Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo chce v Německu ušetřit na daních, kupuje ekologické auto

aktualizováno 
Od 1. července platí Němci daně za auto podle nových pravidel. Čím je vozidlo šetrnější k přírodě, tím jsou odvody státu nižší. Například majitel malého Daewoo Matiz, který se v Česku prodává pod označením Chevrolet Spark, v Německu zaplatí roční daň 16 eur, kdežto velké terénní Audi Q7 přijde ročně na 926 eur.

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Německo od léta změnilo systém výpočtu daně z motorového vozidla. Dříve se poplatek finančnímu úřadu počítal jen z objemu motoru. Nově se do daně promítá také množství vypouštěných skleníkových plynů CO2. A leckterý zákazník kupující nové auto řeší dilema: koupit nové auto se silným motorem a vyšší spotřebou, nebo raději ušetřit za palivo i za daně?

Nejmenší poplatky státu odvádí majitelé malých benzinových aut. Úspory se dočkali také ti, kteří jezdí turbodiesely s nízkou spotřebou. Naopak hlouběji do peněženky musí sáhnout řidiči žíznivých sportovních aut a velkých SUV. Nic neplatí vlastníci aut produkujících méně než 120 gramů oxidu uhličitého. Kalkulačka německé daně z motorového vozidla ZDE

Rozdíly mezi stejnými auty s různými motory mohou být i trojnásobné. Například ten, kdo se v Německu rozhodne pro novou Škodu Superb Combi se základním motorem 1.4 TSI, zaplatí roční daň 106 eur. Ale zájemce o nejsilnější motor z nabídky k mladoboleslavské novince, kterým je šestiválec s objemem 3,6 litru, bude ročně státu odvádět 306 eur.

Také u menších a levnějších fabií vycházejí daně rozdílně. Majitel nejdostupnější verze s motorem o objemu 1,2 litru ročně zaplatí daň 64 eur, ale kdo sáhne po motoru 1,6 s automatickou převodovkou, musí připravit už 152 eur.

Oproti dřívějším daním z motorového vozidla, které se počítaly jen z objemu motoru, ušetří od letošního léta nejvíce kupci malých benzinových aut a zákazníci odvážející si ze showroomů vozy nižší střední třídy na naftu. Podle staré metodiky musel majitel Chevroletu Spark platit ročně 54 eur, dnes mu finanční úřad vyměří méně než třetinovou sazbu. Za dieselový Golf 2,0 TDI se dříve platila daň 308 eur, od července sazba klesla na 190 eur. Ušetří i ti, kdo jezdí hybridem. Toyota Prius přijde na pouhých 30 eur.

Nový daňový sazebník se v Německu týká jen nově pořízených aut od letošního července. Řidiči také hned od začátku platnosti nového zákona vědí, že daně brzy porostou. Kdo dnes za novou Škodu Fabii platí 64 eur, od roku 2012 bude odvádět státu za auto 84 eur a od roku 2014 už 114 eur.

V Česku se na emise nehledí

V České republice je zájem o upředňostňování ekologických aut na vedlejší koleji. Chybí zde totiž legislativa nebo motivační programy, které by majitele takových automobilů zvýhodňovaly.

Některá česká města začala uvažovat na základě chystaného zákona ministerstva životního prostředí o zřízení nízkoemisních zón. Auta vypouštějící do ovzduší velké množství škodlivin by tak nedostala plaketu, která bude pro vjezd do centra potřeba.

Snahy o jejich zavedení mají i samy automobilky. Toyota, nabízející asi nejznámější hybrid současnosti - Prius, se snažila například prosadit výhody pro ekologicky smýšlející řidiče už v době uvedení předchozí generace modelu v roce 2004. "Bohužel, nedopadlo to," říká Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení japonské automobilky. "Snažíme se o to stále. Ale je to velmi nesnadné, obzvláště ve stávající politické situaci," vysvětluje. Jedinou ekologickou úlevu nabízí v Česku hybridy podnikatelům. Jsou osvobozeni od silniční daně.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.