Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

aktualizováno 
Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že budete sami platit pokutu.

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování viny ano. | foto: TrueCam

Setkali jste se na silnici někdy s vybržďovačem? Toho když naštvete, třeba proto, že kvůli vám musel zpomalit, předjede vás a dupne na brzdu. Vy buď těsně dobrzdíte, nebo mu skončíte v kufru. „Pak bude stát jeho slovo proti vašemu a rozhodující důkaz o vině může přinést jediná věc: kamerový záznam,“ říká Aleš Boček, který se zabývá prodejem záznamové techniky.

Kamery do aut si i kvůli vybržďovačům pořizuje stále více lidí. A pojišťovny to vítají. „Stále častěji se vyskytující typicky ,české vybržďování‘ v podstatě jinak neprokážete. Kamery proto určitě doporučujeme,“ říká Milan Káňa z Kooperativy. Kamera má ale mnohem více výhod. Například vás může ochránit, i když jste viníkem nehody.

Marek Orawski z První klubové pojišťovny popisuje případ, kdy klientka lehce škrtla o zaparkované auto. Poškozený za dva dny volal, že byl v servisu a že to vypadá na mnohem větší škodu, než se původně zdálo. Když ho upozornila, že má vše na záznamu, už se více neozval.

Použití kamer však má i svá negativa. Tím nejmenším problémem se zdá to, že nahrávají i zvuky. „U soukromého auta by mi to bylo jedno, ale ve služebním jsem se úplně dobře necítila,“ popisuje Klára Kuntová z Kutné Hory. Trochu nepříjemné to asi je – stydíte se třeba uvolnit tím, že si zazpíváte či zanadáváte z plna hrdla. Hrozí však mnohem závažnější problémy: když záznam zveřejníte. Je třeba dodat, že snad u všech kamer se dá funkce záznamu zvuku vypnout.

Policii ano, na internet ne!

Záznam můžete použít jako důkaz při jednání s policií či s pojišťovnou, jinak se však jeho zveřejnění důsledně vyvarujte. I když s vámi emoce cloumají, protože ten druhý jel jako arogantní šílenec.

„Z právního hlediska je používání kamery v autě v pořádku. Věcí se zabýval nedávno i Úřad pro ochranu osobních údajů, který dovodil toto: aby bylo pořizování záznamu v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, musí být účelem ochrana majetku, případně zdraví a života osob. Oprávněnými příjemci záznamu v případě incidentu budou zejména pojišťovna, policie nebo soud. Záznam ale nesmí být žádnou formou zveřejněn někde na YouTube, kde by někoho zesměšňoval nebo jinak dehonestoval,“ vysvětluje Pavel Borčevský z Hasičské vzájemné pojišťovny.

Problémem totiž může být situace, kdy by natáčená osoba podala na pořizovatele záznamu podnět Úřadu pro ochranu osobních údajů za zneužití osobních dat. V tomto případě by mohl řidič, který kamerový záznam pořídil a uchovával, dostat pokutu za zneužití osobních údajů.

Jak vybírat

  • Nenápadné řešení: lepší je kamera černá než zářivě růžová – není tak nápadná pro zloděje ani pro další řidiče (ano, jsou lidé, pro které je přítomnost kamery důvodem k vyšší agresivitě).
  • Upevnění: kamera by měla jít snadno připevnit i sundat. Připevnění na ližinách je stabilnější než gumová přísavka.
  • Nahrávání hned po nastartování a po vypnutí motoru automatické uložení. Standardem je, že nahrávka se po cca pěti minutách uzavře do samostatného souboru, to proto, aby byla v případě potřeby odeslatelná po síti.
  • G sensor s možností nastavit citlivost – zkoumá neplynulosti v jízdě a například v případě prudkého brzdění nahrává tak, aby záznam nešlo přemazat.
  • GPS modul ukládá, kudy jste jeli a jak rychle. Hodí se třeba při dokazování rychlosti, v případě, že vám přijde pokuta, se kterou nesouhlasíte.
  • Monitoring parkování, který se díky detektorům pohybu spustí, když vedle vás někdo parkuje, případně se přiblíží s vandalskými úmysly.
  • Noční vidění: upraví podmínky v protisvětle, a záznam je tak zhlédnutelný, i když jedete v noci za záře reflektorů.
  • Displej pro řidiče je možná efektní, ale v podstatě je zbytečný – proč se dívat na záznam jízdy za jízdy?
  • Reference: rozhodně si vyhlédnutý typ kamery vygooglujte, podívejte se na diskusní příspěvky těch, kdo ho už vlastní. Mnohé kamery bývají poruchové (stav silnic v českých zemích nahrává tomu, aby elektronika neměla dlouhou výdrž).

„Mohlo by se tedy stát (a v minulosti se tak i dělo), že by sice díky kamerovému záznamu soud dal za pravdu řidiči, který by například od natáčené osoby získal odškodnění. Zároveň by však řidič s kamerovým záznamem mohl dostat pokutu za porušení zákona o ochraně osobních údajů,“ varuje právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.

V Česku platí, že zveřejněné záběry nesmějí nijak identifikovat natáčeného (je třeba zamazat registrační značky, tváře apod.), v zahraničí, třeba v Rakousku, byste měli velký problém s jakýmkoliv zveřejněním.

Kam kameru umístit

Kamera vás ale může dostat do maléru, i když vůbec nic nenatočíte. „Na silnicích lze vidět případy, kdy jsou kamery umísťovány velmi nešťastně. Teoreticky by se tak samy mohly stát důvodem ke vzniku karambolu. To ostatně platí i při jejich obsluze při jízdě, přehrávání obrazu a podobě,“ upozorňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Kameru je nutné umístit mimo zorné pole řidiče, jinak porušujete zákon. Policisté při kontrole vycházejí z individuálního posouzení – u každého typu vozidla, ale i u různě vysokých řidičů, to může být jiné. U mnoha automobilů je vhodné místo na spodní části prosklení, další možností je umístit kameru na horní část plochy čelního skla se sníženou propustností (horní zatemňovací pás). Často se také kamera upevňuje zezadu za zpětné zrcátko.

Zvláštní pozor si dejte při cestách do zahraničí. Podle ÚAMK jsou hodně přísní při posuzování umístění přístrojů (kamer, ale třeba i navigace) na Slovensku, v Rakousku a v Portugalsku.

Sleva na pojistném? Možná jednou...

Pojišťovnám kamery významně ulehčují likvidaci pojistné události. Stoprocentní zárukou ale nejsou. „Kamera je pro nás jedním, nikoliv však jediným z důkazů. Rozhodně není vševidoucí, například nárazy z úhlů nezachytí. Nejdůležitějším i nadále zůstává vyplněný záznam o dopravní nehodě a případně protokol policie,“ říká Václav Bálek z Allianz.

Očekáváte, že když máte v autě kameru a usnadňujete tak pojišťovně práci, zasloužili byste si slevu na pojistném? Tak to ne. Takovou slevu nepřiznává žádná pojišťovna. Mnohé z nich však do odpovědi uvedly slovo „zatím“, které signalizuje, že o tom do budoucna uvažují.

Autoři:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.