Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karma: jedinečný hybrid se chystá do Evropy

aktualizováno 
Karma je průtokový ohřívač vody. Pojmenování pochází ze jména firmy Karel Macháček, která ji vyráběla. Karmu za jeden a půl milionu si možná už příští rok ale půjdete koupit do obchodu s auty. Tento zajímavý vůz vás možná bude zajímat třeba i proto, že ho při běžném užívání budete dotankovávat jednou ročně.

Fisker Karma | foto: Fisker

Mercedes odstartoval svým modelem CLS novou módní vlnu. Sedany s nízkou linií střechy, kterým chtějí říkat "kupé", připravuje řada výrobců včetně Porsche.

Ambiciózní plány má ale také malý americký výrobce Fisker, který přijde rovnou s hybridním modelem.

Malý kalifornský výrobce Fisker představil v Detroitu model Karma, který se má stát základem poměrně masivní expanze.

Fisker Karma

Jméno, které nese domácí spotřebič, teď zdobí nejnovější výtvor automobilky, donedávna tvořící své modely Latigo a Tramonto překarosováním BMW řady 6 a Mercedesů SL

Luxusní čtyřdveřový sedan s liniemi kupé je prvním automobilem výrobce kompletně postaveným na vlastním technickém základu.

Henrik Fisker a Fisker Karma

K autům má pan továrník Henrik Fisker vůbec hodně blízko. V 90. letech pracoval u BMW jako designér. Jeho dílem je třeba ikonické BMW Z8. Začátkem novéhu milénia ho angažoval Ford a udělal z něj šéfdesignéra Aston Martinu. Z Fiskerova skicáku pochází Aston Martiny DB9 a V8 Vantage.

První vůz pocházející kompletně z dílen Fisker Coachbuild tak nemůže být nezajímavý. Ba naopak, Karma nadchne nejen svým designem, ale i použitou technikou.

Fisker Karma

To nás dovede ke druhému výkladu slova karma. Podle buddhistického etického přírodního zákona "KARMA" způsobuje egoistické jednání utrpení, zatímco nesobecké jednání přináší štěstí, říká internetová encyklopedie wikipedia.

Právě na potěšení kupců nejnovějšího modelu bezpochyby pan Fisker myslel, když maloval jeho agresivní exteriér a nádherně uhlazený interiér.

Poutavým designem ale zaujetí karmou teprve začíná. Pod slušivým kabátem se totiž nalézá hybridní pohonné ústrojí Q-Drive vyvinuté ve spolupráci s Quanta Technologies, které pohání 22palcová kola zadní nápravy. To se sestává z malého spalovacího motoru, generátoru a elektrických motorů.

Spalovací motor slouží podle všeho pouze k dobíjení Li-Ion baterií ve vozidle. Energie se do nich ukládá také při brzdění a rovněž ze solárních panelů.

Na plně nabité baterie ujede karma 50 mil, tedy zhruba 80 kilometrů. Hybridní fisker je též vybaven takzvanou plug-in technologií, je tedy možné ho dobíjet z obyčejné zásuvky.

Fisker Karma

Aby majitelé karmy nemuseli otevírat účty za elektřinu s úzkostí, bude možné u Fiskeru přikoupit sadu solárních panelů na střechu domu, které auto při odpočinku v garáži dobijí. Automobilka nadneseně tvrdí, že majitelé zavítají s karmou k benzince jednou ročně.

Karma přitom, co se výkonů týče, není žádné ořezávátko. Maximální rychlost činí něco lehce přes 200 km/h a akcelerace z nuly na 96 kilometrů v hodině zabere šest sekund.

Karma se v představené podobě dostane na trh v posledním čtvrtletí roku 2009 a minimálně polovina produkce zamíří do Evropy.

Výrobce si od své novinky slibuje velmi mnoho. V krátké době prý chce prodat 15 000 kusů tohoto vozu a v horizontu několika let dosáhnout roční produkce o bjemu 100 000 kusů vozů.

K dosažení těchto ambiciózních čísel by měl pomoci i další, menší model, který bude používat technický základ modelu Karma, ale bude zhruba dvakrát levnější.

Cena obou vozů bude poměrně přitažlivá – karma se začne prodávat za zhruba 80 000 dolarů, tedy asi 1 440 000 korun.

Otázkou však je, o kolik dražší bude vůz v Evropě a zda se na starém kontinentu cenovce ve výši 1,5 milionu korun nepřiblíží spíše připravovaný levnější model.

Fisker Karma

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

Najdete na iDNES.cz