Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo nemá modrý pruh, musí mít na dovolené předpisové CZ

aktualizováno 
Řidiči by měli před cestou na dovolenou do zahraničí zkontrolovat, zda mají na voze správnou registrační značku s modrým pruhem, znakem EU a písmeny CZ, nebo alespoň správnou rozlišovací značku státu.

Rozlišovací značka státu | foto: MDCR

Podle průzkumu odborníka na dopravu Jaroslava Hořína až 87 procent pražských řidičů jezdí se spornou rozlišovací značkou, se kterou by nemuseli být vpuštěni například do Chorvatska.

Řidiči aut s novými registračními značkami s modrým pruhem s označením CZ na levé straně mohou být klidní. Oválnou značkou by se ale měli vybavit všichni, kdo mají starší formáty "eSpéZetek" a chystají se vyrazit na dovolenou autem.

Modrý pruh s hvězdami a písmena CZ přibyly po vstupu do Unie v roce 2004. Staré značky bez pruhu se ale vydávaly ještě po tomto datu. Nejdříve bylo totiž třeba spotřebovat zásoby starých "espézetek".

Motorista dostal na registru řidičů novou SPZ začínající 1AA

Nejnovější formát značky s modrým pruhem a znakem CZ. Máte-li takovou značku, samolepku CZ shánět nemusíte

"Hodně lidí, kteří nemají modrý pruh na registrační značce s označením CZ, šetří a berou si reklamní rozlišovací značky. Mohou pak v cizině pěkně narazit, případně tam nemusí ani dojet," varuje Hořín.

Reklamní nálepky s nápisem CZ totiž nesplňují parametry vyhlášky, podle které musí rozlišovací značka státu být tvořena elipsovitým tvarem o rozměrech minimálně 17,5 centimetru šířky a 11,5 centimetru výšky.

Výška znaků CZ má být nejméně osm centimetrů a šířka čar znaků nejméně centimetr. Tabulka rozlišovací značky státu musí mít bílý podklad a znaky černou barvu. Po obvodu značky má být černý okraj o šířce čtyři milimetry a na značce a v její blízkosti nesmí být žádné nápisy nebo rušivá vyobrazení, které by mohly snížit čitelnost rozlišovací značky státu. Oficiální značku CZ seženete asi za dvacetikorunu. Ty reklamní malé nebo doplněné reklamním logem by nemusely při případné policejní kontrole projít.

"Určitě se před cestou například do Chorvatska vyplatí investovat malý obnos do rozlišovací značky, která splňuje podmínky jak České republiky, tak Úmluvy o silničním provozu OSN, a tím předejít případným problémům v zahraničí," dodal Hořín.

Zkušení výletníci, kteří nechtějí velkou samolepkou "zdobit" auto, ji mají schovanou v autě. Někteří je lepí na "magnetické" fólie a když je třeba, připevní ji na auto. Jiní radí nalepit ji zevnitř na zadní okno.

Autoři: ,




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.