Na kilometry na tachometru se při nákupu ojetiny moc spoléhat nedá

Na kilometry na tachometru se při nákupu ojetiny moc spoléhat nedá | foto: iDNES.cz

Každý druhý jihočeský autobazar šidí

  • 31
Každý druhý autobazar na jihu Čech šidí zákazníky. Zjistili to kontroloři České obchodní inspekce, kteří vyrazili do prodejen ojetých automobilů. Ze šesti autobazarů byly přesně v polovině nedostatky.

Obchodníci často tají, že vozy byly havarované.

"Často jsou prodávány havarované a opravené vozy jako zdravé, tachometry jsou stočené o desítky tisíc kilometrů a zákazník to mnohdy ani nezjistí nebo jen při prohlídce v autoservisu," vypočetl nedostatky Daniel Adamec, šéf České obchodní inspekce na jihu Čech.

Uváděné ceny na vozech byly bez daně z přidané hodnoty, zákazník nedostal informace, jak postupovat, když najde na autě nějakou vadu. Bazary dokonce tají i to, že nabízené vozy byly havarované.

Obchodní inspektoři se přitom zaměřili na autobazary napříč celým krajem. "Kontrolovali jsme bazary v Českých Budějovicích, Písku, Táboře, Plané a v Lišově," řekl šéf jihočeské inspekce Adamec.

Inspektoři vyrazili do autobazarů poté, co se jim na stolech množily stížnosti od lidí.

Ti si často naříkají na to, že koupili auto s polovinou kilometrů na tachometru, než je skutečný stav, případně s vadami, které se projevily hned první dny, ale podle bazarů už za ně nenese prodejce odpovědnost.

To je i případ pětadvacetiletého Tomáše Hávy z Čejetic u Strakonic. Ten si koupil před třemi lety v autobazaru ojetý Peugeot 205 za 66 tisíc korun, leasingem za něj zaplatil i s havarijním pojištěním 118 tisíc korun. Včera auto za 18 tisíc korun prodal, po letech útrap.

"Vyměnil jsem na tom autě kromě motoru a karoserie úplně vše. Zadní nápravu včetně brzd, přední poloosy, ramena, čepy, převodovku. Dneska je to téměř nové auto, protože tam nezůstal skoro žádný původní díl. Opravy mě stály zhruba čtyřicet až padesát tisíc korun," vypočítává Háva.

"Tehdy mě otec od koupi auta zrazoval, ale neuposlechl jsem ho. Další auto už jsem kupoval obezřetněji," dodal.

Podobné starosti s automobily mají na jihu Čech stovky lidí, kteří je koupí nejčastěji v autobazarech či od dovozců.

V autobazarech někdy končí vozy, kterých se lidé chtějí zbavit rychle, pohodlně a často také proto, že jsou poruchové.

"Laciné, kvalitní a spolehlivé auto si každý bez problémů prodá na inzerát," míní dovozce automobilů z Jindřichova Hradce Zdeněk Švec.

Omladit automobil o desítky tisíc kilometrů není přitom vůbec problém a to ani pokud má digitální tachometr, jako dnes drtivá většina vozů.

Méně kilometrů na tachometru? Žádný problém u mechanického zvládne "stočit" kilometry každý zručnější automechanik a na digitálním pak najeté kilometry za několik hodin uberou lidé, kteří se touto činností živí.

Jen ve Strakonicích upravují tachometry dva lidé a zvládnou bez zásahu do vnitřku přístroje ubrat kilometry na drtivé většině tachometrů vozů prodávaných na evropských trzích. Úprava přitom stojí od 1000 do 1500 korun a vůz má rázem o tisíce či desetitisíce korun vyšší hodnotu.

Doporučení odborníků je proto jediné: kupovat ojeté vozy ze zavedených autorizovaných autobazarů například u prodejen nových vozů.

"Při koupi ojetého vozu může zákazník prodávajícímu pouze věřit. Například přijel klient, který si koupil dovezený Volkswagen Sharan ze zahraničí a měl mít najeto 95 tisíc kilometrů. V systému autorizovaných servisů jsme našli, že vozidlo mělo o sto tisíc kilometrů více při poslední prohlídce v Německu. U dalšího vozu zase chyběly v servisní knize tři stránky, které byly vytrženy, a vozidlo tak mělo méně kilometrů," řekl ředitel CB Auto v Českých Budějovicích Vladimír Andrlík.

Právě tato prodejna nabízí kupujícím dohledání historie automobilu z koncernu VW v systému. Že by lidé ale poznali například na Škodě Octavii připravené na prodej, zda má najeto 120 či 90 tisíc kilometrů bez servisní knihy, Andrlík vylučuje.

"Je to o důvěře. U novějších vozidel laik prostě rozdíl třeba třiceti tisíc najetých kilometrů vůbec nepozná," míní Andrlík.

,