Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každé palivo má svá pro a proti

aktualizováno 
Benzin znamená nejnižší pořizovací náklady automobilu. Naftové motory zase vynikají nízkou spotřebou. Cena poliva však nahrává zemnímu plynu a propan-butanu. Výhody a nevýhody jednotlivých druhů pohonu přehledně ukazuje článek.

B E N Z I N:

PLUSY 
- Nejnižší pořizovací cena automobilu
- Nejméně náročný provoz
- Nejširší možnosti tankování
- Nejsou nutné zvláštní ohledy na bezpečnost při opravářské práci, jako je tomu u plynových vozů
- Bezproblémový provoz i v kruté zimě, což negarantují všechna naftová a plynová auta
- Levnější pojištění, servis a opravy v porovnání s vozy jiných pohonů
- Menší nároky na olej a filtry, obvykle delší servisní intervaly ve srovnání s dieselem
- Menší a levnější akumulátory ve srovnání s diesely
- Nepotřebuje roční revize jako plynová auta
- Bez větších potíží slouží i motory v horším technickém stavu
- Obvykle lepší jízdní kvalita ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Nepotřebuje žhavicí svíčky, nemá k poruchám náchylné palivové čerpadlo jako diesel
- Zavazadlový prostor není omezen jako u plynových vozů
- Menší riziko při natankování nekvalitního paliva ve srovnání s dieselem i plynovými auty

MINUSY
- Benzin je nejdražší ze všech paliv, náklady na kilometr jízdy jsou největší
- Vyšší spotřeba ve srovnání s naftovým autem
- Menší zájem na trhu ojetin ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Kratší životnost motoru ve srovnání s diesely
- Méně příznivé emise proti plynovým vozům

N A F T A:

PLUSY
- Nižší spotřeba paliva ve srovnání s benzinovým vozem
- Nafta je levnější než benzin
- Nízká spotřeba i při jízdě na maximum výkonu třeba na dálnicích
- Nízká spotřeba i při městském cestování
- Jetý naftový vůz se poměrně dobře prodává
- V některých případech delší životnost motoru
- Starší typy motorů mají větší životnost než stejně staré benzinové verze

MINUSY
- Vyšší pořizovací cena naftového auta
- Častější pravidelný servis, výměny oleje a filtrů u většiny dieselů
- Větší olejové náplně a dražší olejové, palivové i vzduchové filtry u některých dieselů ve vztahu ke srovnatelným benzinovým verzím
- Starší modely mají výrazně nižší akceleraci ve srovnání s benzinovými vozy
- Dražší opravy
- Při stejném výkonu obvykle dražší povinné i havarijní pojištění
- Dražší žhavicí svíčky
- Při špatné péči a problematickém palivu ohrožené palivové čerpadlo, jehož oprava je drahá
- U starších a méně kvalitních vozů problematický zimní provoz
- Vyšší cena akumulátoru, který má obvykle menší životnost než v benzinovém autě

P R OP A N - B U T A N:

PLUSY
- Náklady na pohonné hmoty klesají ve srovnání s benzinem na dvě třetiny
- Prodlužuje se životnost motorového oleje, který si déle udržuje potřebné vlastnosti
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Prodlužuje se životnost motoru, ve kterém se nevytvářejí karbonové usazeniny
- Produkuje čistší výfukové plyny, neboť motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a produkují méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků
- Možnost cestovat na benzin zůstává, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla
- Plně postačující síť čerpadel plynu, ale přece jen s horším servisem než u benzinu a nafty

MINUSY
- Investice asi od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované
- Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž, toroidy místo rezervního kola jsou zajímavým řešením, byť předpisy na rezervě v autě trvají
- U starších zařízení pětiaž sedmiprocentní pokles výkonu motoru a tříprocentní snížení maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří - až desetiprocentním zvýšení spotřeby
- Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách: již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs (v tuzemsku ale není znám případ, že by explodovalo oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení)
- Nižší stabilita kvality ve srovnání se zemním plynem
- V podzemních garážích někdy odmítají auta na plyn

Z E M N Í P L Y N:

PLUSY
- Nejnižší náklady na kilometr jízdy
- Oproti propan-butanu je lehčí než vzduch, a tudíž bezpečnější při provozu a manipulaci
- Lepší startovací vlastnosti při nízkých teplotách, než má propan-butan
- Zásoby zemního plynu jsou perspektivnější než u ropy, na kterou je vázána výroba propan-butanu
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Snížení skleníkového plynu kysličníku uhličitého o zhruba 20 procent ve srovnání s klasickými palivy
- Stabilnější kvalita ve srovnání s propan-butanem

MINUSY
- Vyšší - zhruba 45 tisíc korun - investice do pořízení a schválení (někdy problematického) zařízení ve vozidle - Jen osm veřejných čerpacích stanic zemního plynu v zemi
- Zmenšení zavazadlového prostoru o objemnou nádrž - ještě větší než u propan-butanu
- Tříaž desetiprocentní pokles výkonu ve srovnání s benzinem, spotřeba je srovnatelná
- Vysoká cena plnicích stanic
- Menší dojezd (220 až 250 km osobní auta a 450 km autobusy) na poměrně velkou nádrž
- Vyšší cena sériově vyráběných aut v porovnání s benzinovými i naftovými verzemi

Úspory na pojistném dovolí ujet tisíce kilometrů
Rozdíly v cenách pojistného povinného i havarijního - za auta různých objemů motorů a cen se významně zvětšují ve prospěch menších obsahů a levnějších výrobků. Kupříkladu povinné ručení za dieselovou Octavii 1.9 SDI i TDI stojí bez bonusů v České pojišťovně, která je největším tuzemským ústavem svého druhu, 5950 korun, zatímco za Octavie 1.6 se platí - bez ohledu na to, zda jezdí na benzin či na alternativní paliva - 3837 korun. Za 2113 korun, které ušetří majitel Octavie 1.6 ve srovnání s vlastníkem Octavie 1.9, lze ujet s Octavií 1.6 na benzin 1067 kilometrů, na propan-butan 1601 kilometrů, a na zemní plyn dokonce 2817 kilometrů. Havarijní pojištění se odvíjí od pořizovací ceny vozu, jeho výbavy, zajištění a kromě jiného také od toho, jak konkrétní vozy zajímají zloděje a jak komplikovaně je lze opravit po haváriích. Orientačně však lze vycházet z toho, že roční havarijní pojištění stojí zhruba čtyři procenta z ceny nového automobilu. Za nejlevnější Škodu Octavia Ambiente 1.9 TDI by se tedy na havarijním pojištění mělo v České pojišťovně platit 18 396 korun, za Octavii Classic 1.9 SDI by to mělo být 15 396 korun a za Škodu Octavia Classic 1.6 MPI jen 14 196 korun. Za úspory na havarijním pojištění tak například majitel benzinové Octavie 1.6 může najet ve srovnání s jeho kolegou za volantem Octavie 1.9 TDI 2121 kilometrů. Bude-li mít v Octavii 1.6 pohon na propan-butan, má ve zmíněných souvislostech výhodu 3181 kilometrů, a při cestování na zemní plyn je k dobru dokonce 5600 kilometrů. Šetří samozřejmě i člověk, který vsadí na levnější Octavii 1.9 SDI ve srovnání s tím, který se rozhodl pro jízdně i celkově komfortnější Octavii 1.9 TDI. Za 3000 korun, které uspoří na havarijním pojistném, může najet 2400 kilometrů.

Bezproblémový zimní provoz vyžaduje kvaliltní naftu.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.