Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních let jsou mimo jiné minikaravany, tedy malé karavany s jednou nápravou s rozměry přídavného vozíku.
Minipřívěs Life styl Camper.

Minipřívěs Life styl Camper. | foto: ČTK

„Jejich výhodou je malá velikost i nižší cena,“ řekl Lukáš Běhal z firmy Lifestyle Camper, která minikaravany prezentovala na výstavě Caravaning Brno.

„Minikaravany nedisponují sprchou a záchodem, jsou určené pro lidi, kteří chtějí být v pohybu, ale zároveň chtějí mít víc pohodlí než jen stan,“ podotkl Běhal. Typickými zájemci o minikaravany jsou rybáři, lovci, ale také sportovci, kteří tráví hodně času v přírodě.

Výhodou těchto obytných zařízení je i jejich cena. Zatímco ceny karavanů začínají na půl milionu korun, Lifestyle Camper nabízí nejjednodušší model od 220 000 bez DPH. „Tam je ale pouze postel a kuchyňka není vybavená. Pak samozřejmě záleží na tom, jak si chce kupující karavan vyšperkovat. Nabízíme třeba nezávislé topení, televizi a možností je i solární panel k dobíjení baterie. Pak se dostáváme na úroveň 600 000 bez DPH,“ dodal Běhal.

Firma kromě prodeje provozuje na čtyřech místech v Česku také půjčovnu minikaravanů a většině zájemců doporučuje, aby si před nákupem minikaravan půjčili a vyzkoušeli si, jaké vybavení by jim vyhovovalo. „To, že naše minikaravany z půjčovny jezdí po Česku, je pro nás nejlepší reklama. A je to vidět na zájmu o rezervace, už teď rezervujeme na prázdniny příštího roku,“ dodal Běhal.

Minikaravany firma dováží od výrobce z Ukrajiny, nový karavan dodává v současnosti do dvou až tří měsíců. To je ovšem dnes u „domů na kolečkách“ spíš výjimečně krátká doba.

Dodací lhůty obytňáků se prodlužují, ceny porostou

Obrovská poptávka po obytných vozech a karavanech, která začala s pandemií covidu loni v létě, pokračuje i v letošním roce. Vzhledem k tomu, že roste v celé Evropě, výrobci nestíhají dodávat, a čeští zákazníci tak čekají na obytná auta nejméně rok. Oboru se navíc dotýkají i potíže s nedostatkem komponentů, výrobci tak oznámili zvyšování cen,

„Poptávka loni raketově vzrostla v celé Evropě, takže se čekací lhůty velmi prodloužily. Zatímco dřív se nejpopulárnější 3,5tunové vozy dodávaly už za půl roku až za rok, dnes dodací lhůta na 12 měsících začíná. Rostou všechny segmenty, od obytných dodávek až po luxusní vozy,“ řekl zakladatel Asociace kempování a karavaningu ČR Jan Bordovský. Podle něj je momentálně v Česku registrováno a v provozu 60 000 obytných aut a karavanů, jde ale pouze o přibližný počet.

Prodejci obytných vozů musí v současnosti řešit nejen nedostatek aut na trhu, ale také nejistotu ohledně ceny. „Situace se mění právě v těchto dnech zejména kvůli výpadku výroby automobilky Fiat, která vyrábí nejpoužívanější podvozky obytných vozů. Výrobci se snaží sehnat náhrady, ale podvozky od konkurenčních výrobců by mohly cenu obytných aut zvednout o 20 až 30 procent. Zatím čekáme. Počítáme s razantnějším růstem ceny u obytných vozů, ceny karavanů porostou nejspíš pouze o jednotlivá procenta,“ předpokládá ředitel společnosti Hykro Petr Havlíček.

Za staré ceny výrobci dodají už objednaná auta, všechny nové kontrakty ale budou zohledňovat novou cenu. To potvrzuje i Filip Guryča ze společnosti Blue Rent. „Máme na stánku vytištěné ceníky, které ale už v tento moment neplatí. Všechny podepsané smlouvy mají dovětek, že konečná cena se bude řídit ceníkem v době dodání. Předpokládám, že v příštím čtvrtletí poroste cena u luxusních obytných vozů o čtyři procenta, u nejpopulárnější kategorie 3,5 tuny to bude nejspíš sedm procent,“ dodal Guryča.

Důvodem pro zdražení je kromě výpadku výroby v některých automobilkách také dražší doprava. Výrobci obytných aut nyní větší zakázky odmítají.

Z dodávky na karavan jen na víkend

Příležitost jak nocovat v přírodě pohodlně ve svém, a přitom nekupovat karavan za statisíce nabízejí takzvané kempingové boxy nebo kempingové vestavby. Zařízení, která promění jakékoliv auto od velikosti combi po dodávku v pojízdné obydlí s postelí a kuchyňkou vyrábí například společnost Egoe z Bílovic u Uherského Hradiště. Většinu součástek přitom odebírá od českých výrobců vzdálených do 50 kilometrů od centrály.

"Naše portfolio zahrnuje sedm modelů, naše nestboxy lze použít v autech od rozměru combi do běžných dodávek. Jejich výhodou je, že neomezují počet míst k sezení. Pokud kempingový box, který se promění na dvoulůžko, doplníte střešním stanem, může takto vybaveným autem cestovat až pět lidí, ideálně ale čtyři," popisuje zástupce firmy Martin Pavelec.

Vestavba je dočasná, jednotlivé díly váží maximálně 35 kilogramů, takže namontovat je do auta zvládnou dva lidé za čtvrt hodiny. Po výletě pak lze vestavbu zase vyjmout a používat auto k původnímu účelu.

Výrobce Egoe nabízí vestavby šest let, jejich cena se podle vybavení pohybuje od 66 000 až po 200 000 za největší a nejlépe vybavený model. Kuchyňka obytné vestavby obsahuje vařič, kanystr s pitnou vodou a skládací dřez a může mít i lednici. Skládací dřezy jsou jediným komponentem, který firma dováží z Asie, domácího dodavatele zatím nenašla.

"Záleží nám na kvalitě materiálů. Naše matrace jsou sice tenké, ale velmi pohodlné s mají na spodní straně protiskluzovou úpravu. Vestavba má kovovou konstrukci a průmyslové pojezdy s nosností až 150 kilo," řekl Pavelec.

Firma ze Zlínského kraje se svým nestboxem rychle expanduje, prodává v evropských i asijských zemích a rozšiřuje se i do USA a Kanady. "Takováto vestavba je řešením pro kohokoliv, kdo nechce mít někde zaparkovaný drahý karavan, a přitom rád spí v přírodě ve vlastním a v pohodlí," dodal.

Jedna z firem spadajících pod bílovické mmcité je úspěšná i s kempingovými...
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...