Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

aktualizováno  14:39
Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a hlavně velmi nebezpečný závod. Kamil Holán byl hostem pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Kamil Holán je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, což jsou obyčejné okresky, často dost rozbité, na kterých uzavřou provoz a hejno závodníků se po nich řítí hodně přes 200 kilometrů v hodině. Na Tourist Trophy na britském ostrově Man je všechno mnohem intenzivnější, jezdci při něm pádí po zašmodrchaných pentličkách úzkých silnic, na centimetry prolétávají mezi domy vesnic a publikum šílí.

Zastávka v boxech není až takový relax, jak se může zdát. Dotankování plné...

Závodí se však nejen po okreskách, ale také třeba ve městech, mezi domy, stromy a obrubníky, stejně jako za starých časů. Pro diváky je to daleko zajímavější než závody na uzavřených okruzích, protože mohou stát často velice blízko rychlým strojům. „Diváci jsou velmi ukáznění,“ chválí český jezdec.

Každý rok se na Manu pár závodníků pozabíjí, spousta z nich havaruje a za rok stejně stojí zase na startu.

Fotogalerie

Kamil Holán popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu

Když tam Kamil Holán v srpnu 2012 dorazil poprvé, vyhrál v závodě Manx Grand Prix (stroje s motory do 600 ccm) třídu vypsanou pro jezdce, kteří na této trati závodili poprvé. Stal se tak prvním Čechem, který dokázal na Manu vyhrát. Jízda českého amatéra se stala obrovskou senzací pro místní znalce i celý motocyklový svět.

„Je to vášeň, ta rychlost mě láká,“ řekl Holán v Rozstřelu. „Poznávám tak svoje možnosti, v takových rychlostech si musím věřit. Člověk vlastně na takové rychlosti není stavěný,“ vysvětluje.

„Zdravý strach je nutný. Mám ho před tím, než na motorku sedám, když se rozjedu, zmizí. S nebezpečím samozřejmě musíme počítat,“ říká.

Na stejné trati se celý týden jezdí také závod Tourist Trophy, na jehož startu se scházejí ti nejlepší jezdci z celého světa. Nejprestižnější je závěrečný druhý závod třídy superbike, tedy motocyklů o objemu 1000 cm³, tradičně nazvaný Senior TT. Kamil se tam stal v roce 2016 nejrychlejším českým závodníkem v historii Tourist Trophy, když objel šedesátikilometrové kolo za 18 minut, to znamená průměrnou rychlost přes 200 km/h i se servisními zastávkami.

„Jezdec zažívá neuvěřitelné stavy, k fyzické únavě se přidá i psychická únava. Je třeba udržet koncentraci. Hodně času trávím ve stupačkách,“ vypráví.

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz
Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

„Trať je tam navíc velmi hrbolatá,“ popisuje český závodník drsné podmínky na Manu. „Každý zajetý okruh je ale neuvěřitelným zážitkem,“ říká. „Dostanou se tam jen ti nejlepší z nejlepších. Jezdci k sobě na Manu mají velkou úctu,“ dodává.

Na litrovém superbiku objel Kamil Holán v neskutečném kalupu britský ostrov šestkrát, dohromady je to 360 kilometrů, a to si pak dal ještě dalších 240 na slabších šestistovkách. Celkem brousil silnice Manu dva týdny - týden tréninků, týden závodění.

V naší fotogalerii Kamil popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu (zde).

Vrchní část vesnice Barragerow je dalším z mnoha míst, které se jedou
Výjezd ze zatáčky u Creg Ny Baa. V tomto místě si už můžete trochu ulevit....

V prvním závodě superbiků letos dojel Kamil na celkovém pětadvacátém místě průměrnou rychlostí téměř 195 km/h. V závodě třídy supersport skončil rovněž pětadvacátý, hned za druhým účastníkem z Česka Michalem „Indi“ Dokoupilem, který se však prestižní litrové třídy neúčastnil. V Senior TT, tedy ve druhém závodě třídy superbike, byl osmadvacátý. Podle času vítěze se potom odvíjelo, kolik jezdců si ze závodu odveze sošku Merkura. Na zlatou, stříbrnou a bronzovou repliku dosáhlo letos v závodě Senior TT 37 nejrychlejších jezdců.

Na Manu by se chtěl Kamil Holán propracovat do absolutní špičky. Dalším snem českého závodníka, který v běžném životě pracuje jako grafik, je čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans, závod na městském okruhu v Macau nebo závod do oblak na Pikes Peak (čtěte více). „Závodění zabere spoustu peněz a času,“ dodává. „Je to už hlavně životní styl,“ vysvětluje.

„Rychlé motorky mám jenom na závodění, na běžné jezdění v provozu mám dnes už jen ty pomalé,“ říká. „Když jsem si koupil první motorku a ještě než jsem začal závodit, najezdil jsem 18 tisíc kilometrů za tři měsíce. Fascinuje mě samotné ježdění. Moc mě to baví,“ vypráví. Dnes už jezdí po Praze hlavně hromadnou dopravou.

Celý Rozstřel s Kamilem Holánem:





Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.