Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podélný sporťák má dvě kola a přesto stojí bez opory

  13:28aktualizováno  13:28
Automotorka, nebo motorkoauto? Pojmenovat se toto vajíčko na dvou kolech dá různě. O Lit C1 tvůrci říkají, že je to sporťák na dvou kolech. Drží sám rovnováhu díky zabudovaným gyroskopům.

Kompletně kapotovanou elektromotorku postavila sanfranciská firma Lit Motors. Jejich  C1 se řídí volantem, má klasické pedály a sám drží rovnováhu.

Řidič a za něj spolujezdec se uvelebí do pohodlné sedačky jako v autě a chrání je kovová karoserie. "Má všechny vymoženosti sportovního auta, ale je orientovaný podélně," říká Daniel Kim, šéf a zakladatel firmy.

Motorka stojí sama bez toho, aby ji musel jistit nohou pilot nebo třetí kolo. Elektronicky řízené gyroskopy uložené pod podlahou jej silou až 1 720 Nm ustabilizují. Nejen že udrží C1 při stání na místě, pomáhají taky, aby se vozidlo nepřeklopilo v zatáčce nebo při slabších nárazech. "Potřebujete malého slona, abyste ho převrátili," říká s nadsázkou Kim. Gyroskop není pro prostředky osobní přepravy novým objevem, využívá ho i třeba známý dvoukolák Segway, ten má ale kola vedle sebe. Řešení použité na C1 má ale Lit Motors podle Kima patentované.

O pohon se starají dva 20kilowattové elektromotory uložené přímo v kolech. Dojezd na plně nabité baterky slibuje výrobce přes 300 kilometrů a maximálka je přes 160 km/h.

Do prodeje má dorazit v roce 2014. Šéf firmy Daniel Kim slibuje cenu kolem 19 tisíc dolarů (zhruba 360 tisíc korun). "Naší hlavní cílovou skupinou budou zpočátku hlavně aktivní nebo bývalí motorkáři, kteří dnes dbají na bezpečnost," popisuje Daniel Kim. "Potřebují třeba dojíždět do práce v obleku a otravuje je oblékat se do motorkářského koženého oblečení a brát si helmu," vysvětluje. C1 má airbagy, bezpečnostní pásy a výztuhy v karoserii. "Má všechny bezpečnostní výhody automobilu, ale na platformě dvou kol," dodává Kim.

Kromě C1 pracují vývojáři Lit Motors ještě na nákladním skútru:

Koncept nákladního skútru od Lit Motors


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Před 130 lety se v Krásné Lípě narodil otec nejdelších motocyklů světa

Čechie

Severočeský konstruktér a výrobce motocyklů Albin Hugo Liebisch, který se narodil 26. července 1888, byl podle...

Koncerty i jízda moto skvostů. Harley-Davidson oslaví v Praze 115. výročí

Příprava na oslavy 115. výročí Harley-Davidson v Praze

Během svátků 5. až 8. července přivítá Praha celosvětové oslavy 115. výročí Harley-Davidson, kam se sjede více než 60...

Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

Igor Brezovar

Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě...

Najdete na iDNES.cz