Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karavana škodovek jela Saharou

  8:12aktualizováno  8:12
Velbloudi, kamenité cesty a suchý písek v očích i v motoru. Na Saharu přepravila Škoda více než desítku svých vozů 4x4 z běžné produkce a posadila za volanty evropské žurnalisty, kteří píší o motorismu. Téměř 200 kilometrů mezi dunami ukázalo, že častěji mohou selhat zkušení řidiči než vůz, který do pouště vlastně vůbec nepatří.

Trasa byla stanovena už letos v květnu za spolupráce dakarského matadora, Karla Lopraise. Nebylo proto třeba se divit, když přístroje satelitní navigace GPS vedly posádky v octaviích po části rychlostní zkoušky jedné z dakarských rallye. První kilometry procházely nenáročnou, sotva znatelně vyježděnou kamenitou cestou po pláni podél výrazného pásu písečných dun. Na časté díry, výmoly a průjezdy napříč vyschlými vádí stačilo střídat v převodové skříni dvojku a trojku. Octavia tou dobou neměla žádné obtíže.

V závěru první etapy přišly první vysloveně písčité pasáže. Ačkoli při ranním brífinku byli všichni řidiči seznámeni s jediným možným úspěšným způsobem jízdy v hlubokém písku, na čtyři pětiny jich zapadlo. Přitom do jednoho přiznali, že ranní rady fatálně porušili. Doporučení znělo - jet jen na první převodový stupeň mezi čtyřmi až pěti tisíci otáček s vypnutým elektronickým řízením stability a stopu hledat především v dosud nezbrázděném okraji písečného pole. Jakmile se octavia v písku zastavila, většinou dosedla na dunu i břichem a bylo třeba volat pomoc. Ta přispěchala ve dvou terénních autech, která konvoj octavií provázela. Jenomže záhy jeden z off-roadů zapadl bezvýchodně také a vysvobození se v tu chvíli jmenovalo Tatra Dakar s Karlem Lopraisem za volantem.

Postupně vytahal všechny a škodovky mohly pokračovat. Nejvážnější zkoušku ohněm pořadatelé slibovali zhruba na 110. kilometru - zde bylo třeba asi na čtyřkilometrovém úseku překonat nízké písečné duny. Ani přítomní lidé ze Škody nedokázali skrývat napětí, zda všechny vozy projedou. S velkými odstupy a vždy po dohodě po vysílačkách pouštěli auta v padesátistupňovém vedru mezi saharské sypké muldy. Octavie 4x4 nemá permanentní náhon všech čtyř kol naráz a ani nelze uzavřít diferenciál, jako to mají přímo do terénu stavěná auta. Standardně poháněná přední náprava si dopřává pomoci až tehdy, když kola začínají prokluzovat.

Pak zaberou i ostatní. To dávalo při průjezdech hlubokým pískem autu snahu trochu jakoby zabírat střídavě jednou a hned druhou stranou. Na tomto dojmu se ovšem dost dobře také podepsal i ten sebenepatrnější pohyb volantem, protože každé pootočení udělalo z přední nápravy na ultrasypkém povrchu spíš kormidlo. Při jízdě v extrémních terénních podmínkách se vyplatilo zvednout sedadlo řidiče do nejvyšší polohy kvůli výhledu co nejblíže před příď vozu. Z běžné praxe sledování cesty před sebou v domácích podmínkách českých silnic bylo na marocké poušti náhle třeba vědět konkrétně o každém kameni ve stopě.

Naopak spolujezdec hledal pohodlí v co nejhlubším posezu ve snaze rozložit drncání a zmítání se na výmolech na co největší plochu zad. I tak ovšem byly otřesy chvílemi dost nepříjemné. Hodně napínavé bylo během pouštní jízdy čekání na výsledek průměrné spotřeby. Bylo s podivem že většina octavií se po více než 160ti kilometrech těžkého terénu nedostala příliš vysoko přes deset litrů na sto kilometrů.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

Čech pečuje o vůz mistra světa rallye. Ogierovi radí a nastavuje mu auto

V rallye týmu pětinásobného mistra světa Sébastiena Ogiera pracuje jako „car...

Leze po skalách, má rád fotbal a když má chvilku, tak doma, kousek od Kyjova, pomáhá na vinohradu a ve sklípku....

Najdete na iDNES.cz