Pouštní autoškola vychovává nejlepší řidiče. My jsme se zahrabali

aktualizováno 
Katařané o sobě neskromně tvrdí, že jsou nejlepšími řidiči na světě. A proč by ne? Byť jejich dědové vyrůstali v chudobě na hliněné podlaze, oni mají díky ropě a zemnímu plynu báječný život. A taky nevšední pouštní autoškolu.

V poušti se to tak prostě dělá. Když se cizí auto marně hrabe z písku a vy jedete náhodou kolem, přibrzdíte a zeptáte se: „Nepotřebujete pomoc?“ Ne kvůli slušnému vychování, ale z pocitu zodpovědnosti, přece tam toho chudáka nenecháte. V pustině, kde slunce nemilosrdně praží, a na zadním sedadle je mladá egyptská dáma s dvouletou holčičkou. „Koukněte, urvali přední spoiler. Museli tu dunu podcenit,“ ukáže Martin Jaroš od volantu.

Martin Jaroš pět let pracuje jako marketingový expert v Dauhá, což je pohádkově...

Martin Jaroš pět let pracuje jako marketingový expert v Dauhá, což je pohádkově bohatá metropole Kataru.

Pět let pracuje jako marketingový expert v Dauhá, což je pohádkově bohatá metropole Kataru. Moc zábavy si tu však neužije, tak o víkendech občas jede do pouště. Za zážitky, za adrenalinem a za nekonečnou zemí písku, která uklidňuje mysl, Jaroš vyjel i před pár týdny, kdy v Kataru začala kempingová sezona. Jinými slovy, konečně přestalo být parno k padnutí a teplota lehce polevila. Písek sice pořád pálí do chodidel, ale od listopadu do března se to snést dá.

Z Dauhá vyrazila na jihovýchod celá karavana. Místní to považují za rituál. V pátek se pomodlit a honem do pouště, tam je jim dobře, tam vyrostli jejich předci. 

Třeba za město Al Wakrah k hranicím se Saúdskou Arábií, kde se vlní působivé vnitrozemské moře. A kde egyptská rodinka podcenila dunu, urvala spoiler a marně se hrabe z písku. Najednou se nehýbe ani Jarošův vůz. Zajel se zeptat, co se děje, jenže navátý písek ho nepouští dál. Ani zpátky.

V dunách

Nohu na plynu

Když  šplháte na písečnou dunu, nesmíte zastavit, ani o píď povolit na plynu. A jet rovně, každé natočení kol vás zbrzdí. Když se ve šplhání zastavíte, rychle nohu z plynu! Jinak se zahrabete a čekají vás hodiny práce s lopatou při vyhrabávání.

Když jste na vrcholu, čumák auta se propadne na druhou stranu, kam nevidíte, teprve v tu chvíli můžete povolit plyn. Auto se pak hrne dolů, klouže pískem a to už je zase třeba přidat plyn, aby vás nezačal předjíždět zadek. Auto by se ke klesání postavilo bokem a dolů by se skutálelo.

Toyota Hilux

„Nebojte, tohle auto si poradí,“ říká. Jenže červený Ford Raptor stojí. Je to třítunové monstrum, které přesně vystihuje Katar. Jste obalení ocelovým rámem a máte vysokou šanci, že při bouračce přežijete. Motor má objem 6,2 litru. Benzinový osmiválec. Průměrná spotřeba 24 litrů na sto kilometrů se jeví rozmařile, dokud si neuvědomíte, že v Kataru stojí litr šest korun. Nádrž má objem 140 litrů. A auto k tomu má speciální odpružení, které přirozeně tlumí nerovnosti.

Jenže v hlubokém písku je i 400 koní docela k ničemu. „To se zvládne, žádný stres,“ zopakuje Jaroš třikrát za sebou a zalehne s lopatkou k zadním kolům.

Bylo zvláštní, s jakým nadhledem tu následující dvouhodinovou misi prožil. Nic se mu nedařilo. Neměl číslo na odtahovou službu, kterou jsme míjeli, když končil asfalt a začínalo dobrodružství: „Chyba, no.“ Kamarádi nebrali telefon, pomoc v nedohlednu, vyprošťovací pásy nepomáhaly. Navíc při třetím agresivním pokusu, jak na zpátečku vyjet ze sypkého podloží, praskla přední hnací hřídel: „To se zvládne, žádný stres.“ No, nezvládlo se.

Po hřebenech dun se valí stovky aut, ještě víc jich sviští po tvrdé pískové...

Po hřebenech dun se valí stovky aut, ještě víc jich sviští po tvrdé pískové dálnici kolem nás.

Pouštní kratochvíle se protáhla a prodražila. Když vjíždíte do písku, je to totiž na vlastní riziko. Pojišťovna škodu nehradí. Před špinavou boudou si nejprve vystojíte frontu aut, necháte si vypustit tři atmosféry v pneumatikách a můžete vyrazit na rodeo. Pokud na to máte náturu, případně odvahu. Jaroš jezdí poslední dobou sám, aby nenervoval manželku, které se jízda v poušti přestala líbit a v roli spolujezdce to prý dávala hlasitě najevo. Upřímně, teď se nedivím. 

Egyptská rodinka je v koncích, Jarošův terénní ford jakbysmet a polední slunce si dává záležet, abyste při hrabání nekonečného písku propotili triko. Naštěstí se vyplnilo, o čem velitel výletu mluvil ráno: „Občas se stane, že v písku zapadnete. Nikde nikdo. Žádný člověk, žádné stavení, žádné ploty, nic. Jen vy, písek a panika. Naštěstí se automaticky, jakoby zázrakem, do půl hodiny vynoří Katařan, který vám přiveze spásu.“

Fakt se vynořil. Zarostlý, se silnými dioptrickými brýlemi, bez bot. Vypadal jako učitel dějepisu. Ve starém Nissanu Patrol s manuální převodovkou dvakrát objel duny, aby si prohlédl, odkud bude záchranná mise nejúčinnější, pak vyskočil z auta, usmál se a na korbě drapnul dva vytahovací pásy. Za deset minut bylo hotovo. „Narovnejte kola, trhne to,“ povídá. Nejdřív vytáhl Egypťany, pak nás. Ani jsme nestačili poděkovat a už byl pryč.

Zkouška na Podpisové duně

„Oni jsou v písku bozi,“ říká Jaroš. Když se před pěti lety do Perského zálivu přestěhoval, při prvním výletu do písku nevěřil vlastním očím. Těsně před pouští zůstal stát nahňácaný v koloně čekajících aut, na posledním kruhovém objezdu se totiž točil bílý Land Cruiser. Konkrétně ho obkružoval na dvou kolech, což je riskantní cirkusácký trik: „Za volantem seděl dvanáctiletý kluk. A bůhví jestli mu těch dvanáct vůbec bylo.“ O podivné historce si můžete myslet leccos, dokud to sami nevidíte. Malí Katařané si běžně dokazují, že už jsou dostatečně zruční, aby mohli jezdit sami.

Mimochodem, každá duna v katarské poušti má své jméno. Té vůbec první se říká Podpisová. Dřív platilo: abyste bravurním řidičům ukázali, že si zasloužíte jejich respekt, museli jste projet po hřebenu Podpisové duny. Na první pohled je to hazard se životem a vůbec se nedivíte, že emír nechal dunu oplotit. Katar přišel o hodně chlapců, kteří si mysleli, že už umí. 

Když se šplháte na písečnou dunu, nesmíte zastavit, ani o píď povolit na plynu.

Když se šplháte na písečnou dunu, nesmíte zastavit, ani o píď povolit na plynu.

Když vjíždíte do písku, je to na vlastní riziko. Pojišťovna škodu nehradí.

Když vjíždíte do písku, je to na vlastní riziko. Pojišťovna škodu nehradí.

I známý závodník Násir Al Attíja uměl sjíždět duny už jako desetiletý. Dnes je dvojnásobným vítězem dakarské rallye a místní celebritou. Jeho bratranec Chálid je ministrem zahraničních věcí a on by rád, až jednou skončí kariéru, dostal pozici ministra sportu. Kdoví jestli jste ho nepotkali na okraji Brna v Soběšicích, kde pravidelně trénuje střelbu. Al Attíja totiž zároveň jezdí na letní olympiády jako střelec. Z té poslední má bronz.

„Skvělý chlapík, něco jako katarský Jágr. Naše firma Ooredoo ho sponzoruje. Je to náš ambasador,“ říká mi Jaroš, když už jsme zase v pohybu. Sice ne jako čtyřkolka, jen s náhonem na zadní kola, přesto s velkou úlevou.

Syn pouště se nebojí

Šťastně odjíždíme z pouště, zatímco Katar natěšeně míří do pouště. Po hřebenech dun se valí stovky aut, ještě víc jich sviští po tvrdé pískové dálnici kolem nás. Neplatí žádná pravidla silničního provozu, leda nepsaná, ta pouštní.

Asi jste vytušili, že lidem z nejbohatšího státu planety příliš nezáleží na hodnotě aut, řídí sebevědomě, agresivně a majetnicky. Kromě jiného jsou posedlí tím, že za pouhou efektní espézetku klidně zaplatí víc než za vůz samotný. Na nějaký škrábanec se nehledí a základní heslo zní: „Přeje-li si to Alláh, zemřu teď a tady. Hrdý syn pouště se nebojí.“ Potom vás těžko překvapí statistika, podle které se Katar řadí mezi země s nejvyšší silniční úmrtností na světě.

Cizinec se musí přizpůsobit – a zároveň nesmí vyčnívat. Jakmile by na silnici způsobil malér, ze dne na den ho můžou odlifrovat domů. Navždy. A to se nevyplatí, když berete katarskou výzvu za možnost k perfektnímu výdělku a životě v teple.

Takže základní pravidlo zní: i kdyby vám místní puberťáci hodili traverzu do cesty, neťukejte si na čelo a rozhodně za nimi nevybíhejte s nadávkami, raději se pevně chytněte volantu, abyste prvotní nával vzteku překonali. Mezi puberťáky se dost pravděpodobně skrývají kluci z prominentních rodin, které se nenechají urážet. Ani náznakem gest nějakého cizáka.

Fotogalerie

Nemluvě o katarských dámách v tradičním obleku abája. Jedou osmdesátkou po krásné sedmikilometrové promenádě Al Corniche a píšou u toho esemesky, případně jen telefonují. I když vám před křižovatkou udělají nebezpečnou myšku, že málem trefíte do příkopu, nechte si reakci pro sebe.

Víte, Katařané z auta téměř nevystupují. Jak je horko, snaží se všechno řešit nanejvýš přes stažené okénko. Na pumpě, v pekařství, v hračkářství, u kina. Začnou troubit a troubí tak dlouho, dokud nepřiběhne poslíček a nezařídí, co je potřeba.

Co z toho příběhu vlastně plyne? Když se řekne Katar, představím si auto. Krásné a velké auto. Nejlépe asi bílou Toyotu Land Cruiser, jak se pyšně řítí ušpinit se do pouště.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Najdete na iDNES.cz