Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropa si došlápne na kamiony. Ročně způsobí škody na zdraví za bilion

Evropská unie si chce došlápnout na další oblast automobilové dopravy. Evropská agentura pro životní prostředí připravuje směrnice, které umožní regulovat kamionovou dopravu v místech s vysokým znečištěním pomocí mýtného.

Nákladní automobily by měly pode EEA platit mýtné v závislosti na tom, jak znečišťují ovzduší. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Evropská agentura pro životní (EEA) prostředí navrhuje, aby mýtné pro nákladní automobily ve vysoce znečištěných oblastech bylo patřičně zvýšeno tak, aby dopravci měli motivaci používat ekologičtější vozy. Důvodem jsou vysoká zdravotní rizika plynoucí z nákladní automobilové dopravy. Ta podle EEA způsobí zdravotní komplikace s ročními náklady více než 45 miliard eur, tedy přes 1,1 bilionu korun.

V důsledku špatné kvality ovzduší zemře v EU předčasně asi 350 tisíc lidí ročně a znečištění má na svědomí i 100 milionů dní, kdy jsou lidé v jeho důsledku nemocní. 

Automobilová doprava je jedním z významných znečišťovatelů a pro dopravu nákladní to platí dvojnásob. Ačkoli je náklaďáků na silnicích výrazně méně než osobních aut, jsou nákladní vozy zodpovědné například za zhruba 40 až 50 procent emisí oxidů dusíku vznikajícího v důsledku automobilové dopravy.

Evropská agentura pro životní prostředí proto navrhuje, aby s tímto stavem státy něco udělaly. Poukazuje přitom na direktivu z roku 2011, která umožňuje individuální zavádění mýtného. Podle EEA by právě mýtné mělo být regulačním faktorem, který pomůže omezit znečištění ovzduší v kritických oblastech. Myšlenka je taková, že čím horší ovzduší v dané oblasti je, tím vyšší by mohlo být mýtné pro nákladní vozy. Pochopitelně by zůstaly i oblasti, kde by se toto "ekologické" mýtné neplatilo.

Výše mýtného by se navíc mohla odvíjet od více faktorů než od samotné úrovně místního znečištění. Nabízí se samozřejmě přepravní kapacita vozů a také emisní norma, kterou daný nákladní vůz plní.

Výše mýtného by se mohla v různých oblastech výrazně lišit. EEA vypočítala dodatečné náklady, které kamionová doprava v některých místech Evropy způsobuje, a rozdíly jsou opravdu výrazné. Například nákladní vůz o hmotnosti 12 až 14 tun, který plní normu Euro III, způsobí ve Švýcarsku škody na zdraví zhruba ve výši 12 eurocentů na kilometr jízdy. To je nejvyšší hodnota v celé Evropě. Náklady jsou vysoké i v Lucembursku, Německu, Rumunsku, Itálii nebo Rakousku, kde je to asi 8 eurocentů na kilometr.

Znečišťující látky způsobují větší škody tam, kde je vysoká koncentrace obyvatel, nebo v hornatém terénu, kde se nemohou škodliviny tak snadno rozptýlit. Extrémem mohou být případy, kdy náklady přesáhnou 30 eurocentů na kilometr. To platí pro nákladní vozy starší 20 let v těch nejvíce znečištěných oblastech.

V protikladu k těmto místům jsou například Finsko, Kypr a Malta, kde náklady dosahují zhruba půl eurocentu.

Aplikovat však lze i lokálnější měřítko. Například Curych, Bukurešť, Milán, Porůří nebo Barcelona patří k místům s nejvyššími zdravotními dopady, a tudíž nejvyššími náklady na dodatečnou zdravotní péči.

Představitelé EEA spočítali, že nákladní automobily plnící normy Euro IV a Euro V, tedy vozy, které jsou maximálně šest (Euri IV) nebo maximálně tři roky staré (Euro V), mají asi o 40 až 60 procent nižší negativní dopad na kvalitu ovzduší, a tedy i patřičně nižší náklady.

Tento rozdíl v případném mýtném by mohl dopravce motivovat k tomu, aby obnovili vozový park a začali používat k ovzduší šetrnější vozy. Ve Švýcarsku už vlastně podobný systém funguje. Na tamních dálnicích platí kamiony mýtné podle emisní třídy a podle EEA se tato praxe osvědčila.

Státy EU mají za povinnost do října letošního roku nahlásit, jak se s mýtným vypořádají. Ovšem povinnost zavádět tento druh mýtného (zatím) nemají.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...