Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Při dovolené v karavanu si dejte pozor na hmotnost, věci balte s rozvahou a váhou

Hmotnostní kategorie do 3,5 tuny je u obytných vozů s přehledem nejrozšířenější a nejoblíbenější. Jenže je také zároveň nejproblematičtější z hlediska tzv. doložnosti, která udává, kolik toho do auta mohu naložit. Leckdy je totiž doložnost nižší než třeba u octavie.
Karavany

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Každý, kdo jezdí s obytným autem trochu více, potvrdí, že jedním z největších strašáků každého karavanisty je policista s mobilní váhou, číhající na hlavních transitních evropských tazích. Pokud má takový policista německou nebo dokonce rakouskou uniformu, zrychlí se vám tep i v případě, že máte obyťnák úplně prázdný. Vím, o čem mluvím.

Před dvanácti lety jsme si poprvé půjčili obytný vůz a vyrazili s ním na dovolenou. Po prvním přespání v Německu jsme si to v pohodě šinuli dále na jih, když tu na nás poblíž Karlsruhe ukázal u krajnice stojící policista a hned po pár stech metrech si nás neomylně stáhl na odpočívadlo. Následoval rychlý proces – najet přední a pak zadní nápravou na mobilní váhu. Pak jsem si potrénoval německé číslovky, když mi policista ukázal, že naše auto, které má mít celkovou hmotnost do 3,5 tuny, ve skutečnosti váží skoro 3,8 tuny. Polilo mě horko, což asi policista viděl. Když se ujistil, že je auto z půjčovny, popřál nám šťastnou cestu dál do Francie a nechal nás bez pokuty odjet. Z diskuzí na nejen českých karavanistických fórech je však více než jasné, že ne každý narazil na „sympaťáka s pochopením“.

Jen pro dokreslení situace uvedu, že jsme tehdy nevezli ani kola, děti byly malé, auto nemělo markýzu, satelit ani klimatizaci a stodvacetilitrovou nádrž na naftu jsem měl vyjetou tak na čtvrtinu. Zkrátka, nebyl by problém atakovat čtyři tuny. Jak je to možné?

U obytných aut do 3,5 tuny totiž proti sobě stojí dva zcela protichůdné požadavky. Na jedné straně chtějí výrobci zákazníkům nabízet co možná největší vozy s dostatkem luxusu, což ale zcela logicky zvyšuje jejich pohotovostní hmotnost, na straně druhé chtějí zákazníci do těchto obytných aut naložit co nejvíce věcí na dovolenou, třeba i včetně skútru. 

Výrobcům je jasné, že obytný vůz, u kterého uvedou doložnost třeba jen pouhých 250 kg, by si nikdo nekoupil, takže se v homologačním procesu vymýšlí kde co, aby byl údaj o doložnosti (což je vlastně ekvivalent užitečného zatížení u osobních aut) co nevyšší. 

Pohotovostní hmotnost, respektive tzv. hmotnost vozu připraveného k jízdě, se u obytných aut počítá poměrně specificky (viz samostatný box) a spousta věcí, které jsou jinak víceméně nedílnou součástí každého obytňáku, se do ní nepočítají. Mám na mysli zejména nosič kol, markýzu, nástavbovou klimatizaci, větší ledničku či televizi a satelit. U ceníků příslušenství obytných aut tak většinou najdete i hmotnost daného prvku, což je často důležitější údaj než cena samotná.

Pokuty za překročení celkové hmotnosti 3,5 tuny jsou dost vysoké i proto, že se vám mohou nasčítat různé druhy prohřešků – přetížení vozu, nedostatečné řidičské oprávnění pro řízení vozu nad 3,5 tuny nebo třeba i případně nezaplacené mýto pro vozy nad 3,5 tuny. 

To, že pak s takovým autem nemůžete pokračovat v jízdě, přináší samozřejmě další starosti a finance navíc. Vůbec také nemluvím o případném dohadování se s pojišťovnou, pokud by se stala pojistná událost. Jak se tedy připravit na dovolenou, abyste se tomu všemu vyvarovali?

V první řadě je důležité mít výše uvedené stále na paměti ve chvílích, kdy si na dovolenou balíte. Zjistěte si, jakou doložnost má váš obytný automobil, a zkuste tomu přizpůsobit množství věcí, které berete s sebou. Zbytečnosti tedy pokud možno nebrat – koule na pentaque možná budou muset zůstat doma a když vyměníte čtyři knížky za čtečku, můžete ušetřit další kilo. Při pohledu na prostorovou kapacitu velkého obytného auta s velkou garáží to zní možná trochu divně, ale pokud chcete vyhovět legislativě, je balení na dovolenou opravdu boj o každé kilo. 

Kromě toho totiž existuje i řada věcí, které s sebou doporučuji vozit téměř neustále. Absolutní nutností jsou například plné plynové lahve, kabel k připojení na elektřinu, včetně základních redukcí, klíny na vyrovnání vozu, kempingový nábytek či malý hasicí přístroj. K tomu s sebou vždy vozíme ještě malou sekeru, menší základ sadu ručního nářadí, skládací vojenskou lopatku, baterku či čelovku, rukavice, plastové zdrhovací pásky, cca pětilitrový kanystr na pitnou vodu a pro všechny případy ještě 1,5 l PET lahev s pitnou vodou, hadici a konev pro doplňování vody na cestě, pás pro připevnění markýzy ve větrném počasí, plachtu pod markýzu, pár stanových kolíků…

Pak vezměte v potaz, že do auta určitě také naložíte nádobí, příbory, povlečení, gril, společenské hry, nabíječky na elektroniku, malou rychlovarnou konvici (doporučuji s nižším příkonem, abyste v kempu nevyhazovali slabé pojistky), zámek na kola, toaletní potřeby. 

Zkrátka, bude toho i nad rámec vyloženě osobních věcí a oblečení hodně, takže balte s rozvahou. Při dlouhých tranzitních přesunech také doporučuji mít v nádrži na čerstvou vodu jen nezbytně nutné množství vody a pravidelně vypouštět odpadní vodu a chemické WC – obojí jen na místech k tomu určených. Také zvažte, zdali je skutečně nutné vézt s sebou zásoby potravin, nebo lze většinu koupit až během cesty či na místě. Samozřejmě doporučuji nasadit v dostatečném předstihu před dovolenou radikální dietu pro všechny členy výpravy…

Pohotovostní hmotnost a doložnost

Pozor na obojí!

Definice pohotovostní hmotnosti u obytných aut je součástí normy EU1230/2012, podle které zahrnuje samotnou hmotnost vozu, a to včetně řidiče (75 kg). Palivová nádrž je kromě toho naplněna na 90 % jejího objemu a do nádrže na čerstvou vodu je napuštěno 20 litrů. K tomu je nutné ještě připočíst jednu hliníkovou lahve s plynem 11 kg a cívku s kabelem o hmotnosti 4 kg. Odpadní nádrž (cca 90 l) a nádrž chemického WC (cca 12 l) jsou prázdné. Takto spočtená hodnota pohotovostní hmotnosti se odečte od celkové přípustné hmotnosti 3 499 kg a získáte tzv. doložnost, jinými slovy užitečné zatížení. Výrobce kromě toho udává i hmotnostní odchylku v rámci výrobních tolerancí, která může být např. +/- 5 %.

Doložnost vám snižuje nejen hmotnost dalších členů posádky (bez větších problémů 150-200 kg), ale i také namontované příslušenství (v součtu klidně i přes 100 kg), kola na držáku (40 kg), kempingový nábytek (15 kg), druhá lahev s plynem (min. 12 kg) atp. Pro samotný náklad toho skutečně z hlediska hmotnosti moc nezbývá, takže se nenechte ošálit volným prostorem „bezedné“ garáže a balte s rozmyslem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...