Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

STK budou od ledna fotit všechna auta, kvůli stočeným tachometrům

  12:30aktualizováno  12:30
Od Nového roku mají technici na STK každé auto vyfotit. Ministerstvo dopravy tak chce zabránit podvodům s technickými kontrolami a stáčením tachometrů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

„Pořizování obrazového záznamu z STK je jedním z nástrojů, jak zabránit podvodům s technickými kontrolami, kdy oprávnění k provozu dostanou i vozidla, která na kontrolách fyzicky nebyla,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

Vláda proto letos v listopadu schválila zakázku ministerstva dopravy na doplnění stávajícího elektronického dohledového systému ve stanicích technické kontroly (STK) o systém ukládání obrazových záznamů kontrolovaných vozidel. Zatím je podle informací iDNES.cz systém v testovacím provozu. Ostrý start je naplánovaný na začátek roku 2016.

Zadržení technického průkazu

V průběhu příštího roku chce ministr dopravy uvést do praxe možnost zadržení malého technického průkazu. „Pokud policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo má špatný technický stav, může zadržet osvědčení o registraci vozidla, který musí mít řidič ze zákona u sebe,“ vysvětluje Dam Ťok. „Díky zadržení tohoto dokumentu může dojít k zabránění dopravní nehody způsobené vozidlem, které má špatný technický stav.“

Bude muset existovat obrazová dokumentace, která dokazuje přítomnost vozidla na STK. „Nemusí se zde jednat o kameru, stačí i fotografie,“ uvádí Ťok. „Povinností STK bude zdokumentovat výrobní štítek, tachometr, VIN, pohled na auto zepředu i zezadu, obrazovou dokumentaci nahrát do Centrálního informačního systému STK a dále podklady pět let archivovat.“

Proti stáčení tachometrů

Nové opatření má být součástí boje proti stáčení tachometrů. Podle kritiků však tato novinka problém nevyřeší, většina stočených aut totiž do autobazarů míří ze zahraničí.

„Kdyby se v této lhůtě zjistilo, že údaj na tachometru se snížil, kontroloři to automaticky nahlásí a úřady začnou podezřelé změny vyšetřovat,“ píší lidovky.cz. Člověku, který kilometry stočil, bude v následném správním řízení hrozit (pokud jej úřady dokážou vypátrat) vysoká pokuta, v krajním případě až pět milionů korun.

Loni si ojetý vůz koupilo bezmála čtvrt milionu Čechů. „Velké části z nich přitom prodejci prodali auto, které ve skutečnosti najezdilo mnohem víc kilometrů, než mělo uvedeno na tachometru,“ doplňují lidovky.cz.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.