Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karoserii před štěrkem ochrání průhledná fólie

  12:00aktualizováno  12:00
Cestářům dochází sůl, začnou tedy silnice sypat štěrkem. Odletující kamínky jsou pohromou pro lak auta. Nejvíce trpí přední partie, ochránit je umí speciální průhledná fólie.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na kapotu jsou k sehnání speciální kožené, případně koženkové návleky, které ji ochrání. Seženete je v obchodech s tuningovým zbožím. Některé firmy je umí ušít na míru na celý čumák auta. Každému se ale nemusí líbit a především stále trpí blatníky a další nechráněné části. Jejich výměna či lakování nejsou lacinou záležitostí.

Koženkový potah na předek Škody Octavia

Elegantnějším řešením, jak oděrkám od štěrku a kamení zabránit, je průhledná fólie. Nabízí je hned několik firem, například Bruxafol, 3M nebo Carshield.

Fólie se hodí nejen jako ochrana proti odletujícím kamínkům, v omezené míře také umí zabránit některým škodám při neopatrném parkování, ale také před působením různých chemikálií, olejů apod. Ocení je i majitelé luxusních SUV, kteří se občas vydají mimo bezpečí asfaltky. Ochrání před poškrábáním větvičkami a podobně.

Jsou dokonale čiré, takže je na autě poznáte snad jen podle okrajů, na přechodových hranách a napojeních. Fólie mají extrémně vysokou pevnost a jsou vysoce odolné proti protržení.

Buď můžete nechat auto obléknout do průhledné fólie celé, nebo jen nejexponovanější části jako kapotu, nárazníky, prahy, blatníky, sloupky, hrany dveří, mlhovky, světla, zpětná zrcátka, masky chladiče, nebo místa okolo zámků a klik dveří. Autofólie má podle výrobců minimální životnost 5-7 let, poté lze sejmout bez poškození laku a viditelných stop

Na trhu jsou buď fólie vinylové, nebo polyuretanové. Oba druhy vynikají extrémně vysokou pevností a odolností proti protržení. Vinylová autofólie je prý o něco méně houževnatá, roztáhne se maximálně o 150%, polyuretanová až od 250%.

Martin Krejcar z firmy Logosign, která polepy nabízí, má zkušenost, že se celé auto obvykle nepolepuje, zákazníci chtějí překrýt jen nevíce ohrožené části. Podle Lenky Zapletalové z firmy Trieste, která pracuje s polyuretanovými fóliemi Carshield, je zákazníci žádají na dražší auta. Polyuretanové fólie jsou nákladnější. Pokrytí předního nárazníku vyjde na pět a půl až šest tisíc, celé auto na 30 až 40 tisíc. Fólie se dodávají v šířkách od přibližně 60 do 125 centimetrů, tlusté jsou od 100 do 350 mikronů. Metr čtvereční vyjde asi na 1500 korun. Nalepit sám ji ale laik podle Lenky Zapletalové nezvládne. "Je to hodně složité, náš technik se to učil roky. Hrozí poškrábání při instalaci, je také nebezpečí, že se lak prořízne," říká. "Je to trochu jako žvýkačka," říká s nadsázkou Martin Krejcar. "Tři roky vydrží určitě, pak trochu zežloutne. Jinak vydrží takřka neomezeně," dodává z vlastní zkušenosti Zapletalová.

Vinylové fólie jsou levnější, ale podle odborníků vydrží o něco méně. Polepení předního nárazníku na menší auto pořídíte od dvou tisíc do čtyř a půl tisíce bez DPH, kapota vyjde na podobné peníze, asi polovinu zaplatíte za překrytí zrcátek. Celooblek na krátkou fabii vyjde na 20 až 22 tisíc korun. Pokrytí celého auta vinylovou fólií Stoneprotect trvá asi dva dny. Polepení předku den.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Škoda opakuje, že stěhování Superbu do Německa se neplánuje

Škoda Superb Combi

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen bude v Německu montovat model Karoq. Žádné další změny ve výrobě modelů se...

Najdete na iDNES.cz