Při nárazu bude chodce zachraňovat kapota jako peřina

Chodci a cyklisté by se už nemuseli vážně zranit při nárazu hlavou do předních částí auta. Jen na britských ostrovech by měkká kapota dokázala zachránit tisíce lidských životů.

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Vědci společně s vývojáři firmy Cellbond vyvíjejí "hliníkový mechanický absorbér energie", který má změkčit dopad sraženého chodce na kapotu vozu.

Při nárazu se speciální materiál "mačká" v kruhu, který se od místa nárazu šíří podobně jako tlaková vlna (nebo jako třeba při pádu do vody) a podle Hassana Shirvaniho z Anglia Ruskin University, který na výzkumu spolupracuje, dokáže tento materiál snížit počet poranění hlavy až o 60 procent.

Bude to drahé...

Příliš měkká kapota se už nelíbí i některý řidičům. "Na mém autě si občas hrají děti, skáče po něm i moje tlustá kočka a když někdy hledám klíče, položím si na kapotu třeba tašku," komentuje kapotu jeden z diskutujících na webu.

"Možná je to dobrý nápad pro záchranu lidských životů, ale zní to jako špatná investice."

"Při nehodě působí tělo na kapotu motoru velkou dynamickou silou. Pokud není tato kinetická energie pohlcena, působí stejnou silou proti nárazu. A to způsobuje zranění," popisuje.

Cellbondský návrh dokáže díky měkké struktuře pohltit až 60 procent energie z nárazu. "Rádi bychom, aby bylo každé nové auto vybaveno touto kapotou," dodává Shirvani a potvrzuje, že o kapotu Cellbond už projevil velký zájem jeden významný výrobce aut.

"Všechno, co dokáže snížit počet zranění bezbranných účastníků silničního provozu je dobrá věc," okomentoval návrh mluvčí cyklistické asociace v Cambridgi. "Ale tato metoda bude pravděpodobně drahá, a proto by se nejdříve měly použít už otestované způsoby, které zabrání zraněním."

V celé Evropě se chodci a cyklisté podílejí na nehodách 20 procenty. Zatímco počet mrtvých řidičů v Česku poslední léta prudce klesá, obětí mezi chodci je víc a víc. Každý pátý mrtvý na silnici je chodec, z toho skoro dvě třetiny zemřou mimo obec. Policie ČR chce, aby se zpřísnila pravidla pro pěší a za jedno z důležitějších řešení navrhuje povinnost nosit reflexní vesty.

Kapota musí být měkká

Kapota je součástí přední deformační zóny auta. Musí být navržená tak, aby při střetu s chodcem snížila nebezpečí poranění. Právě na kapotu se zaměřují při crashtestech zkoušky s figurínami. Jsou předepsané parametry, které musí kapota splnit. Mimo jiné i minimální vzdálenost mezi nejvyšším bodem motoru a kapotou.

Kapota musí být dostatečně měkká, aby se v případě střetu s chodcem prohnula a pohltila tak energii. Proto nesmí být moc blízko motor, aby měla prostor pro deformaci.

Aktivní kapota Jaguaru XK

Některé automobilky (Nissan, Citroën, Honda, Peugeot) mají u vybraných modelů tzv. aktivní kapotu. Když čidla v nárazníku detekují střet, aktivují pyrotechnický mechanismus, který kapotu nadzdvihne a zvětší tak volný prostor nad motorem. Padající tělo tak má víc místa na její deformaci.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...