Dan Ťok v květnu mluvil o tom, že se mu do nové vlády nechce (čtěte zde), ovšem v nově jmenovaném kabinetu, kterému tento týden odhlasoval parlamentu důvěru, nakonec sedí.
Fotogalerie |
Staronový ministr tento týden prohlásil, že hodlá prosadit nejen nižší maximální náklad, ale také intenzivnější kontroly na silnicích (více čtěte zde). Nyní policie prověřuje hmotnost kamionů namátkově, do budoucna by je mohla hlídat kontrolní síť podobná mýtným branám. Tak váží kamiony třeba v Rakousku.
V Česku lze vozit až 48 tun, což je jeden z nejtěžších nákladů v Evropě. Státy EU dovolují na jeden kamion v průměru 42 tun. Kamiony jsou podle Ťoka jednou z hlavních příčin špatného stavu tuzemských vozovek.
Mobilní váha kamionů
„U šedesáti procent loni kontrolovaných nákladních vozidel se potvrdilo podezření z porušení hmotnostních limitů,“ uvedlo ministerstvo dopravy s tím, že kvůli hmotnosti policie prověřila přes dva tisíce kamionů. Českem podle údajů z mýtného systému projede za týden 50 tisíc kamionů, to vychází na 2,5 milionu kamionů ročně. Pokud z nich policie zvážila dva tisíce, tedy méně než jedno promile, znamená to, že pravděpodobnost, že přetížený kamion policie chytí, je minimální.
V případě přeloženého vozidla čeká provozovatele kromě sankce ve správním řízení (až do výše 500 tisíc korun) také uhrazení nákladů vážení a to ve výši 6000 korun a 7000 korun za každou započatou tunu přesahující povolenou hmotnost vozidla.
Policie z jihofrancouzského departmentu Herault se na vážení aut zaměřila začátkem července a u mýtnice odchytávala i dodávky. Za dvě hodiny mezi třetí a pátou ranní ve všední den udělila 35 pokut, z toho čtyři za extrémní přetížení. Fotku rekordmana, který u dodávky s maximální celkovou hmotností 3,5 tuny překročil limit o čtyři tuny, zveřejnila. Na první pohled je auto naložené tak, jak to známe jen z fotek z rozvojových zemí, a kromě toho má zakrytou zadní registrační značku.
Podle informací iDNES.cz dopravci často upravují dodávky tak, aby uvezly víc, než je povolený limit a nebylo to na první pohled očividné. Úprava je jednoduchá: na zadní nápravu, která mívá pravě v zájmu vysoké nosnosti listová pera, přidají několik listů.
Polské BMW s přetíženým přívěsem, které zastavila ostravská dálniční policie.