Diskuze
Škoda Xena: velká bojovnice z Mnichova Hradiště měla zachránit Liaz
Děkujeme za pochopení.
P43e10t77r 68L49e45s46a35n
Tak si to shrneme, protože to platí pro všechna odvětví výroby. Komunistické továrny a výrobky byly v 70. a 80. letech zoufale zastaralé. V té době prodávali na východní trh pouze proto, že byl uzavřen proti výrobkům ze západu. Jakmile se v roce 1990 celý východní trh otevřel, tak zoufalá zaostalost východního bloku nemohla konkurovat značkám, kde (na rozdíl od komunistických) 40 let probíhal intenzivní vývoj. Prostě po převratu jsme si mohli najednou za stejné peníze koupit mnohem lepší zboží ze západu. Za krachem většiny firem po revoluci tak není Klaus nebo Zeman. Nýbrž 40 let komunistické doby temna, kdy z nejméně zničené poválečné země s obrovským potenciálem jsme se stali rozvojovou zemí na úrovni 3. světa.
Takže děkuji voličům, že se díky vládě STB a KSČM vracíme zpět na cestu rozvojové země.
M27i11c96h40a77l 58K24l47a71c26á65k
Kde jsou ty časy, kdy XENY mohl řidič potkat v běžném dálničním provozu
Kdekdo z chytrolínů negativně hodnotí dílenské zpracování a nulovou servisní sít. Ale LIÁNu tehdy dokázali opravit v každé dílně ČSAD... A např.jízda s plně naloženou 13,6 byla z pozice sedadla závozníka mnohem komfortnější než na IVECu Eurostar A že byla palubovka zfušovaná z čs. nemoderních komponentů No a co, časem by se to vylepšilo Jenže při 35 kusech tzn. v téměř sotva naběhnuté výrobě se už na vylepšování nedostalo
v článku mi ještě chyběla od autora zmínka o epizodě užitkové valníkové LIAZKy pro regionální zásobování vzniklé kooperací s rakouským STEYREM, ale to jen tak na okraj, primárně je psáno o XENě
S92t23a74n47i35s96l36a37v 89K56r88e28j55c92a77r
P V3S se v BAZ po přesunu z Prahy vyráběly také v 20ks/den, a byl na ně stále i odbyt v různých modifikacích nejen pro armádu ale i podnikový sektor. V omezeném počtu se vyvážely i do Syrie. Ano, je škoda, zániku zaběhnutých československých značek,- je jedno zda komunisty po roce 1948 nebo chartisty po roce 1989.
V77o39k38o69u87n 97V39l10a59d66i51m15i68r
Skoda 706 R byl podle nejkrasnejsi nakladak vsech dob. A nsledoval tuctovy trambus vyrabeny skoro 40 let. ta xenia mela podle kamarada mistra v nastrojarne LIAZu se svoji hlinikovou kabinou uplne znicit konkurenci. Bohuzel se nekde stala chyba a neni ani Xenia a ani Liaz.
J72i95ř81í 27E26r13b67e68n
Vida, a pro me je zase 706 R osklive pomale monstrum na obrich kolech, zatimco 706 RT byl nadcasovy prostorny a mrstny stroj plne srovnatelny s tehdejsimi Fiaty, Dafy, Many a dalsimi znackami. 706 MT byl dalsi vyrazny skok v jizdnich vlastnostech, ane kabina uz zustala konzervou 60. let.
R96a10d55i72m 22P52o38l82á51š46e98k
LIAZ podle mne skončil na zastaralém výrobním zařízení. Co jsem slyšel, dokonce měli výrobu rozstrkanou po spoustě drobných provozovnách se zařízením snad ještě z první republiky.
Aby vznikla konkurenceschopná automobilka, potřebovali liazáci nejen nové vyvinuté auto, které s určitými výhradami měli, ale taky minimálně 1 - 2 miliardy Kč na nové výrobní linky s novými technologiemi v nových halách.
Například ke konci Liazu už byla nezbytnou podmínkou pro prodejnost náklaďáků antikorozní ochrana na úrovni elektroforézního základování. Tu přirozeně liazáci neměli, ale protože byli pod Soudkem společně s kopřivnickou Tatrovkou, vozili hotové svařené kabiny z Liberce do Kopřivnice, kde je opatřili elektroforézou a potom zase zpět, kde je montovali. To výrobu Liazek určitě dost prodražovalo.
Například zrovna kopřivnická Tatrovka přežila hlavně díky tomu, že v letech 1975 - 82 nalila tehdejší socialistická RVHP do Kopřivnice i jinde do tatrováckých provozů investici asi 8 miliard tehdejších korun československých. V podstatě tam byla za tyto peníze postavena téměř kompletní nová fabrika s tehdy nejmodernější západní technologií s kapacitou 15 tisíc nákladních tatrovek ve dvousměnném provozu plus pomocné provozy, jako všelijaké vývojové zkušebny, zkušební polygon i třeba moderní požární zbrojnice atd.
Tatrovka tak mohla držet krok s konkurencí cca do roku 2005, co se týká kvality i nových technologií jen využíváním rezerv zařízení, které se v té době využívalo jen z desetiny, dvacetiny projektované kapacity a poměrně malými dodatečnými investicemi do drobných zařízení s novými technologiemi.
Tuto výhodu Liazka neměla a když se nenašel nikdo, kdo by využil schopností a dovedností tehdejších liazáků a investoval příslušné miliardy do nových technologií, Liazka prostě skočit musela. Ať byli liazáci jakkoliv schopní, ty auta prostě byly neprodejné.
J79i83ř18í 11E37r66b62e22n
Stare vyrobni stroje nejsou zadnym problemem, dokud na nich lze vyrabet kvalitne a levne. Dodnes neni nijak vyjimecny treba vicerazovy lis nebo obrabeci automat ze 70. let, pohaneny spolehlivou vackovou kralovskou hrideli a doplneny jen o nejaka nova cidla pro vyhodnoceni prubehu procesu. A socialistickou "mozaikovou vyrobu" s rozstrkanymi vyrobnimi polotovary v ruznych mistech, provozovnach, zavodech, spolecnostech a statech dokonale implementovala az moderni doba, zneuzivajici levnou dopravu bez vycislenych externalit.
Š25i80m83o91n 67M59a27r60t16y11n38e89k
Ve stejné době v Kopřivnici také vznikl zajímavý tahač - Tatra 165, bohužel pouze ve třech kusech.
R19a75d41i68m 42P35o26l57á31š82e98k
V Kopřivnici to skončilo hlavně na tom, že použitý tatrovácký podvozek je složitější, takže má dražší údržbu a na silnici nižší energetickou účinnost. Taky tehdy použitý motor - tatrovácký nebyl z titulu chlazení vzduchem úplně optimální proti konkurenci.
A na aplikaci netatrováckého podvozku a cizího motoru do Tatrou vyvinutého auta tehdy ještě v Tatrovce nebyli dostatečně myšlenkově pružní.
J68i96ř88í 87D79v89o59ř49á54k
Některé Xeny jezdí pracovně dodnes a mají naběháno i přes milion kilometrů.
Za minimálně sedmnáct let ?
Š18i87m23o94n 91M31a80r22t55y88n69e18k
1 mil. km za 17 let není mnoho. Tahače v letech 1995 - 2000 lítaly přes 250 tis. km ročně.
J97o62s38e71f 36D21v78o50ř64á65č91e28k
je to smutny pohled na to když vezmu že LIAZ jezdil dakar a kde skončil
Š53i22m31o65n 10M12a85r21t79y36n79e20k
Tak Liaz jezdí Dakar i dneska a je na v této soutěži v poslední době úspěšnější než Tatra.
M47i93l27o13s90l58a84v 37K84n88o59p
Říkalo se, že zájem měla počátkem 90. let Scania, protože ji v té době chyběl segment vozů v té třídě. Ale někdo ,,zodpovědný" prohlásil, že přeci nebudeme prodávat národní klenot, prý stačilo, že jsme prodali Němcům Škodovku v Boleslavi.
P93e69t43r 15M33a13r25š57á80l50e29k
Tenkrát byla obecně nevůle k přímému prodeji podniků zahraničním vlastníkům. I kolem Škody MB bylo spoustu tanců. Proto se nakonec taky plošně prosadila kupónovka.
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně
Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě
Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...
Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily
Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...
Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování
Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...
Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí
V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...
Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu
Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...