Je to perla českých garáží. Ondřej Brom letos představil v plné parádě zrenovovanou černou perlu nevyčíslitelné hodnoty. Jeho nejstarší dochovaný sériově vyrobený brouk má sériové číslo 20. U Porscheho ve Stuttgartu ho vyrobili přesně před 74 lety, 5. listopadu 1941.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na počátku zrodu legendy byl požadavek na vůz s cenou nižší než 1 000 říšských marek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Řadě výrobců se takto nízká cena zdála směšná, avšak pro rodáka z českých Vratislavic nad Nisou Ferdinanda Porscheho bylo Hitlerovo zadání výzvou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A tak se začal rodit lidový vůz, jehož nejstarší dochovaný sériově vyrobený kus se nachází v Česku a právě slaví 74 let.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prvním majitelem vzácného exempláře byl hudební skladatel Paul Lincke.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejstarší brouci měli dělené zadní okno a malá koncová světla.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Renovaci dokončil majitel v letošním roce, jeho černý brouk byl třeba hvězdou broučích sprintů na Vítkově letos v dubnu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tvůrce brouka Ferdinand Porsche se narodil před 140 lety v severočeských Vratislavicích nad Nisou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původně se auto jmenovalo KdF, jméno Volkswagen Typ 1 dostalo až později. Známější je však jeho pojmenování "brouk" a jeho obměny v jiných jazycích (beetle, maggiolino, fusca, cocinelle...)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento kus má označení KdF 41 (odrážel rok vzniku konstrukce), Porsche používal označení Typ 60.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Auto má šestivoltovou elektroinstalaci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podle dobové dokumentace je maximální rychlost vozu 100 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferdinand Porsche stavěl lidové vozidlo na objednávku samotného Hitlera. Společnost Volkswagenwerk, založená původně pro výrobu vozu, však za války přešla na vojenskou výrobu. Statisíce Němců spořily na vysněný vůz na vkladních knížkách. Ale přišla válka. K civilní výrobě se továrna vrátila hned po válce, ale bez Porscheho, který byl ve vězení. O obnovení výroby se tehdy zasloužil britský důstojník Ivan Hirst.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní cena vozu byla 990 říšských marek. Dodnes se vedou spory, zda bylo reálné jej za tuto cenu vůbec vyrobit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
S autorstvím Brouka to však je zašmodrchanější. Velkou inspirací při jeho návrhu byl Porschemu jeho přítel Hans Ledwinka, šéfkonstruktér kopřivnické Tatry. Předválečný Brouk je velmi podobný Tatře 97. Soudní spory mezi VW a Tatrou začaly už v předválečném období. Případ byl v po válce opět otevřen a Volkswagen v roce 1961 zaplatil tři miliony marek jako kompenzaci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jednoduchý, vzduchem chlazený motor boxer s protilehlými válci uložený vzadu poháněl účelně řešený podvozek s aerodynamickou karoserií.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní směrovka je mechanická, vyklápí se z bočního sloupku. Klasické blikače dostalo auto později.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tisíce Němců, kteří si od srpna 1938 spořili na vysněné auto, přišly zkrátka. Výrobu vozu odložila válka. Odškodnění se dočkali až v 60. letech, kdy jim Volkswagen po mnohaletém soudním sporu nabídl slevu na nový vůz.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"KdF-Wagen" byl nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude ("síla díky radosti"), obstarávající Němcům "vhodnou" zábavu ve volném čase.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Za vznikem této automobilové legendy stojí Hitlerova touha být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche představil svůj projekt vozu pro široké masy v lednu 1934. Poprvé se pak představil veřejnosti 15. února 1936.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motor o objemu 986 ccm má výkon 23,5 koně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
S motorem je spojena čtyřstupňová manuální převodovka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní dokumentace uváděla spotřebu 6,5 litru na sto kilometrů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Maximum motoru je tři tisíce otáček.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Majitel sehnal i dobové doplňky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Malá koncová světla jsou typickým znakem nejstarších brouků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Auto je zrenovováno do nejmenšího detailu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Majitel chystá knihu o historii a renovaci tohoto vzácného kusu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Toto je nejstarší dochovaný sériově vyrobený brouk, starší existující kusy jsou prototypy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz