Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karavan - to je životní styl, míní obchodník

aktualizováno 
Víte, jak dlouho budete bydlet ve špičkových hotelích, než utratíte statisíce korun, které stojí obytný automobil solidní úrovně? Josef Novák, třiačtyřicetiletý obchodník ze Dvora Králové, takové pragmatické propočty odmítá: "Cestování s obytným vozem - to je životní styl. Nedá se srovnat s bydlením po hotelích.

Je to pro lidi, kteří se pustí do světa, a nechtějí vědět, kde budou nocovat zítra. Třeba se jim zalíbí zrovna v místě, o kterém nikdy neslyšeli a neměli ho v plánu cesty, třeba se tam zdrží několik dnů. A přitom chtějí mít svoje pohodlí a komfort." Vloni se s rodinou stal majitelem nového Hymeru 644 na podvozku Fiata Ducato 2.8 TDi a hned v prvním roce s vozem najel přes 15 tisíc kilometrů.

Byl ve Francii, Španělsku, Portugalsku, v Andoře, v Itálii a na Sardinii, Sicílii i Korsice... Letos do března s manžekou zvládl už tři jízdy za alpským lyžováním. "Venku bylo dvanáct stupňů mrazu a v autě teplíčko, že jsem mohl být ve spodním prádle," upozorňuje na to, že jeho obytné auto je vybaveno k celoročnímu využití. Novákovi se na takové cestování dali před čtyřmi lety, z nichž tři roky brázdili Česko i cizinu s obytným přívěsem.

"Ten je bezvadný pro lidi, kteří přijedou třeba k vodě a zůstanou tam. My chceme cestovat častěji, a tak nám přívěs příliš nevyhovoval," pokračuje Josef Novák a vysvětluje, v čem je pro lidi jeho ražení obytný přívěs méně výhodný než obytný automobil. "Přívěs musíte po příjezdu odpojit, dát na nožičky, vyrovnat, připojit k elektřině...

To vše u obytného auta odpadá, navíc v něm máme vlastní elektrocentrálu, klimatizaci, sprchu i WC stejně jako odpadní nádrž, takže opravdu jen zastavíme, a tím okamžikem bydlíme. Tak dlouho, jak jen sami chceme." Poměrně rozměrný Hymer Fiat 2.8 TDi jede na naftu, při svižném tempu zhruba za l3 litrů na 100 kilometrů.

"Celkem vzato - není to drahé cestování," vrací se Josef Novák k úvodnímu srovnání s hotelovým bydlením na dovolené. "Mám verzi hymeru s malou garáží vzadu, takže poberu i skútr, který si tak při zastávce na zajímavém místě nemusím pro krátké poznávací jízdy po okolí draze půjčovat."

Lidé chtějí tovární přívěsy

Úpravy obytných vozů a karavanů od samozvaných mechaniků nemusejí splňovat bezpečnostní požadavky. Obchod s použitými přívěsnými obytnými vozy se v posledním desetiletí v Česku obrátil naruby - zatímco před rokem 1990 byly z nejpodstatnější části k mání plody svépomocného snažení kutilů, mají motoristé poslední dobou zájem hlavně o profesionální výrobky. "Tovární karavany tvoří už pětadevadesát procent našeho obchodu s jetými obytnými přívěsy," říká Tomáš Klíma, který má na pražské Císařské louce jeden z největších bazarů zmíněného zboží v zemi.
A v jakých cenových kategoriích se starší obytné přívěsy nabízejí? - ptáme se Tomáše Klímy:
Od 30 tisíc korun stojí buď svépomocné domácí výrobky, nebo tovární vozy dovezené z ciziny, které však vzhledem k jejich konstrukci či stáří už nesmějí v tuzemsku do normálního provozu. Po řádném proclení a vyřízení všech formalit je kupují lidé, kteří s nimi nemíní cestovat. Postaví je někde k vodě či na hezkém místě, a získají tak lacinou chatku. Do 80 tisíc korun už lze koupit solidní starší a k provozu v Česku schválený přívěs třeba po německé rodině, která se k němu chovala velmi ohleduplně a teď si pořídila nový, lepší. Do 150 tisíc až 180 tisíc korun se platí za skutečný luxus se vším vybavením včetně teplé vody a toalety zhruba do ročníku výroby 1993. Nejdražší a nejkvalitnější jeté exempláře stojí maximálně do čtvrt milionu korun.
Dovážejí starší obytné přívěsy lidé individuálně, nebo je to častěji záležitost specializovaných firem?
Oba způsoby jsou běžné. Specializovaní obchodníci ale obvykle dovezou vůz levněji a s jistotou, že nebudou problémy při schvalování přívěsu k provozu na zdejších silnicích.
Kde motoristé, kteří bez zkušeností dovážejí z ciziny starší obytný přívěs, nejčastěji chybují?
Nejbolestivější jsou případy, kdy koupí vůz, který vzhledem k jeho stáří a přežité konstrukci už nelze přihlásit k provozu na zdejších silnicích. Takové kusy pak končí na zahradách či na březích vod místo chatek. Další potíže jsou s auty těžce havarovanými či po haváriích špatně opravenými. Často nefungují nájezdové brzdy, jindy proniká do karavanu vlhkost. Důležité je, aby vozu nechyběly doklady o způsobilosti přístrojů a plynových či vodních rozvodů. Obytný přívěs musí mít nájezdovou brzdu a hmotnost, která vyhovuje automobilu, jež ho má tahat. Důležitá fakta o tom lze vyčíst z dokladů vozidla i karavanu.
Kde jsou zdroje starších obytných přívěsů, které lidem v Česku plně vyhovují?
Obvykle v Německu a Holandsku, kde lze pořídit kvalitní a zachovalé vozy hlavně z německé produkce. Řada přívěsů by se nabízela třeba i ve Francii, ovšem tam už převažují - jak zkušenosti ukazují - méně solidní španělské a italské výrobky.

Zájemci o koupi staršího obytného auta...

... se mohou těšit, že při rekreaci získají naprostou volnost, svobodu a nezávislost, otevírají se jim možnosti neplánovaných výletů v průběhu celého roku.
... musejí počítat s tím, že s kolosem se cestuje hůř a pomaleji obvykle do rychlosti sta kilometrů v hodině. Obytný vůz je náchylný na boční vítr.
... by měli dát ruce pryč od kutilských a často nebezpečných produktů. Pozornost zaslouží jen tovární výrobky, a lépe takové, které mají zastoupení, a tudíž možnost servisu a náhradních dílů v tuzemsku. I v případě továrních přívěsů platí: čím je starší, tím nižší s velkou pravděpodobností bude jeho pasivní bezpečnost.
... mají při dovozu jetého obytného vozu z ciziny sledovat, aby mu nechybělo nic z toho, co vyžadují zdejší předpisy a podmínky schválení k provozu. Kupříkladu i kvalitní ojetiny z Německa někdy postrádají v přívodu elektřiny proudový chránič, který na rozdíl od zdejší praxe bývá v německých kempech. Pozor na těžce havarovaná auta.
... nemusejí původního majitele podezírat z podvodu, když jim tvrdí, že vůz má třeba za deset let najeto jen 50 tisíc kilometrů. I když lze moderní karavany využívat celoročně, většinou jezdí jen sezonně.
... udělají dobře, když zkontrolují funkci plynových, elektrických a vodních rozvodů, které by neměly postrádat revizní zprávy.
... se musejí připravit na to, že na vzácné exempláře zvlášť dovezené ze zámoří budou špatně a draze shánět náhradní díly.
... by se měli včas zabývat také otázkou, zda mají k dispozici prostory pro garážování či parkování vozidla, které se neužívá každý den. Na nechráněném prostranství automobil rychle chátrá. ... nepochybí, když svůj záměr budou včas konzultovat s odborníky buď z obchodních zastoupení jednotlivých značek, v karavan-klubech nebo ve specializovaných bazarech.

Srovnání cen obytných vozů a základních verzí automobilů:

vůz

verze

rok výroby

cena (Kč)

Mercedes Vito

obytný Vestfaliia 2.3 D

1997

600 000

Mercedes Vito

bus 2.3 D

1997

400 000

Volkswagen

obytný Vestfaliia 1.9 TD

1994

280 000

Volkswagen

bus 1.9 TD

1994

220 000

Pramen: MF DNES, Autocentrum Na strži Praha

Přívěsům patří budoucnost

Autor:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.