Kawasaki ER-6f

Kawasaki ER-6f | foto: Kawasaki

Kawasaki 2009: útok na všech frontách

  • 10
První várku svých novinek pro následující sezonu odtajnila Kawasaki. Inovace proběhly doslova na všech frontách: nový je supersport, trojice chopperů, lehké enduro i naháče střední třídy.

Kromě informací o čistých novinkách zveřejnila Kawasaki ještě zprávu o nových barvách pro oblíbené zedy, tedy naháče Z 750 a Z 1000, kde by se kombinací matných a lesklých laků mělo docílit zvýraznění již tak dost agresivního vzezření. Nás ale nejvíc zajímá, co je opravdu nového.

ZX-6R
Nová ZX-6R jako by z oka vypadla letošní ZX-10R: stejné světlomety, krátká záď, trojúhelníkový výfuk po pravé straně, hranatý design...

Kawasaki ZX-6R

"Kawa" se tak po delší době vrátila k jednotnému charakteristickému vzhledu. Tiskové informace pro Evropu jsou značně kusé, hovoří se v nich pouze o lepší ovladatelnosti, nižší váze a silnějším středním pásmu motoru, za velkou louží však již tolik tajností nedělají a Američané dokonce znají již i cenu nového modelu: 9 799 dolarů, dvě stovky nad současnou CBR a přibližně stejně jako R6 (tam se cena liší podle barev, model 09 jde dokonce přes 10 tisíc dolarů). Koně se sice ještě nedozvíme, ale údaj o provozní hmotnosti ano – a 191 kg s plnou nádrží znamená zhubnutí skoro o deset kilo.

Fenoménem dnešní doby je centralizace hmotnosti a ani tady nová šestka nestrádá – přesně kvůli tomu šel výfuk zpod sedla dolů. Zajímavostí je i lehké natočení motoru kolem výstupní osy z převodovky směrem nahoru a zvýšení jeho těžiště o 16 mm. Když už jsme u motoru, výčet všech částí, které byly odlehčeny o desítky gramů, je opravdu hodně dlouhý.

Jak již bylo řečeno, Kawasaki udává zvýšení točivého momentu ve středním pásmu, čehož bylo docíleno úpravami na sání (Kawa používá dvojici klapek různých velikostí na válec, ty větší jsou oválné), jinými písty a použitím materiálů snižujících tření na pohyblivých součástkách. Preciznější má být také reakce na plyn, za čímž kromě úprav na vstřikování stojí i pozměněné sací kanály a silnější zapalovací cívky.

Kawasaki ZX-6R

Pro lepší chování podvozku byla pozměněna tuhost rámu v oblasti čepu kyvné vidlice a úchytů motoru, úzký podsedlový rám je stejně jako u "desítky" ze dvou částí. A stejně jako u ZX-10R byla pozměněna ergonomie (s řídítky blíž), aby byl pilot v každém okamžiku v těsném kontaktu se strojem.

Hodně změn se událo na předku: kromě ostřejšího úhlu hlavy řízení (24 namísto 25 stupňů, což zkrátilo i stopu a rozvor – ze 1 405 na 1 400 mm) je tady nová vidlice Showa se systémem zvaným BPF (Big Piston Fork), který zjednodušuje její stavbu a eliminuje použití mnoha součástek nutných v cartridgových systémech. "Kyvka" vychází z té použité na ZX-10R a ještě jeden díl je tady podobný – dvoukomorový tlumič řízení Öhlins.

ER-6
Designově zcela inovovaná byla dvojice hodně úspěšných motocyklů střední třídy: naháč ER-6n a jeho kapotovaný sourozenec ER-6f. Tato "jezdítka", vybavená točivým a silným řadovým dvouválcem (řadový čtyřválec by byl příliš široký a véčkový dvouválec příliš dlouhý, říká Kawa), přišla na svět teprve před třemi sezonami a dnes už patří mezi nejúspěšnější modely zelené značky.

Kawasaki ER-6f

Není se čemu divit, sedmdesátikoňový motor s krásným "krouťákem" namontovaný v hodně obratném šasi a za dobré peníze (nyní se doprodávají a naháče jsou za 139 tisíc!), je dobrá nabídka. Každému však nebyl po chuti design, což nový model napravuje.

Naháč dostal ostřeji řezané plasty, citlivěji je integrovaná i kaplička, která nese zbrusu novou přístrojovku: trochu rozpočtově působící palubka předchozího modelu byla nahrazena krásným budíkem.

Ovšem pozor, digitální a ručičkový ukazatel jsou prohozeny – otáčky čtete z LCD! A to ještě není nic proti kapotovanému "efku", které má přístrojovku čistě digitální. Na facelift ještě více. Z trochu buclatého prcka se vyklubal štíhlý fešák s ostře řezaným ksichtíkem ne nepodobným supersportům značky. Ze společných detailů ještě stojí za zmínku nová madla spolujezdce a zadní světlo z LED diod.

Kawasaki ER-6n

Změny pod kapotou byly spíše vylepšovacího rázu: motor má mít hladší reakci v nízkých otáčkách a ještě točivější charakter, blíže nespecifikované úpravy rámu, podvozku a odpružení prý vedly ke snížení vibrací a zlehčení ovládání.

Nové choppery
Milovníci uvolněné jízdy uvítají příchod nástupce v Evropě již neprodávané šestnáctistovky, model VN 1700. Ten se bude prodávat hned v trojím provedení (ne všude), a to jako čistý cruiser VN 1700 Classic, cestovní cruiser VN 1700 Classic Tourer a cesťák VN 1700 Voyager.

Kawasaki VN1700 Classic

Srdce těchto strojů, motor, svým designem vychází z mamutího VN 2000, ovšem rozvod OHV byl nahrazen jednovačkovým óhácéčkem. Kromě nárůstu objemu, koní i newtonmetrů ve srovnání s původní šestnáctistovkou stojí za zmínku hlavně to, že dávkování vzduchu do tohoto velkého dvouválce má poprvé u Kawasaki na starosti elektronicky ovládaný plyn.
 
Šestka v převodovce také potěší hlavně cestovatele, sekundární převod ozubeným řemenem je stejný jako na dvoutisícovce i devítistovce.

A jak se jednotlivé modely od sebe liší? Classic je prostě cruiser bez všech serepetiček, Classic Tourer potom těch serepetiček má víc než dost: velké plexisklo, pevné kufry a sedlo spolujezdce s opěrkou. A v motoru jednu specialitu, kterou sdílí s Voyagerem: tempomat!

Voyager je kapitola sama pro sebe – to už není ani tak cruiser jako cestovní stroj, který vlastně náhodou vychází z cruiseru. Hlavním poznávacím znakem je velká pevná kapotáž s trojicí světlometů a dvěma schránkami na rukavice a jinou droboť, ochrana nohou pilota a zadní kufr, zvenčí důkladně vystlaný pro pohodlí spolujezdcových zad.

Kawasaki VN1700 Voyager

Technologickou novinkou je brzdový systém K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive Braking Technology), což je něco jako brzdový systém s posilovačem: podle údajů ze senzorů tlaku a rychlosti dává řídicí jednotka brzd pokyn hydraulické pumpě a ta "napumpuje" přesně daný tlak do třmenů. Samozřejmostí je integrované ABS.

Enduro pro mladé
Poslední představená novinka míří mezi mladé piloty: lehké endurko nazvané KLX 250. Kawasaki jej sama prezentuje jako silniční verzi ostrého KLX 300 R, jednoválcový čtyřdobý motor s nižším objemem přímo z něj přímo vychází. Má rozvod DOHC, kapalinové chlazení a vstřikování a charakteristiku "s širokým záběrem krouťáku od nejnižších otáček až k omezovači“.

Kawasaki KLX 250

Jednoválec je namontován v ocelovém prostorovém rámu, na jehož koncích pracují 43mm USD vidlice, resp. kyvka s centrálně umístěným, plně seřiditelným tlumičem. Agresivní vzhled útočí na slabá srdce teenagerů. Jak ti zvládnou útok na srdce a peněženky svých rodičů, to už záleží na jejich diplomatických schopnostech...

Další novinky Kawasaki můžeme očekávat na veletrhu Intermot v Kolíně nad Rýnem, který se koná za necelé dva týdny.

VÍCE SE DOČTETE V ČMN 39/2008