Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kapesní OVO na setrvačník. Český smart do výroby nedojel kvůli nehodě

aktualizováno 
Zatímco v 60. letech minulého století jezdil nejznámější český automobilový konstruktér a designér Václav Král v americkém křižníku Chevrolet Bel Air, o dvacet let později dospěl v přesvědčeného ekologa, kterého "znepokojuje, že ve dvoutunových autech sedí jen jedna osoba". Vizionářské Královy studie připomíná nová kniha Designér, který chtěl změnit svět.

Městský elektromobil OVO od Václava Krále | foto: Archiv Věry Králové

Píše se rok 1996 a Václav Král spěchá na jednání do plzeňské Škodovky. Na sedadle spolujezdce má výkresy miniaturního dvoumístného vozíku, který z dnešního pohledu nápadně připomíná městský bestseller Smart. A stejně jako autor smartu Nicolas Hayek i Král zastává názor, že malé auto do města by mělo mít víc než jen spalovací motor. Proto navrhuje také elektrickou variantu, která by využívala energii ze setrvačníků.

Městský elektromobil OVO od Václava Krále

První Králův návrh minivozíku OVO z roku 1992. Auto měří přesně 2,5 metru. Stejně, jako pozdější smart

Na jednání s šéfem plzeňské Škody Lubomírem Soudkem o budoucnosti jeho projektu už Václav Král nedojede. Na kluzké silnici dostane smyk a z následků havárie se zotavuje dlouhé měsíce.. Když pak Škodovka upadá do finančních problémů, je zřejmé, že minivůz s názvem OVO se v ejpovické továrně nikdy vyrábět nebude.

Městský elektromobil OVO od Václava Krále

Městský elektromobil OVO z roku 1994 připomíná smarta ještě víc. Téhož roku zakládá Nicolas Hayek společnost Micro Compact Car, která minivozítka Smart začne za pět let vyrábět.

To Nicolas Hayek je se svým smartem úspěšnější. Jeho nápad nakonec koupí německý Mercedes a v roce 1998 rozjíždí výrobu. Více o Nicolasu Hayekovi čtěte TADY. Smart možná mohl být český, Král se podle vzpomínek pamětníků s tvůrcem miniautomobilu začátkem devadesátých let dokonce setkal - více čtěte ZDE

Minivozík OVO je pouze jedním z mnoha Králových projektů, které se nedočkaly realizace. Už proto není kniha o životě a tvorbě slavného designéra, z pera jeho ženy Věry Králové, vždy veselým čtením. Je však zajímavým svědectvím o době a firmách, pro které Václav Král pracoval.

I když byl asi jediným Čechem, který dokázal postavit auto od návrhu designu až po jeho technické řešení, po většinu svého života se potýkal s nedostatkem peněz. "Projekty, které se synem a zeťem vytvořili od roku 1990 pro české firmy Tatra, Avia, Praga, Jikov, Roudnické strojírny, Škoda ČKD nebo nově vzniklou firmu Caster, by vydaly na několik knih. Tisíce hodin přemýšlení a práce, které nedostali zaplacené vůbec nebo jen symbolicky," popisuje Věra Králová.

Zajímavé jsou i vzpomínky spolužáků z Průmyslové školy automobilní a letecké v Mladé Boleslavi. Na konkrétních příkladech ukazují Králův mimořádný talent. Líčí jej však také jako prudkého řidiče, se kterým bylo o strach sednout na jeden motocykl. A také jako vášnivého závodníka. "Já nechci mít auto, se kterým budu denně jezdit do práce. Já chci mít auto, se kterým budu aspoň jednou týdně závodit," svěřil se v mládí Jaroslavu Šebestovi.

Škoda ShortcutŠkoda Shortcut

Škoda Shortcut - Elektrického favorita se zkrácenou karosérií vyrobil v roce 1990 Václav Král pro švýcarského zákazníka.

S postupem let však Král dospěl k přesvědčení, že "k přepravě z místa A do místa B stačí jen zlomek výkonu dnešních automobilů". Pozoruhodné je především jeho "tříkolkové" období z konce 80.a začátku 90. let. Šestkrát se zúčastnil závodů Ekon o nejnižší spotřebu, kdy jeho experimentální tříkolka s motorkem Cucciolo z roku 1946 ujela na jeden litr benzínu 240 kilometrů.

Tříkolka pro firmu Laurin & Klement

Tříkolka pro firmu Laurin & Klement z roku 1990 si měla vystačit se třemi litry paliva.

V roce 1990 navrhl Král pro obnovenou značku Laurin & Klement tříkolku pro běžný provoz. Jezdit měla na upraveném podvozku z Volkswagenu Polo - díky aerodynamické karoserii (cx = 0,17) i nízkému valivému odporu pneumatik měl stroji k rychlosti 160 km/h postačit jen motor s výkonem 45 koní a tři litry paliva na sto kilometrů. Ani jednomu z nejpozoruhodnějších Králových projektů se však nevyhnula smůla. Firma záhy skončila a z pozoruhodné tříkolky zůstala jen maketa.

Ekotříkolka Václava Krále

Svou experimentální tříkolku posílal Král do ekologických soutěží. Se čtyřicet let starým motorem ujela na litr benzínu 240 kilometrů

ukázka

Když Venca dělal maturu, tak na potítku, místo aby se připravoval, maloval karikatury celé zkušební komise. U zkoušek potom kantorovi řekl, že to, co nás učil on, platilo pro první Benzův motor a parní stroje a že dnešní vysokoobrátkové motory se chovají jinak. A přesvědčil maturitní komisi, že má pravdu. Nakonec jim rozdal jejich karikatury a komise zůstala v němém úžasu.

Vzpomínka Jana Astera na Václava Krále z knihy Designér, který chtěl změnit svět

Designér, který chtěl změnit svět - kniha o Václavu Královi

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.