Nejen pandemie mění způsob, jakým auta navrhujeme, říká šéfdesignér Kie

Exkluzivně
Slavný designér Karim Habib se loni v září rozhodl stát se vedoucím designu značky Kia. Sotva se začal v novém působišti rozkoukávat, udeřila na svět pandemie koronaviru. Habib tak teď u nového zaměstnavatele přemýšlí, jak její dopady změní způsoby navrhování automobilů. Ty podle něj nejspíš nebudou stejné jako doposud.
Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia | foto: Kia Motors

Karim Habib, někdejší šéfdesignér BMW a pak šéf designu Infiniti, se rozhodl v závěru loňského roku přejít ke koncernu Hyundai-Kia, který v posledních letech loví (nejen) špičkové designéry po celém světě. Viceprezidenta značky Kia úder pandemie koronaviru přiměl k zamyšlení.

„Pandemie v uplynulých měsících změnila způsob, jakým žijeme, ovlivní ho však i do budoucna,“ nastínil svůj názor. Podle Habiba se během krize stal normou společenský odstup a ten se nejspíš promítne jak do pracovních procesů, tak například i do toho, jak budou designéři navrhovat auta a další dopravní prostředky.

„V uplynulých letech se velkým tématem stala sdílená ekonomika, sdílená mobilita a hromadná doprava. Budeme muset počkat, jak se tyto obory teď vyvinou, společenský odstup je teď normou a z dlouhodobého hlediska ovlivní naše chování,“ domnívá se Habib. Podle něj tak budou muset automobilky například pochopit, jak navrhovat vozy pro různé sdílené služby, bude potřeba nově pochopit psychologii zákazníků těchto služeb. 

„Obecně můžeme přemýšlet o usnadnění dezinfekce interiérů. Můžeme použít antivirový povrch? Můžeme interiér dezinfikovat teplem? UV zářením? Budeme o tom muset přemýšlet a ovlivní to způsob, jakým navrhujeme auta,“ dodává Karim Habib.

Kariéra Karima Habiba

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia

2019–současnost: Viceprezident a vedoucí designu Kia Motors

2017–2019: Výkonný ředitel INFINITI pro design, Nissan Motor Company

2012–2017: Šéfdesignér BMW Automobiles, BMW Group

2011–2012: Vedoucí designu exteriérů, BMW Automobiles, BMW Group

2009–2011: Manažer odpovědný za design, Daimler, Německo,

2007–2009: Šéfdesignér pro pokrokový design, BMW Group

2004–2007: Šéfdesignér (produktový design exteriérů), BMW Group

2002–2003: Návrhář exteriérů/interiérů - pokrokový design, BMW Group

1998–2001: Produktový návrhář exteriérů/interiérů, BMW Group

I bez toho ovšem auta, nebo spíš osobní dopravní prostředky, čekají podle Habiba velké změny. Aktuální doba je podle něj pro designéry vzrušující i proto, že je vlastně obtížné vidět do budoucnosti. „Budoucnost mobility leží před námi. Řešíme, jak bude mobilita v budoucnu vypadat. Naším úkolem je dívat se i za hranice automobilů, řešíme třeba i létající vozidla a nepracujeme s jedním druhem dopravního prostředku,“ popisuje vize více či méně vzdálené budoucnosti s tím, že dívat se i do daleké budoucnosti je jedním z úkolů designéra.

Rychlá Kia

Automobilka Kia má podle Karima Habiba v tomto ohledu tu výhodu, že pracuje velmi rychlým tempem a je schopná poměrně radikálních změn v krátkém čase. „Zatím se v Koreji rozkoukávám, ale je pozoruhodné, jak rychle se dovedla relativně malá země v uplynulých desetiletích změnit. Lidé tu často mají mezinárodní vzdělání, jsou světaznalí a to ovlivňuje korejskou identitu,“ naznačuje důvod, díky kterému se může automobilka měnit pružně. Na tradicích se v Koreji podle něj nelpí za každou cenu zrovna tak, jako nejsou moderní řešení zaváděna jen proto, že jsou prostě nová. „Ta rychlost změn je promyšlená, dospělá,“ říká Habib. To vše se podle něj promítá do filozofie značky Kia.

Zároveň přiznává, že k automobilce přišel v době, kdy už si zvládla definovat většinu svých hodnot, a tak se teď může věnovat jejich konkrétnímu přenesení do praxe. Kia má například podle Habiba velké plány ohledně elektrifikace, která se má stát hlavní hybnou silou značky. Přesto mají všechna auta Kie, elektrická i ta se spalovacími motory, podle šéfdesignéra komunikovat stejné základní hodnoty.

„Budou tu odlišnosti, ale nedomnívám se, že je důležité vytvářet jakési dvě Kie. Potřebujeme jednu identitu značky orientovanou na budoucnost. Určitě to není tak, že by některé auta měla mít oldschool design a některá moderní,“ říká. I auta se spalovacími motory budou dostávat špičkovou techniku a mají se hrdě hlásit k hodnotám Kie. „Odlišná technologie pohonu u nich ale bude nejspíš jasně rozpoznatelná. Elektromobily nám z hlediska uspořádání vozu dávají zcela nové možnosti. Jejich interiér může být více obytným prostorem než prostorem přepravním, takže tu budou odlišnosti dané koncepcí,“ vysvětluje.

A jaká by měla Kia budoucnosti podle něj být? Rozhodně prý dynamická a moderní, to má být vždy základ značky. „Chceme dát také najevo rodinný charakter našich vozů,“ říká Habib. Podle něj budou vozy Kia vždy snadno identifikovatelné jako auta této značky, k tomu však nutně nemusí mít všechny stejnou masku chladiče nebo konfiguraci světlometů.

Různorodá auta

Auta tak podle něj budou v budoucnosti různorodější. Podle Habiba dnes lidé i v pohybu neustále komunikují a tomu se budou muset vozidla budoucnosti přizpůsobit. Nebude to ovšem tak, že všechna auta se stanou jakýmsi pojízdným digitálním domovem. Někdy bude komunikace ve voze pokračovat a auto (hlavně to samořiditelné) ji vlastně ještě podpoří, v jiných případech se ale mohou stát automobily jakýmsi úkrytem před světem tohoto neustálého spojení. „Zavřou se za vámi dveře a komunikace skončí, vy budete jen řídit,“ nastiňuje. Zdá se však, že převládajícím trendem bude ten nový směr, ve kterém auta čím dál méně počítají s rolí samotného řidiče.

Z toho důvodu podle šéfdesignéra korejské značky zůstanou velmi populární různé crossovery a vozy SUV. „Mají vlastnosti, kterých se nebudeme chtít jen tak vzdát,“ vysvětluje. Vyšší pozice sedadel, snadné nastupování a vystupování a pocit bezpečí, který s tím souvisí, jsou něco, co zákazníky neomrzí. Elektromobily s bateriemi v podlaze tento trend vlastně jen umocní. Ploché podlahové plošiny podle Karima Habiba v následujících letech nastartují ohromnou proměnu interiérů aut.

Zároveň ale tvrdí, že nepřijde konec sportovních a individualistických aut, jako je současný model Stinger. Ten mimochodem právě čeká na příchod faceliftu. „Bude tu brzy. Chceme posílit pár detailů, například oblast světlometů. Chceme u nich nabídnout tu nejlepší technologii a ještě zdůraznit sportovní a efektní charakter toho auta,“ popisuje Habib práci, kterou tým, jemuž teď šéfuje, odvedl ještě před jeho příchodem.

Auto typu Stinger pak podle něj bude mít místo v nabídce značky Kia vždy. „Koncept auta se možná vyvine s tím, jak se bude měnit chuť zákazníků po elektromobilech, ale princip dostupného sportovního a stylového auta, které bude tak trochu sochou na kolech, musí být u značky zachován,“ naznačuje Habib budoucnost nejvýraznějšího modelu automobilek z Korejského poloostrova.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...