V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo...

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Při nárazu bude chodce zachraňovat kapota jako peřina

  • 45
Chodci a cyklisté by se už nemuseli vážně zranit při nárazu hlavou do předních částí auta. Jen na britských ostrovech by měkká kapota dokázala zachránit tisíce lidských životů.

Vědci společně s vývojáři firmy Cellbond vyvíjejí "hliníkový mechanický absorbér energie", který má změkčit dopad sraženého chodce na kapotu vozu.

Při nárazu se speciální materiál "mačká" v kruhu, který se od místa nárazu šíří podobně jako tlaková vlna (nebo jako třeba při pádu do vody) a podle Hassana Shirvaniho z Anglia Ruskin University, který na výzkumu spolupracuje, dokáže tento materiál snížit počet poranění hlavy až o 60 procent.

Bude to drahé...

Příliš měkká kapota se už nelíbí i některý řidičům. "Na mém autě si občas hrají děti, skáče po něm i moje tlustá kočka a když někdy hledám klíče, položím si na kapotu třeba tašku," komentuje kapotu jeden z diskutujících na webu.

"Možná je to dobrý nápad pro záchranu lidských životů, ale zní to jako špatná investice."

"Při nehodě působí tělo na kapotu motoru velkou dynamickou silou. Pokud není tato kinetická energie pohlcena, působí stejnou silou proti nárazu. A to způsobuje zranění," popisuje.

Cellbondský návrh dokáže díky měkké struktuře pohltit až 60 procent energie z nárazu. "Rádi bychom, aby bylo každé nové auto vybaveno touto kapotou," dodává Shirvani a potvrzuje, že o kapotu Cellbond už projevil velký zájem jeden významný výrobce aut.

"Všechno, co dokáže snížit počet zranění bezbranných účastníků silničního provozu je dobrá věc," okomentoval návrh mluvčí cyklistické asociace v Cambridgi. "Ale tato metoda bude pravděpodobně drahá, a proto by se nejdříve měly použít už otestované způsoby, které zabrání zraněním."

V celé Evropě se chodci a cyklisté podílejí na nehodách 20 procenty. Zatímco počet mrtvých řidičů v Česku poslední léta prudce klesá, obětí mezi chodci je víc a víc. Každý pátý mrtvý na silnici je chodec, z toho skoro dvě třetiny zemřou mimo obec. Policie ČR chce, aby se zpřísnila pravidla pro pěší a za jedno z důležitějších řešení navrhuje povinnost nosit reflexní vesty.

Kapota musí být měkká

Kapota je součástí přední deformační zóny auta. Musí být navržená tak, aby při střetu s chodcem snížila nebezpečí poranění. Právě na kapotu se zaměřují při crashtestech zkoušky s figurínami. Jsou předepsané parametry, které musí kapota splnit. Mimo jiné i minimální vzdálenost mezi nejvyšším bodem motoru a kapotou.

Kapota musí být dostatečně měkká, aby se v případě střetu s chodcem prohnula a pohltila tak energii. Proto nesmí být moc blízko motor, aby měla prostor pro deformaci.

Aktivní kapota Jaguaru XK

Některé automobilky (Nissan, Citroën, Honda, Peugeot) mají u vybraných modelů tzv. aktivní kapotu. Když čidla v nárazníku detekují střet, aktivují pyrotechnický mechanismus, který kapotu nadzdvihne a zvětší tak volný prostor nad motorem. Padající tělo tak má víc místa na její deformaci.