Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

aktualizováno  14:39
Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a hlavně velmi nebezpečný závod. Kamil Holán byl hostem pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Kamil Holán je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, což jsou obyčejné okresky, často dost rozbité, na kterých uzavřou provoz a hejno závodníků se po nich řítí hodně přes 200 kilometrů v hodině. Na Tourist Trophy na britském ostrově Man je všechno mnohem intenzivnější, jezdci při něm pádí po zašmodrchaných pentličkách úzkých silnic, na centimetry prolétávají mezi domy vesnic a publikum šílí.

Zastávka v boxech není až takový relax, jak se může zdát. Dotankování plné...

Závodí se však nejen po okreskách, ale také třeba ve městech, mezi domy, stromy a obrubníky, stejně jako za starých časů. Pro diváky je to daleko zajímavější než závody na uzavřených okruzích, protože mohou stát často velice blízko rychlým strojům. „Diváci jsou velmi ukáznění,“ chválí český jezdec.

Každý rok se na Manu pár závodníků pozabíjí, spousta z nich havaruje a za rok stejně stojí zase na startu.

Fotogalerie

Kamil Holán popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu

Když tam Kamil Holán v srpnu 2012 dorazil poprvé, vyhrál v závodě Manx Grand Prix (stroje s motory do 600 ccm) třídu vypsanou pro jezdce, kteří na této trati závodili poprvé. Stal se tak prvním Čechem, který dokázal na Manu vyhrát. Jízda českého amatéra se stala obrovskou senzací pro místní znalce i celý motocyklový svět.

„Je to vášeň, ta rychlost mě láká,“ řekl Holán v Rozstřelu. „Poznávám tak svoje možnosti, v takových rychlostech si musím věřit. Člověk vlastně na takové rychlosti není stavěný,“ vysvětluje.

„Zdravý strach je nutný. Mám ho před tím, než na motorku sedám, když se rozjedu, zmizí. S nebezpečím samozřejmě musíme počítat,“ říká.

Na stejné trati se celý týden jezdí také závod Tourist Trophy, na jehož startu se scházejí ti nejlepší jezdci z celého světa. Nejprestižnější je závěrečný druhý závod třídy superbike, tedy motocyklů o objemu 1000 cm³, tradičně nazvaný Senior TT. Kamil se tam stal v roce 2016 nejrychlejším českým závodníkem v historii Tourist Trophy, když objel šedesátikilometrové kolo za 18 minut, to znamená průměrnou rychlost přes 200 km/h i se servisními zastávkami.

„Jezdec zažívá neuvěřitelné stavy, k fyzické únavě se přidá i psychická únava. Je třeba udržet koncentraci. Hodně času trávím ve stupačkách,“ vypráví.

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz
Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

„Trať je tam navíc velmi hrbolatá,“ popisuje český závodník drsné podmínky na Manu. „Každý zajetý okruh je ale neuvěřitelným zážitkem,“ říká. „Dostanou se tam jen ti nejlepší z nejlepších. Jezdci k sobě na Manu mají velkou úctu,“ dodává.

Na litrovém superbiku objel Kamil Holán v neskutečném kalupu britský ostrov šestkrát, dohromady je to 360 kilometrů, a to si pak dal ještě dalších 240 na slabších šestistovkách. Celkem brousil silnice Manu dva týdny - týden tréninků, týden závodění.

V naší fotogalerii Kamil popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu (zde).

Vrchní část vesnice Barragerow je dalším z mnoha míst, které se jedou
Výjezd ze zatáčky u Creg Ny Baa. V tomto místě si už můžete trochu ulevit....

V prvním závodě superbiků letos dojel Kamil na celkovém pětadvacátém místě průměrnou rychlostí téměř 195 km/h. V závodě třídy supersport skončil rovněž pětadvacátý, hned za druhým účastníkem z Česka Michalem „Indi“ Dokoupilem, který se však prestižní litrové třídy neúčastnil. V Senior TT, tedy ve druhém závodě třídy superbike, byl osmadvacátý. Podle času vítěze se potom odvíjelo, kolik jezdců si ze závodu odveze sošku Merkura. Na zlatou, stříbrnou a bronzovou repliku dosáhlo letos v závodě Senior TT 37 nejrychlejších jezdců.

Na Manu by se chtěl Kamil Holán propracovat do absolutní špičky. Dalším snem českého závodníka, který v běžném životě pracuje jako grafik, je čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans, závod na městském okruhu v Macau nebo závod do oblak na Pikes Peak (čtěte více). „Závodění zabere spoustu peněz a času,“ dodává. „Je to už hlavně životní styl,“ vysvětluje.

„Rychlé motorky mám jenom na závodění, na běžné jezdění v provozu mám dnes už jen ty pomalé,“ říká. „Když jsem si koupil první motorku a ještě než jsem začal závodit, najezdil jsem 18 tisíc kilometrů za tři měsíce. Fascinuje mě samotné ježdění. Moc mě to baví,“ vypráví. Dnes už jezdí po Praze hlavně hromadnou dopravou.

Celý Rozstřel s Kamilem Holánem:




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Nová Kia Ceed odhalena. Přišla o apostrof, dostala moderní techniku

Třetí generace Kie Ceed se představuje

Třetí generace Ceedu se veřejnosti oficiálně představí začátkem března na autosalonu v Ženevě. Auto stojící na zcela...

Další z rubriky

Navigace na Dakaru: výpočetní středisko, které jezdce hlídá a špicluje

Navigace na rally Dakar

Navigaci má dnes díky chytrému telefonu v kapse skoro každý, ale na Dakaru to nestačí. Právě navigace tento přetěžký...

Fotografem na Dakaru: marný boj s prachem a hledání internetu

Dakar fotografa a novináře

Dva týdny s minimem spánku, jedno teplé jídlo někdy před půlnocí a pak studená sprcha. Na tu správnou fotku čekáte pod...

Volný den na Dakaru: servis strojů i lidí a konečně spánek. Žvýkáme koku

Volný den na Dakaru

Celé startovní pole opustilo Peru a přesouvá se do Bolívie. Cesta vede přes hory a cestou se dostáváme až do výšky 4770...

Najdete na iDNES.cz