Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Kdo chce v Německu ušetřit na daních, kupuje ekologické auto

  • 77
Od 1. července platí Němci daně za auto podle nových pravidel. Čím je vozidlo šetrnější k přírodě, tím jsou odvody státu nižší. Například majitel malého Daewoo Matiz, který se v Česku prodává pod označením Chevrolet Spark, v Německu zaplatí roční daň 16 eur, kdežto velké terénní Audi Q7 přijde ročně na 926 eur.

Německo od léta změnilo systém výpočtu daně z motorového vozidla. Dříve se poplatek finančnímu úřadu počítal jen z objemu motoru. Nově se do daně promítá také množství vypouštěných skleníkových plynů CO2. A leckterý zákazník kupující nové auto řeší dilema: koupit nové auto se silným motorem a vyšší spotřebou, nebo raději ušetřit za palivo i za daně?

Nejmenší poplatky státu odvádí majitelé malých benzinových aut. Úspory se dočkali také ti, kteří jezdí turbodiesely s nízkou spotřebou. Naopak hlouběji do peněženky musí sáhnout řidiči žíznivých sportovních aut a velkých SUV. Nic neplatí vlastníci aut produkujících méně než 120 gramů oxidu uhličitého. Kalkulačka německé daně z motorového vozidla ZDE

Rozdíly mezi stejnými auty s různými motory mohou být i trojnásobné. Například ten, kdo se v Německu rozhodne pro novou Škodu Superb Combi se základním motorem 1.4 TSI, zaplatí roční daň 106 eur. Ale zájemce o nejsilnější motor z nabídky k mladoboleslavské novince, kterým je šestiválec s objemem 3,6 litru, bude ročně státu odvádět 306 eur.

Také u menších a levnějších fabií vycházejí daně rozdílně. Majitel nejdostupnější verze s motorem o objemu 1,2 litru ročně zaplatí daň 64 eur, ale kdo sáhne po motoru 1,6 s automatickou převodovkou, musí připravit už 152 eur.

Oproti dřívějším daním z motorového vozidla, které se počítaly jen z objemu motoru, ušetří od letošního léta nejvíce kupci malých benzinových aut a zákazníci odvážející si ze showroomů vozy nižší střední třídy na naftu. Podle staré metodiky musel majitel Chevroletu Spark platit ročně 54 eur, dnes mu finanční úřad vyměří méně než třetinovou sazbu. Za dieselový Golf 2,0 TDI se dříve platila daň 308 eur, od července sazba klesla na 190 eur. Ušetří i ti, kdo jezdí hybridem. Toyota Prius přijde na pouhých 30 eur.

Nový daňový sazebník se v Německu týká jen nově pořízených aut od letošního července. Řidiči také hned od začátku platnosti nového zákona vědí, že daně brzy porostou. Kdo dnes za novou Škodu Fabii platí 64 eur, od roku 2012 bude odvádět státu za auto 84 eur a od roku 2014 už 114 eur.

V Česku se na emise nehledí

V České republice je zájem o upředňostňování ekologických aut na vedlejší koleji. Chybí zde totiž legislativa nebo motivační programy, které by majitele takových automobilů zvýhodňovaly.

Některá česká města začala uvažovat na základě chystaného zákona ministerstva životního prostředí o zřízení nízkoemisních zón. Auta vypouštějící do ovzduší velké množství škodlivin by tak nedostala plaketu, která bude pro vjezd do centra potřeba.

Snahy o jejich zavedení mají i samy automobilky. Toyota, nabízející asi nejznámější hybrid současnosti - Prius, se snažila například prosadit výhody pro ekologicky smýšlející řidiče už v době uvedení předchozí generace modelu v roce 2004. "Bohužel, nedopadlo to," říká Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení japonské automobilky. "Snažíme se o to stále. Ale je to velmi nesnadné, obzvláště ve stávající politické situaci," vysvětluje. Jedinou ekologickou úlevu nabízí v Česku hybridy podnikatelům. Jsou osvobozeni od silniční daně.