Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony a dodávky jsou největší hrozbou silnic

  10:58aktualizováno  10:58
Statistika dopravních nehod na českých silnicích se v uplynulém roce vyvíjela poměrně nadějně. Jediní, kdo ji kazí, jsou řidiči kamionů. Ti naopak loni zavinili o 1115 havárií více než předloni.

Havarovaný kamion | foto: Zdeněk Minařík / HZS PK ÚO Tachov

Tyto střety měly podle policie méně tragické následky než v roce 2005. Umřelo při nich loni 122 lidí, o 14 méně než v roce předchozím.

V prosinci se stalo hned několik vážných nehod, za které mohli řidiči kamionů. V polovině měsíce se například řidič nákladního vozu vyhýbal u Velvar chodci. Už si ovšem nevšiml, že proti němu jede dodávka. Její šofér čelní srážku nepřežil. O několik dní předtím zase přišel o život třicetiletý řidič nákladního auta, svůj vůz nezvládl na ledu.

Nezkušení řidiči
Příčinou častějších nehod je skutečnost, že na českých silnicích jezdí stále větší počet nákladních vozů. Ještě větší problém však je, že za jejich volantem sedí často nezkušení řidiči. Řada z nich se navíc rozhodně při jízdě nechová jako gentlemani, spíš naopak.

Kamiony jsou největší hrozbou
MF DNES získala i tabulku, která ukazuje, které typy nákladních aut jsou nejnebezpečnější. Kupodivu vyšlo, že ty nejlehčí a nejtěžší – na jedné straně malé dodávky a na straně druhé nejtěžší kamiony nad 12 tun. "Těžká nákladní auta jezdí po silnicích bezohledně. Předjíždějí se několik minut. Řidič za nimi to nemusí ubrzdit,“ říká Kamil Pavlíček z Policejní akademie.

Do dodávek zase často usedají mladí a nezkušení řidiči, stačí jim k tomu totiž běžný řidičský průkaz pro osobní auto. "Podle mě i dodávky jezdí přetížené. Kamiony celníci váží, ale co veze dodávka, už nikdo nekontroluje,“ míní Pavlíček.

Profesionálům často chybí i řidičská praxe z vojny. Starší generaci řidičů podle Jaroslava Heinricha z Centra dopravního výzkumu tato průprava pomohla. "Sehnat zkušené řidiče je problém pro dopravce v celé Evropě,“ míní Heinrich.

Policie kontroly nestíhá
Policisté tvrdí, že se snaží kamiony často kontrolovat. Zároveň však uznávají, že hlídky zastaví jen zlomek aut. "Na dálnici z Prahy do Brna jsme kvůli kontrolám nákladních aut každý pracovní den. Těch aut je ale moc, všechno zastavit nejde,“ řekl Rostislav Plachý z vedení dopravní policie.

Policisté i dopravní odborníci se mohou ve svém tvrzení opírat kromě údajů o počtu nehod i o výsledky testů. Například loni v zimě Ředitelství silnic a dálnic prověřovalo, jak jezdí nákladní auta během silného sněžení. Na dálnici z Prahy do Brna silničáři zjistili, že téměř tři čtvrtiny nákladních aut jely na zledovatělé vozovce víc než osmdesátkou.

Mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix se snaží kritiku mírnit. Upozorňuje, že doprava loni narostla s tím, jak rostla ekonomika. A nehod je více i proto, že profiřidiči musí na rozdíl od šoférů osobních aut hlásit každou nehodu.

Málo parkovišť pro kamiony
Felix zároveň uznává, že někteří řidiči kamionů se nechovají na silnici ukázněně. "Rozdávali jsme mezi řidiči Desatero správného truckera. Nabádáme v něm řidiče, aby se na silnici nevytahovali svou velikostí nad ostatními,“ říká Felix.

Na druhou stranu řidiče omlouvá – například musí dodržovat přestávky. Jenomže u dálnic podle Felixe není dost parkovišť, kde se dá tahač odstavit.

Autoři:






Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.