Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karma: jedinečný hybrid se chystá do Evropy

aktualizováno 
Karma je průtokový ohřívač vody. Pojmenování pochází ze jména firmy Karel Macháček, která ji vyráběla. Karmu za jeden a půl milionu si možná už příští rok ale půjdete koupit do obchodu s auty. Tento zajímavý vůz vás možná bude zajímat třeba i proto, že ho při běžném užívání budete dotankovávat jednou ročně.

Fisker Karma | foto: Fisker

Mercedes odstartoval svým modelem CLS novou módní vlnu. Sedany s nízkou linií střechy, kterým chtějí říkat "kupé", připravuje řada výrobců včetně Porsche.

Ambiciózní plány má ale také malý americký výrobce Fisker, který přijde rovnou s hybridním modelem.

Malý kalifornský výrobce Fisker představil v Detroitu model Karma, který se má stát základem poměrně masivní expanze.

Fisker Karma

Jméno, které nese domácí spotřebič, teď zdobí nejnovější výtvor automobilky, donedávna tvořící své modely Latigo a Tramonto překarosováním BMW řady 6 a Mercedesů SL

Luxusní čtyřdveřový sedan s liniemi kupé je prvním automobilem výrobce kompletně postaveným na vlastním technickém základu.

Henrik Fisker a Fisker Karma

K autům má pan továrník Henrik Fisker vůbec hodně blízko. V 90. letech pracoval u BMW jako designér. Jeho dílem je třeba ikonické BMW Z8. Začátkem novéhu milénia ho angažoval Ford a udělal z něj šéfdesignéra Aston Martinu. Z Fiskerova skicáku pochází Aston Martiny DB9 a V8 Vantage.

První vůz pocházející kompletně z dílen Fisker Coachbuild tak nemůže být nezajímavý. Ba naopak, Karma nadchne nejen svým designem, ale i použitou technikou.

Fisker Karma

To nás dovede ke druhému výkladu slova karma. Podle buddhistického etického přírodního zákona "KARMA" způsobuje egoistické jednání utrpení, zatímco nesobecké jednání přináší štěstí, říká internetová encyklopedie wikipedia.

Právě na potěšení kupců nejnovějšího modelu bezpochyby pan Fisker myslel, když maloval jeho agresivní exteriér a nádherně uhlazený interiér.

Poutavým designem ale zaujetí karmou teprve začíná. Pod slušivým kabátem se totiž nalézá hybridní pohonné ústrojí Q-Drive vyvinuté ve spolupráci s Quanta Technologies, které pohání 22palcová kola zadní nápravy. To se sestává z malého spalovacího motoru, generátoru a elektrických motorů.

Spalovací motor slouží podle všeho pouze k dobíjení Li-Ion baterií ve vozidle. Energie se do nich ukládá také při brzdění a rovněž ze solárních panelů.

Na plně nabité baterie ujede karma 50 mil, tedy zhruba 80 kilometrů. Hybridní fisker je též vybaven takzvanou plug-in technologií, je tedy možné ho dobíjet z obyčejné zásuvky.

Fisker Karma

Aby majitelé karmy nemuseli otevírat účty za elektřinu s úzkostí, bude možné u Fiskeru přikoupit sadu solárních panelů na střechu domu, které auto při odpočinku v garáži dobijí. Automobilka nadneseně tvrdí, že majitelé zavítají s karmou k benzince jednou ročně.

Karma přitom, co se výkonů týče, není žádné ořezávátko. Maximální rychlost činí něco lehce přes 200 km/h a akcelerace z nuly na 96 kilometrů v hodině zabere šest sekund.

Karma se v představené podobě dostane na trh v posledním čtvrtletí roku 2009 a minimálně polovina produkce zamíří do Evropy.

Výrobce si od své novinky slibuje velmi mnoho. V krátké době prý chce prodat 15 000 kusů tohoto vozu a v horizontu několika let dosáhnout roční produkce o bjemu 100 000 kusů vozů.

K dosažení těchto ambiciózních čísel by měl pomoci i další, menší model, který bude používat technický základ modelu Karma, ale bude zhruba dvakrát levnější.

Cena obou vozů bude poměrně přitažlivá – karma se začne prodávat za zhruba 80 000 dolarů, tedy asi 1 440 000 korun.

Otázkou však je, o kolik dražší bude vůz v Evropě a zda se na starém kontinentu cenovce ve výši 1,5 milionu korun nepřiblíží spíše připravovaný levnější model.

Fisker Karma

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.