Důvodů, proč vedou v některých zemích žebříčky prodejů auta jedné značky a jinde mají řidiči v oblibě úplně jiné vozy, je celá řada.
"Určitě hraje velkou roli životní úroveň, národní naturel, vztah obyvatel dané země k životnímu prostředí, ale i image a tradice značek na jednotlivých trzích," říká Jan Klíma, který před médii zastupuje v Česku značky Volkswagen, Seat a Audi.
Typickým jevem napříč Evropou nadále zůstává oblíbenost domácích automobilek. Češi tak nejvíce kupují škodovky, i když jejich tržní podíl v posledních letech značně poklesl. Dnes připadá mladoboleslavským autům asi třetina trhu. Žebříčku vévodí fabia před octavií a roomsterem.
Němci zase nedají dopustit na Volkswageny Golf, pravidelně druhým nejoblíbenějším autem u západních sousedů je BMW řady 3. A když se mezi německá auta započítají opely, které se vyrábějí ve velkém počtu v tamních továrnách, přestože patří pod křídla amerického koncernu General Motors, nenajdete mezi deseti nejprodávanějšími auty na německém trhu zahraniční vozy.
Nepřekvapí vedoucí pozice fiatů v Itálii, Rakousko bez "svých" automobilek sází na volkswageny. Ani škodovky však nejsou jižním sousedům proti srsti.
10 nejprodávanějších aut v zemích Evropy
Česko | Rakousko | Německo | Itálie | |
1. | Škoda Fabia | VW Golf | VW Golf | Fiat Punto |
2. | Škoda Octavia | VW Polo | BMW řady 3 | Fiat Panda |
3. | Škoda Roomster | VW Passat | VW Passat | Ford Fiesta |
4. | Ford Focus | Škoda Fabia | Audi A4 | Opel Corsa |
5. | Citroën Berlingo | Ford Focus | Opel Astra | Lancia Ypsilon |
6. | Hyundai Getz | Renault Mégane | Opel Corsa | Toyota Yaris |
7. | VW Passat | Opel Astra | VW Touran | Ford Focus |
8. | Toyota Yaris | Peugeot 207 | VW Polo | Peugeot 207 |
9. | Renault Thalia | Škoda Octavia | Mercedes C | VW Golf |
10. | Peugeot 207 | Audi A4 | Audi A3 | Citroën C3 |
Poznámka: údaje jsou za leden až červenec 2007 |