Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při nárazu bude chodce zachraňovat kapota jako peřina

aktualizováno 
Chodci a cyklisté by se už nemuseli vážně zranit při nárazu hlavou do předních částí auta. Jen na britských ostrovech by měkká kapota dokázala zachránit tisíce lidských životů.

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Vědci společně s vývojáři firmy Cellbond vyvíjejí "hliníkový mechanický absorbér energie", který má změkčit dopad sraženého chodce na kapotu vozu.

Při nárazu se speciální materiál "mačká" v kruhu, který se od místa nárazu šíří podobně jako tlaková vlna (nebo jako třeba při pádu do vody) a podle Hassana Shirvaniho z Anglia Ruskin University, který na výzkumu spolupracuje, dokáže tento materiál snížit počet poranění hlavy až o 60 procent.

Bude to drahé...

Příliš měkká kapota se už nelíbí i některý řidičům. "Na mém autě si občas hrají děti, skáče po něm i moje tlustá kočka a když někdy hledám klíče, položím si na kapotu třeba tašku," komentuje kapotu jeden z diskutujících na webu.

"Možná je to dobrý nápad pro záchranu lidských životů, ale zní to jako špatná investice."

"Při nehodě působí tělo na kapotu motoru velkou dynamickou silou. Pokud není tato kinetická energie pohlcena, působí stejnou silou proti nárazu. A to způsobuje zranění," popisuje.

Cellbondský návrh dokáže díky měkké struktuře pohltit až 60 procent energie z nárazu. "Rádi bychom, aby bylo každé nové auto vybaveno touto kapotou," dodává Shirvani a potvrzuje, že o kapotu Cellbond už projevil velký zájem jeden významný výrobce aut.

"Všechno, co dokáže snížit počet zranění bezbranných účastníků silničního provozu je dobrá věc," okomentoval návrh mluvčí cyklistické asociace v Cambridgi. "Ale tato metoda bude pravděpodobně drahá, a proto by se nejdříve měly použít už otestované způsoby, které zabrání zraněním."

V celé Evropě se chodci a cyklisté podílejí na nehodách 20 procenty. Zatímco počet mrtvých řidičů v Česku poslední léta prudce klesá, obětí mezi chodci je víc a víc. Každý pátý mrtvý na silnici je chodec, z toho skoro dvě třetiny zemřou mimo obec. Policie ČR chce, aby se zpřísnila pravidla pro pěší a za jedno z důležitějších řešení navrhuje povinnost nosit reflexní vesty.

Kapota musí být měkká

Kapota je součástí přední deformační zóny auta. Musí být navržená tak, aby při střetu s chodcem snížila nebezpečí poranění. Právě na kapotu se zaměřují při crashtestech zkoušky s figurínami. Jsou předepsané parametry, které musí kapota splnit. Mimo jiné i minimální vzdálenost mezi nejvyšším bodem motoru a kapotou.

Kapota musí být dostatečně měkká, aby se v případě střetu s chodcem prohnula a pohltila tak energii. Proto nesmí být moc blízko motor, aby měla prostor pro deformaci.

Aktivní kapota Jaguaru XK

Aktivní kapota Jaguaru XK

Některé automobilky (Nissan, Citroën, Honda, Peugeot) mají u vybraných modelů tzv. aktivní kapotu. Když čidla v nárazníku detekují střet, aktivují pyrotechnický mechanismus, který kapotu nadzdvihne a zvětší tak volný prostor nad motorem. Padající tělo tak má víc místa na její deformaci.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.