Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo chtěl oltcita, byl rád, že odjel stopětkou

aktualizováno 
Zajít do autosalonu a koupit nové auto podle svých představ - tak jednoduché to ještě před dvaceti lety nebylo. I když jste našetřili dost peněz, nemuseli jste vytoužené auto vůbec dostat. Jako třeba bloger iDNES.cz Vlastimil Fürst: chtěl oltcita, odjel škodovkou.

Červený Oltcit – Buď vůle tvá...

O prázdninách roku 1988 jsem rychle potřeboval koupit auto. Byla to doba, kdy se na auta stály fronty, někdy i více dnů.

A také se k nám v té době začaly dovážet Oltcity - v červené barvě vypadala v mých očích super.

V té době se měl můj život radikálně změnit. Pracoval jsem ve státním podniku, ale mým životním snem bylo stát se kazatelem – pastorem. Jenže jsem před tím vystudoval VUT a tak mi v uskutečnění tohoto snu bránil nesouhlas ministerstva. Na konci června 1988 jsem ale souhlas konečně dostal.

vzpomínejte na svá auta

Jak se kupovala auta před listopadem 1989? Pište do diskuze pod článek nebo na redakční mail

K nové práci jsem potřeboval vlastní auto. Dříve jsem nějakou dobu pracoval i v zásobování, a tak jsem se dobře znal s vedoucím místní Mototechny. Když jsem mu řekl, že bych si rád koupil červeného oltcita a k čemu ho potřebuji, řekl, že to není problém. Na nádraží zrovna čeká na proclení vagón oltcitů a je mezi nimi i jeden červený. Ať se zeptám druhý den. A tak jsem čekal. Den, dva, týden, měsíc... A Oltcity stále stály na vagónu.

Oltcit Club

Oltcit Club

Jako správný křesťan jsem se modlil, aby vše dobře dopadlo. Přál jsem si červeného oltcita, přesto jsem vždy končil slovy:" ...ale ať se stane, Bože, podle Tvé vůle."

Po šesti týdnech jsem už nemohl čekat. V Mototechně měly v té době jen poslední tři šedé Škody 105. Jednu z nich jsem nakonec s bolavým srdcem koupil. O tři dny později už byl červený Oltcit k mání. Pozdě. Ještě dlouho, když jsem na cestě potkal červeného oltcita, zalétla do nebe výčitka: "Bože, proč?"

Zhruba po roce jsem poprvé uslyšel, že Oltcity mají špatné přední nápravy, později se hovořilo o problémech s převodovkou... Kamarád, který oltcita koupil, byl po roce rád, že se ho zbavil.

O šest let později přijel se svou šedou škodovkou do bazaru. Měla najeto 165 tisíc kilometrů. Vedoucí navrhl, abychom napsali cenu 63 tisíc korun. To bylo o něco víc, než za kolik jsem ji koupil. Nakonec jsem souhlasil, i když jsem si o tom myslel své. Přece za ty peníze nikdo nekoupí šest let starou škodovku. Druhý den mi pan vedoucí volal, abych si přijel do bazaru pro peníze.

Když na to dnes vzpomínám, děkuji Bohu, že i v této "přízemní záležitosti" rozhodl podle své moudrosti a ne podle mého přání. Nedal mi červeného oltcita, ale šedou škodovku.

Říká se, že vám auto přinese dvakrát radost. Když ho koupíte a když se ho pak zbavíte. S touhle stopětkou to bylo jinak. Neměl jsem radost, když jsem ji kupoval, ale ani když jsem jí prodával. Za ta léta jsem si na ni zvykl a když jsem odcházel z bazaru a ona zůstala opuštěná za plotem, bylo mi smutno.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.