Vědci společně s vývojáři firmy Cellbond vyvíjejí "hliníkový mechanický absorbér energie", který má změkčit dopad sraženého chodce na kapotu vozu.
Při nárazu se speciální materiál "mačká" v kruhu, který se od místa nárazu šíří podobně jako tlaková vlna (nebo jako třeba při pádu do vody) a podle Hassana Shirvaniho z Anglia Ruskin University, který na výzkumu spolupracuje, dokáže tento materiál snížit počet poranění hlavy až o 60 procent.
Bude to drahé...Příliš měkká kapota se už nelíbí i některý řidičům. "Na mém autě si občas hrají děti, skáče po něm i moje tlustá kočka a když někdy hledám klíče, položím si na kapotu třeba tašku," komentuje kapotu jeden z diskutujících na webu. "Možná je to dobrý nápad pro záchranu lidských životů, ale zní to jako špatná investice." |
"Při nehodě působí tělo na kapotu motoru velkou dynamickou silou. Pokud není tato kinetická energie pohlcena, působí stejnou silou proti nárazu. A to způsobuje zranění," popisuje.
Cellbondský návrh dokáže díky měkké struktuře pohltit až 60 procent energie z nárazu. "Rádi bychom, aby bylo každé nové auto vybaveno touto kapotou," dodává Shirvani a potvrzuje, že o kapotu Cellbond už projevil velký zájem jeden významný výrobce aut.
"Všechno, co dokáže snížit počet zranění bezbranných účastníků silničního provozu je dobrá věc," okomentoval návrh mluvčí cyklistické asociace v Cambridgi. "Ale tato metoda bude pravděpodobně drahá, a proto by se nejdříve měly použít už otestované způsoby, které zabrání zraněním."
V celé Evropě se chodci a cyklisté podílejí na nehodách 20 procenty. Zatímco počet mrtvých řidičů v Česku poslední léta prudce klesá, obětí mezi chodci je víc a víc. Každý pátý mrtvý na silnici je chodec, z toho skoro dvě třetiny zemřou mimo obec. Policie ČR chce, aby se zpřísnila pravidla pro pěší a za jedno z důležitějších řešení navrhuje povinnost nosit reflexní vesty.
Kapota musí být měkkáKapota je součástí přední deformační zóny auta. Musí být navržená tak, aby při střetu s chodcem snížila nebezpečí poranění. Právě na kapotu se zaměřují při crashtestech zkoušky s figurínami. Jsou předepsané parametry, které musí kapota splnit. Mimo jiné i minimální vzdálenost mezi nejvyšším bodem motoru a kapotou. Kapota musí být dostatečně měkká, aby se v případě střetu s chodcem prohnula a pohltila tak energii. Proto nesmí být moc blízko motor, aby měla prostor pro deformaci. Některé automobilky (Nissan, Citroën, Honda, Peugeot) mají u vybraných modelů tzv. aktivní kapotu. Když čidla v nárazníku detekují střet, aktivují pyrotechnický mechanismus, který kapotu nadzdvihne a zvětší tak volný prostor nad motorem. Padající tělo tak má víc místa na její deformaci. |