Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karoserii před štěrkem ochrání průhledná fólie

  12:00aktualizováno  12:00
Cestářům dochází sůl, začnou tedy silnice sypat štěrkem. Odletující kamínky jsou pohromou pro lak auta. Nejvíce trpí přední partie, ochránit je umí speciální průhledná fólie.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na kapotu jsou k sehnání speciální kožené, případně koženkové návleky, které ji ochrání. Seženete je v obchodech s tuningovým zbožím. Některé firmy je umí ušít na míru na celý čumák auta. Každému se ale nemusí líbit a především stále trpí blatníky a další nechráněné části. Jejich výměna či lakování nejsou lacinou záležitostí.

Koženkový potah na předek Škody Octavia

Elegantnějším řešením, jak oděrkám od štěrku a kamení zabránit, je průhledná fólie. Nabízí je hned několik firem, například Bruxafol, 3M nebo Carshield.

Fólie se hodí nejen jako ochrana proti odletujícím kamínkům, v omezené míře také umí zabránit některým škodám při neopatrném parkování, ale také před působením různých chemikálií, olejů apod. Ocení je i majitelé luxusních SUV, kteří se občas vydají mimo bezpečí asfaltky. Ochrání před poškrábáním větvičkami a podobně.

Jsou dokonale čiré, takže je na autě poznáte snad jen podle okrajů, na přechodových hranách a napojeních. Fólie mají extrémně vysokou pevnost a jsou vysoce odolné proti protržení.

Buď můžete nechat auto obléknout do průhledné fólie celé, nebo jen nejexponovanější části jako kapotu, nárazníky, prahy, blatníky, sloupky, hrany dveří, mlhovky, světla, zpětná zrcátka, masky chladiče, nebo místa okolo zámků a klik dveří. Autofólie má podle výrobců minimální životnost 5-7 let, poté lze sejmout bez poškození laku a viditelných stop

Na trhu jsou buď fólie vinylové, nebo polyuretanové. Oba druhy vynikají extrémně vysokou pevností a odolností proti protržení. Vinylová autofólie je prý o něco méně houževnatá, roztáhne se maximálně o 150%, polyuretanová až od 250%.

Martin Krejcar z firmy Logosign, která polepy nabízí, má zkušenost, že se celé auto obvykle nepolepuje, zákazníci chtějí překrýt jen nevíce ohrožené části. Podle Lenky Zapletalové z firmy Trieste, která pracuje s polyuretanovými fóliemi Carshield, je zákazníci žádají na dražší auta. Polyuretanové fólie jsou nákladnější. Pokrytí předního nárazníku vyjde na pět a půl až šest tisíc, celé auto na 30 až 40 tisíc. Fólie se dodávají v šířkách od přibližně 60 do 125 centimetrů, tlusté jsou od 100 do 350 mikronů. Metr čtvereční vyjde asi na 1500 korun. Nalepit sám ji ale laik podle Lenky Zapletalové nezvládne. "Je to hodně složité, náš technik se to učil roky. Hrozí poškrábání při instalaci, je také nebezpečí, že se lak prořízne," říká. "Je to trochu jako žvýkačka," říká s nadsázkou Martin Krejcar. "Tři roky vydrží určitě, pak trochu zežloutne. Jinak vydrží takřka neomezeně," dodává z vlastní zkušenosti Zapletalová.

Vinylové fólie jsou levnější, ale podle odborníků vydrží o něco méně. Polepení předního nárazníku na menší auto pořídíte od dvou tisíc do čtyř a půl tisíce bez DPH, kapota vyjde na podobné peníze, asi polovinu zaplatíte za překrytí zrcátek. Celooblek na krátkou fabii vyjde na 20 až 22 tisíc korun. Pokrytí celého auta vinylovou fólií Stoneprotect trvá asi dva dny. Polepení předku den.

Autor:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Najdete na iDNES.cz