Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo drží styl, nemusí provokovat

  11:23aktualizováno  11:23
Hlavní návrhář automobilů Škoda Thomas Ingenlath má před sebou příjemné dva týdny. Začátkem března oslaví čtyřicítku a předtím si na ženevském autosalonu užije velkou show s modelem, na němž strávil tři roky života. V létě pošle novou octavii do sériové výroby a pro jeho tým začne nová éra.
Octavia byla cvičením, jak inovovat osvědčenou klasiku. U příštích modelů, hlavně u fabie, má prý za úkol přinést odvážnější průlom.

Jak jste spokojen s ohlasy na novou octavii?
Reakce lidí, kterým jsme už nové auto mohli ukázat, jsou velice pozitivní. Naplňuje se to, co bylo naším úmyslem. Změny nejsou navenek radikální, chtěli jsme evoluci, žádnou revoluci. Ve skutečnosti je to jiné auto, je to moderní vůz na příštích deset let. Ale je správné, že vyvolává stejné dojmy. Ctíme, co se osvědčilo. Nechtěli jsme octavii navenek přiblížit jiným autům.

Co si z toho odnesete do budoucna? Škody mají být "Simply Clever", jak tomu rozumí designér?
V tom je dvojí poselství. Pro nás to znamená hledat jednoduchá a chytrá řešení. Zákazníkům tím chceme naznačit, že koupit naše auto je chytré rozhodnutí. V designu chceme dělat půvabná a zároveň inteligentní auta, kde funkčnost nebude na úkor estetiky. Obojí se musí doplňovat. Příkladem je dlouhá výklopná záď octavie. Je to praktické a také to hezky vypadá.

Máme být odvážnější

Jaká máte další zadání kromě "Simply Clever"?
Když se Volkswagen rozhodl nově uspořádat svůj sortiment, bylo pro nás najít místo pro škodu velkým cvičením. Výsledkem byl roomster. Začalo tím nové období hledání a objevování. Dbali jsme na funkčnost a prostornost, ale nechtěli jsme stavět jednoduché krabice, které nebudou vypadat atraktivně. Hlavními tématy pro roomster byly prostor, funkčnost a proměnlivost. Ale přišli jsme také s novým stylem designu. Výsledkem bylo jasné rozhodnutí, že vedle důrazu na praktickou stránku věci se po nás bude chtít výraznější design. Všichni to dali jasně najevo, a to včetně šéfa koncernu Pischetsriedera.

Platí požehnání i v tom, že se máte soustředit na takový typ auta, jako je roomster?
Že se tematika vozů MPV (zkratka pro menší, ale vyvýšené rodinné vozy typu Renault Megane, z anglického multi purpose vehicle, tj. víceúčelový vůz - pozn. redakce) k firmě Škoda hodí, s tím nemá problém nikdo z vedení Škody Auto, ani lidé v koncernu. Všichni říkají, že pro firmu je tahle cesta naprosto přirozená. Roomster byl pochopitelně jen studie, ale nestavěli jsme ho jen pro výstavy. Vytáhli jsme ruku z okna, abychom zjistili, jaká je venku zima. To usnadní riskantní rozhodnutí a pro nás je pak snazší tlačit na větší změny a odvážnější řešení.

Čeká-li se od vás větší výraz, je to příjemnější práce než být svázán klasikou, jakou je nová octavia?
Roomster, to je nový segment, nový typ auta, objevování nové pevniny. Design tu může experimentovat. Ale octavia je něco jiného. Nejsme šílenci, abychom ignorovali to, co bylo úspěšné. Kdybychom nebyli spokojeni s tím, čeho jsme u octavie dosáhli, pak by byl prostor pro něco radikálního.

Co vás vede k radikálnějším krokům u fabie, je-li roomster směr, kudy se bude fabia ubírat?
Zákazníci jsou odlišní. Věk a příjem jsou ve třídě vozů Fabia a Octavia rozdílné. U MPV očekávají zákazníci odvážná, novátorská řešení.

Roomster už je venku dlouho, zkušeností je dost, rozhodnutí dospívají. Co z něho se objeví v reálném životě vozů Škoda?
Vzhledem k reakcím rozhodně nehodíme všechno do koše. Pracujeme na tom, jak studii převést do reality. Roomster byl prostě designérský sen. Nepasoval by na žádný koncernový podvozek, vytvarovali jsme si ho, jak jsme potřebovali.

Půjde roomster napasovat na menší rozměry? Jeho kouzlo je i v tom, že je velký, široký, má velká kola...
Roomster je extrém, protože s ním jdeme na pódium, tak jako modelky mají na přehlídkách extrémní kostýmy. Teď spotřebujeme hodně času na to, abychom vize převedli do podoby použitelné ve skutečném životě. Neplýtvali jsme prací na něco, co nikdy nepoužijeme.

Do budoucna tedy můžeme čekat větší skoky, než jsou mezi novou a starou octavií?
Záleží na segmentu. Veřejnost pochopitelně víc ocení odvahu a velké neobvyklé kroky u MPV. Když dělám limuzínu, je to ikona, archetyp, kde se musí ctít zákony. Lidé se mě často ptají, jak skloubit jazyk octavie a roomsteru. Já v tom nevidím rozpor. Jsou různí zákazníci a jsou jiné typy aut.

Není třeba provokovat

Design vypadá poslední dobou jako to nejdůležitější, co auta prodává. Spolehlivá auta vyrábí kdekdo, technické vymoženosti jsou obdobné, a tak se objevuje čím dál odvážnější výraz. Jak tyhle trendy vnímáte vy? Uspějí jen ti provokativní?
Desing aut se posouvá pořád dál a to musí dodržovat všichni. Ale budou-li všichni provokativní, stane se z toho standard, a jsme tedy opět na začátku. Musíte být sám sebou. Kdybych se snažil se škodovkou dělat nějaké přemety, prostě by jí to nesedělo. Design musí být důvěryhodný a musí ctít charakter značky.

BusinessWeek na toto téma napsal, že nový golf je prostě nuda a že tudy cesta nevede, což se ukazuje i na jeho prodeji...
Souvislost s prodejem je falešná. Automobilový trh v Německu je teď v těžké situaci. Nový golf není nuda.

Renault nyní sází na výstřední design, vůz Ford má být rozpoznatelný z velké dálky. Není tu přece jen konflikt mezi strategií těchto značek a tím, kudy jde VW a Škoda?
Pro Renault je to dobré řešení, protože to je jejich image. Když teď přijde nový renault, automaticky se od něj čeká, že bude veřejnost polarizovat. A to se některým zákazníkům líbí. Když useknu záď jako u nového meganu, hodně lidí tím zaujmu, ale musím obětovat praktickou stránku věci a vzdát se místa v kufru. Obětovat funkčnost kvůli výstřednosti, to prostě není náš styl.

Jak se tedy prosadit, když design auta prodává?
Je třeba držet svůj styl a tím se odlišit. A přitom dělat nové a překvapivé kroky. Mercedes se nikdy nevzdal charakteru své masky, i když s ní provádí různé obměny. My chceme, aby škodovky bylo možné rozeznat podle jasně definovaných tvarů, štíhlého a robustního těla, aby auto vypadalo jako pevný a bezpečný monolit severského stylu. Máme tu počasí spíš jako ve Skandinávii než ve Středomoří a podle toho také musí vypadat auta, aby se v nich lidé cítili dobře ukryti.

Máte nějaké zadání, jak v designu odlišit škodovky od volkswagenů? Cílem bylo zamezit "kanibalismu"...
Octavia a golf se v nových verzích od sebe vzdalují. Golf je kompaktní moderní hatchback, octavia je klasická limuzína, to bylo zadání. Auta vycházejí ze stejného základu, ale výsledek je jiný.

Lepší je mít víc prostoru

A co o řadu níž, u fabií?
To je výzva do budoucna. Roomster ukázal cestu, která vede přes prostor a funkčnost v kombinaci s odvážnějším designem.

Vypadá to, že malé auto z Kolína vás příliš nezaměstnává. Na tomto poli Škoda válčit nebude?
Myslíte, že lidé v Česku čekají na velmi malé auto?

Jsou zákazníci, kteří by v sortimentu Škody ocenili levnější vůz.
To je něco jiného. Lidé, kteří hledají smysluplné auto pro rodinu, nepotřebují velmi malé auto, i když bude levné. My jim chceme dát prostor za rozumné peníze. Tady musí mít auto čtvery dveře, prostor pro rodinu a musí být dostupné. Když vidím, k čemu tady lidé auta používají, pak mi určitě dává mnohem větší smysl přidat trochu prostoru než uříznout kufr a vyndat pár dveří.

Většina škodovek jde na vývoz, přesto se strategie celé automobilky pořád řídí tím, co chtějí Češi?
Jistě, až tu budou mladí bohatí kupci sportovních aut, podíváme se na to. Náš úspěch se určitě odvíjí od toho, jak uspokojíme trhy podobné České republice.

Platí to o nové octavii? Výdělky v Česku, zdá se, nestíhají kopírovat váš vývoj...
Přesně to byste říkal přes osmi lety o první octavii. Všem se zdála moc velká, ale nakonec si našla zákazníků dost a stejné to bude s její nástupkyní.

THOMAS INGENLATH (39) z Německa řídí design škodovek tři roky. Do Boleslavi přišel po devítiletém angažmá v Audi a Volkswagenu.

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.