Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kapaliny do ostřikovačů: Kvalita stejná, cena čtyřnásobná

  18:49aktualizováno  18:57
Nemrznoucí kapalina do ostřikovačů skel aut nepatří k tomu, čím by se motorista příliš zabýval. Přesto mu může hodně zkomplikovat život. Zvlášť v tak tuhé zimě, jako je ta letošní. Jak tyto kapaliny fungují a jaké mají složení?

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů by neměly zmrznout. Ale některé při zředění tuhnou.

Řidiči, je tu pro vás dobrá zpráva. Pokud si v síti čerpacích stanic a v hypermarketech zakoupíte kapalinu do ostřikovačů skel a nebudete ji dále ředit, nemusíte mít obavu, že by zamrzla.

Při zředění ale už některé kapaliny nesplňují hodnoty odolnosti proti mrznutí deklarované výrobcem. A také v cenách jsou velké rozdíly.

To je výsledek testu, který byl připraven ve spolupráci s odborníky z Ústavu organické technologie Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Velký rozdíl je v cenách
"Všechny vzorky v laboratoři obstály," potvrzuje Petr Zámostný z Vysoké školy chemicko-technologické, který vzorky kapalin v laboratoři ústavu testoval.

Co kapaliny obsahují

Hlavní složkou všech analyzovaných vzorků kapalin do ostřikovačů je kromě vody líh (etanol). Jeho obsah se pohybuje přibližně od 30 do 65 hmotnostních procent. Je hlavním faktorem, který snižuje bod tuhnutí kapaliny.

Další významně zastoupenou látkou je glykol (0,3-8 % hmotnosti). Tuto látku známe jako součást náplní do chladičů.

Zbytek směsi tvoří hlavně vyšší alkoholy, jejichž vlastnosti se z hlediska funkčnosti blíží lihu, a nejsou proto na závadu, a barviva i aromatické látky. Alkoholy obsažené v přípravcích jsou vysoce hořlavé, a proto jsou zařazeny v jednom případě do skupiny vysoce hořlavých (OMV -80) nebo hořlavých (ostatní vzorky) látek. U všech přípravků je to v souladu s předpisy uvedeno na obalu.

Z toxikologického hlediska je důležité, že u žádného ze vzorků nebyla zjištěna významná přítomnost metanolu - jedovatého lihu.

Koncentrace glykolu byla vždy pod limitem 25 procent stanoveným vyhláškou, takže nemusí být na obalu uváděna. Přesto je u některých vzorků (OMV -33, Sonax) na obalu výslovně vyznačen, v dalších případech je uvedena předlékařská první pomoc při požití.

"Tedy nezmrznou do teploty uvedené na etiketě. Z tohoto i z hlediska zdravotního složení všechny kapaliny vyhověly."  

Ale velmi se lišily cenou. Ta by se logicky měla řídit poměrem drahého etanolu - lihu - k levné vodě. Čím větší obsah lihu, tím nižší teplota tuhnutí a tím dražší výrobek. Ve skutečnosti tomu tak není. Záleží na značce.

"Přepočetli jsme všechny kapaliny na poměr užitné hodnoty a ceny; tedy kolik účinné složky - zjednodušeně řečeno lihu - si motorista v jednotlivých směsích koupí za kolik korun," říká Vojtěch Fajt z Ústavu organické technologie VŠCHT.

Ceny se po tomto přepočtu pohybovaly od 50 korun za litr lihu u nejvýhodnější kapaliny Happy Car do 224 korun za litr u nejdražší značky Sonax.

Neředit!
Testem prošlo celkem 27 vzorků: z nich bylo 12 originálních, nakoupených v obchodní síti, a 15 připravených ředěním těchto koncentrátů destilovanou vodou podle údajů výrobce v poměrech uvedených na etiketě.

A právě ředění přineslo překvapení: z 15 testovaných vzorků jich ztuhla ještě před dosažením deklarované teploty téměř polovina - přesně sedm! Ve větším ředění podle výrobce neobstály přípravky AGIP, Nordic, Blue Yetti, Sheron Screenwash -40, OMV -80 a Jet při ředění na -15 a -10 °C.

Problematická vůně
"Všechny kapaliny mají alkoholické aroma doplněné zpravidla citrusovou, výjimečně jablečnou (OMV -80) přísadou" říká Petr Zámostný z vysoké školy. "Ale že by přímo voněly po citronech, to se říci nedá. U řady vzorků je patrný slabší aromatický nelibý podtón, podobně jako u méně kvalitních ovocných destilátů. Je způsoben přítomností vyšších alkoholů"“ Shoda byla v tom, že nejvýrazněji působí vůně u kapaliny Jet.

***

Test prokázal více než čtyřnásobné ceny při stejné kvalitě

Nemrznoucí kapaliny v testu

Pro možnost jednoduchého porovnání uvádíme cenu, na kterou vychází jeden litr nejdůležitější složky - lihu obsaženého v testované nemrznoucí kapalině

Nejvýhodnější v testu
1. Happy car
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 50 korun.
Teplota tuhnutí: -18 °C při koncentraci 100 %.

2. Nordic
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 59 korun.
Teplota tuhnutí: -40 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

3. Blue Yetti
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 65 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

4. Screenwash -40
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 75 korun.
Teplota tuhnutí: -40 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

5. OMW -80
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 81 korun.
Teplota tuhnutí: -80 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

6. Rally
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 97 korun.
Teplota tuhnutí: -30 °C při koncentraci 100 %.

7. Jet
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 100 korun.
Teplota tuhnutí: -40 °C při koncentraci 100 %. Při ředění mrzne.

8. Agip
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 101 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

9. Screenwash -30
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 111 korun.
Teplota tuhnutí: -30 °C při koncentraci 100 %.

10. OMW -33
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 118 korun.
Teplota tuhnutí: -33 °C při koncentraci 100 %.

11. Shell
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 161 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %.

Nejdražší v testu
12. Sonax
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 224 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %.

Letošní tvrdá zima prověří i kvality nemrznoucích kapalin do ostřikovačů skel automobilů

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.