak lépe pravidla prostudovat a porozumět jejich požadavkům," uvádí zástupci společnosti.

DuPont je také dodavatelem materiálů pro výrobu automobilových skel. V případě skel ale společnost se splněním podmínek nevidí žádné zásadní problémy, dnešní moderní laminovaná skla prý navrhovaná pravidla snadno splní.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.