Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo jsou řidiči-závodníci. Mladí, bohatí a agresivní

  20:26aktualizováno  20:26
Až příště pojedete autem a rychle se kolem vás přežene jiný řidič, zkuste si všimnout, kdo to je. Pravděpodobně to bude někdo z následujících tří skupin, se kterými se lze na tuzemských silnicích setkat: mladý "závodník", jezdec v drahém autě nebo řidič v malé firemní dodávce.

Nejvíc "vybodovaných" řidičů je ve věkové kategorii 18 až 22 let - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podle dopravních odborníků právě do těchto tří skupin patří nejvíce řidičů, kteří příliš nedodržují předepsanou rychlost.

"Nelze samozřejmě tvrdit, že všichni mladí řidiči automaticky překračují rychlost. Všichni se tak určitě nechovají. To platí i o lidech, které by šlo zařadit do zbývajících skupin závodníků," říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

"Obecně však platí, že právě řidiči z těchto skupiny mají daleko větší sklony jezdit rychle," dodává.

1. Mladí závodníci
Postoj řady mladých lidí k řízení shrnují dopravní odborníci větou: "Mladí žijí rychlým životem, proto se tak chovají i za volantem."

Lze to říct i jinak: řidiči ve věku od 18 do 22 let patří k těm nejhorším na českých silnicích. Přestože nemají příliš šoférských zkušeností, zbytečně riskují, předvádějí se a nevěří, že právě jim by se mohlo při jízdě něco stát. Navíc se nezdráhají pít před jízdou alkohol.

Dokázaly to i nedávno zveřejněné údaje o tom, kteří řidiči už stihli nasbírat 12 trestných bodů. Nejvíc "vybodovaných" je právě ve věkové kategorii 18 až 22 let. Za několik posledních týdnů zemřelo několik mladých šoférů při dopravních nehodách.

2. Jezdci v drahých autech
Když MF DNES udělala letos v dubnu rozhovor s milionářem Richardem Chladem, prohlásil: "Zatím jsem nepřišel o body, protože spousta policistů je rozumných. Samozřejmě mě zastavili, ale řekli: S tímhle se nedá jezdit pomalu, my víme."

Narážel tak na typ auta, jež nikdo jiný než on v Česku nemá - Maserati MC12 za více než 23 milionů korun. Zároveň dodal, že pohodová rychlost je pro něj na tuzemských silnicích a dálnicích 150 nebo 160 kilometrů v hodině. "Na dálnici v Německu, kde jsou dvě nebo tři dlouhé rovinky, jsem to ale vytáhl až na 340," dodal.

Chlad, který podniká v oblasti hazardních her, svými slovy naznačil, co si myslí řada (rozhodně ne všichni) majitelů drahých a rychlých aut. Rychlost pro ně jednoduše neplatí. "Oni se prostě rádi předvádějí. Jsou sebejistí a agresivní," uvádí psycholožka Rehnová. "Vůbec jim nedochází, že mohou ohrozit někoho jiného," dodává.

3. Řidiči v dodávkách
Větší část veřejnosti sice nadává na profesionální řidiče v kamionech (jsou nejvíc vidět), zlost by však měla zaměřit i na dodávky. Právě jejich šoféři podle policistů porušují silniční pravidla mnohem víc než "tiráci". Malé dodávky s váhou nad i pod 3,5 tuny jezdí velmi rychle.

"Dokonce bych řekl, že ještě horší jsou ti, kteří řídí dodávky pod 3,5 tuny. Na taková auta stačí řidičský průkaz třídy B, který má každý. Dodávky tak řídí lidé bez větších zkušeností," uvádí jeden ze severočeských dopravních policistů.

"Obvyklá výmluva takových řidičů je, že musí dovézt někam náklad, a proto jeli přes povolený limit," dodal.

"Majitelé luxusních vozů se prostě rádi předvádějí. Jsou sebejistí a agresivní." dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.