Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podélný sporťák má dvě kola a přesto stojí bez opory

  13:28aktualizováno  13:28
Automotorka, nebo motorkoauto? Pojmenovat se toto vajíčko na dvou kolech dá různě. O Lit C1 tvůrci říkají, že je to sporťák na dvou kolech. Drží sám rovnováhu díky zabudovaným gyroskopům.

Kompletně kapotovanou elektromotorku postavila sanfranciská firma Lit Motors. Jejich  C1 se řídí volantem, má klasické pedály a sám drží rovnováhu.

Řidič a za něj spolujezdec se uvelebí do pohodlné sedačky jako v autě a chrání je kovová karoserie. "Má všechny vymoženosti sportovního auta, ale je orientovaný podélně," říká Daniel Kim, šéf a zakladatel firmy.

Motorka stojí sama bez toho, aby ji musel jistit nohou pilot nebo třetí kolo. Elektronicky řízené gyroskopy uložené pod podlahou jej silou až 1 720 Nm ustabilizují. Nejen že udrží C1 při stání na místě, pomáhají taky, aby se vozidlo nepřeklopilo v zatáčce nebo při slabších nárazech. "Potřebujete malého slona, abyste ho převrátili," říká s nadsázkou Kim. Gyroskop není pro prostředky osobní přepravy novým objevem, využívá ho i třeba známý dvoukolák Segway, ten má ale kola vedle sebe. Řešení použité na C1 má ale Lit Motors podle Kima patentované.

O pohon se starají dva 20kilowattové elektromotory uložené přímo v kolech. Dojezd na plně nabité baterky slibuje výrobce přes 300 kilometrů a maximálka je přes 160 km/h.

Do prodeje má dorazit v roce 2014. Šéf firmy Daniel Kim slibuje cenu kolem 19 tisíc dolarů (zhruba 360 tisíc korun). "Naší hlavní cílovou skupinou budou zpočátku hlavně aktivní nebo bývalí motorkáři, kteří dnes dbají na bezpečnost," popisuje Daniel Kim. "Potřebují třeba dojíždět do práce v obleku a otravuje je oblékat se do motorkářského koženého oblečení a brát si helmu," vysvětluje. C1 má airbagy, bezpečnostní pásy a výztuhy v karoserii. "Má všechny bezpečnostní výhody automobilu, ale na platformě dvou kol," dodává Kim.

Kromě C1 pracují vývojáři Lit Motors ještě na nákladním skútru:

Koncept nákladního skútru od Lit Motors




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.