Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karavana škodovek jela Saharou

  8:12aktualizováno  8:12
Velbloudi, kamenité cesty a suchý písek v očích i v motoru. Na Saharu přepravila Škoda více než desítku svých vozů 4x4 z běžné produkce a posadila za volanty evropské žurnalisty, kteří píší o motorismu. Téměř 200 kilometrů mezi dunami ukázalo, že častěji mohou selhat zkušení řidiči než vůz, který do pouště vlastně vůbec nepatří.

Trasa byla stanovena už letos v květnu za spolupráce dakarského matadora, Karla Lopraise. Nebylo proto třeba se divit, když přístroje satelitní navigace GPS vedly posádky v octaviích po části rychlostní zkoušky jedné z dakarských rallye. První kilometry procházely nenáročnou, sotva znatelně vyježděnou kamenitou cestou po pláni podél výrazného pásu písečných dun. Na časté díry, výmoly a průjezdy napříč vyschlými vádí stačilo střídat v převodové skříni dvojku a trojku. Octavia tou dobou neměla žádné obtíže.

V závěru první etapy přišly první vysloveně písčité pasáže. Ačkoli při ranním brífinku byli všichni řidiči seznámeni s jediným možným úspěšným způsobem jízdy v hlubokém písku, na čtyři pětiny jich zapadlo. Přitom do jednoho přiznali, že ranní rady fatálně porušili. Doporučení znělo - jet jen na první převodový stupeň mezi čtyřmi až pěti tisíci otáček s vypnutým elektronickým řízením stability a stopu hledat především v dosud nezbrázděném okraji písečného pole. Jakmile se octavia v písku zastavila, většinou dosedla na dunu i břichem a bylo třeba volat pomoc. Ta přispěchala ve dvou terénních autech, která konvoj octavií provázela. Jenomže záhy jeden z off-roadů zapadl bezvýchodně také a vysvobození se v tu chvíli jmenovalo Tatra Dakar s Karlem Lopraisem za volantem.

Postupně vytahal všechny a škodovky mohly pokračovat. Nejvážnější zkoušku ohněm pořadatelé slibovali zhruba na 110. kilometru - zde bylo třeba asi na čtyřkilometrovém úseku překonat nízké písečné duny. Ani přítomní lidé ze Škody nedokázali skrývat napětí, zda všechny vozy projedou. S velkými odstupy a vždy po dohodě po vysílačkách pouštěli auta v padesátistupňovém vedru mezi saharské sypké muldy. Octavie 4x4 nemá permanentní náhon všech čtyř kol naráz a ani nelze uzavřít diferenciál, jako to mají přímo do terénu stavěná auta. Standardně poháněná přední náprava si dopřává pomoci až tehdy, když kola začínají prokluzovat.

Pak zaberou i ostatní. To dávalo při průjezdech hlubokým pískem autu snahu trochu jakoby zabírat střídavě jednou a hned druhou stranou. Na tomto dojmu se ovšem dost dobře také podepsal i ten sebenepatrnější pohyb volantem, protože každé pootočení udělalo z přední nápravy na ultrasypkém povrchu spíš kormidlo. Při jízdě v extrémních terénních podmínkách se vyplatilo zvednout sedadlo řidiče do nejvyšší polohy kvůli výhledu co nejblíže před příď vozu. Z běžné praxe sledování cesty před sebou v domácích podmínkách českých silnic bylo na marocké poušti náhle třeba vědět konkrétně o každém kameni ve stopě.

Naopak spolujezdec hledal pohodlí v co nejhlubším posezu ve snaze rozložit drncání a zmítání se na výmolech na co největší plochu zad. I tak ovšem byly otřesy chvílemi dost nepříjemné. Hodně napínavé bylo během pouštní jízdy čekání na výsledek průměrné spotřeby. Bylo s podivem že většina octavií se po více než 160ti kilometrech těžkého terénu nedostala příliš vysoko přes deset litrů na sto kilometrů.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz