Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo před 20 lety kupoval favorita, měl by dnes superba

aktualizováno 
I nejlevnější nový vůz - Škoda 105 L - stál před dvaceti lety 57 750 korun, tedy 17 měsíčních platů; dnes na nejlevnější nová auta typu Škody Fabia stačí platů 10. Ještě zajímavější to bylo před rokem 1989 u ojetin, které byly mnohdy dražší než nová auta – protože se daly koupit na volném trhu. Dnes na ojetinu stačí jeden plat – za 20 tisíc korun sežene vůz, který ještě udělá dobrou službu.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

Co mají společného (kromě značky výrobce) Škoda Favorit s motorem 1.3, vyrobená v roce 1989, a Škoda Superb s motorem 1.8 TSI z roku 2009? Dvě věci: spotřebu kolem sedmi litrů na 100 kilometrů – a cenu. Ten, kdo měl v roce sametové revoluce na to, aby si v Mototechně koupil favorita za 84 600 korun, ěl by nes na zmíněnou limuzínu vyšší třídy za 630 tisíc korun. Obě sumy mají totiž v přepočtu stejnou hodnotu – 26 průměrných měsíčních platů.

Škoda FavoritŠkoda FavoritŠkoda Favorit

Poukazy a pořadníky

Auta se v socialistickém Československu nedala koupit tak jako dnes, alespoň ne zpočátku. Do šedesátých let musel mít zájemce buď poukaz, který mohl dostat za zvlášť vynikající pracovní výsledky, nebo si mohl u České státní spořitelny složit částku v ceně auta, čemuž se říkalo vinkulace. "Za tři až pět let dostal výzvu, že se může pro auto zastavit, takže na celou tu dobu vlastně půjčil státu bezúročně peníze," vzpomíná Petr Špaček, jeden z prvních československých bazaristů vůbec a dnes majitel autobazaru.

Poměry se však uvolňovaly, těsně před Listopadem 1989 už bylo možné koupit auto přímo v prodejně, byť to často znamenalo strávit noc ve spacáku před Mototechnou nebo Tuzexem, případně dát prodejci úplatek - většinou pět až deset tisíc korun.

"Oltcit RL de Luxe jsme kupovali mezi prvními na přelomu let 1987/88 v Mototechně v Rakovníku. Tehdy jich tam dovezli patnáct a čekalo na ně asi sto lidí," vzpomíná Michal Šafránek motoristický fotograf a novinář. "Stál 69 tisíc korun a pět tisíc dostal do kapsy člověk, který nám ho prodával."

Dobové texty z motoristických časopisů na toto téma působí velmi úsměvně. Například v roce 1987 popisoval Svět motorů možnosti, kde koupit nové auto - a jaké. "Možností se nabízí hned několik. V prodejnách národního podniku Mototechna, značkových prodejnách AZNP (zkratka tehdejší Škodovky - Automobilové závody, národní podnik) a v obchodních domech Bílá Labuť a Kotva v Praze, tato možnost ještě zvání novotou. Na rozdíl od možností koupě je nabídka nových automobilů chudší, ale i tak si lze vybrat hned z několika typů vozidel Škoda. Lze volit podle možností vlastní kapsy i řidičských schopností."

Následoval výčet sedmi typů škodovek - ve skutečnosti to však byla jen dvě auta - sedan a kupé, označené R; lišily se jen výkony motoru, převodovkou (čtyři nebo pět stupňů) a výbavou. Největší zájem byl o nejmodernější Škodu 130 (70-80 tisíc Kčs), naproti tomu o chudou 105 za 57 tisíc velká pranice nebyla, a tak byly na skladě skoro pořád.

Doplňková výbava byla opravdu bohatá - ovšem jen díky tomu, že se připlácelo i za naprosté drobnosti - u 105 i za možnost stáhnout si zadní okénka (335 Kčs) nebo za odkládací kapsy ve dveřích (70 Kčs). I u Š 120 se muselo připlácet za opěrky hlavy, a to celých 600 Kčs (dnes by to bylo 4,5 tisíce korun).

Svět motorů hrdě hlásal: "Počítačem sestavený seznam příplatků na vozy Škoda měří na délku téměř tři a půl metru. Například Š 105 má na 36 variant příplatků." Systém příplatků je ostatně Škodě i dalším značkám vlastní dodnes.

Méně aut i silnic

Jak vůbec vypadal vozový park před dvaceti lety? "V tehdejší české části Československa jezdilo o dva miliony aut méně než dnes – 2,4 milionu, zatímco nyní jich je 4,4 milionu. Nejrozšířenějším modelem byla Škoda 105/120, následovaná Škodou 100/110, ruskou Ladou a německými vozy s dvoutaktními motory Trabant a Wartburg. Horkou novinkou byla Škoda Favorit, uvedená na trh v roce 1988," vypočítává Vladan Crha, ředitel komunikace AAA Auto, který zpracoval analýzu tehdejší situace.

Škodovky tvořily v roce 1989 téměř 87 procent všech nově prodaných vozů, jejich podíl škodovek začal výrazněji klesat až v důsledku cenové války, kterou rozpoutala v roce 1996 automobilka Opel svým modelem Corsa. Dnes má Škoda přibližně 27 procent. Československo tenkrát mělo také přibližně o polovinu méně dálnic, za jejich použití se ovšem nic neplatilo (první poplatek 400 Kč byl zaveden v roce 1995).

Co se však nezměnilo vůbec, je stáří vozového parku. "V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru čtrnáct let stará auta, v letošním roce je průměrné stáří vozového parku 13,7 roku," uvádí Crha.

A nostalgické vzpomínání pamětníků po levném benzinu? To nemá opodstatnění – v roce 1989 stál litr specialu osm korun, což v přepočtu na dnešní ceny představuje 60 Kč – natural však stojí zhruba polovinu, stejné je to u nafty.

Bezpečnější vozy

Auta jsou dnes v přepočtu mnohem dostupnější než před Listopadem, navíc mají nesrovnatelně vyšší technickou úroveň i bezpečnost. "Většina českých vozů nebyla vybavena bezpečnostními pásy na zadních sedadlech, ostatně i poutání na těch předních sedadlech bylo podle vyhlášky povinné jen při jízdě mimo obec," říká Crha.

Airbagy sice už existovaly, ale měly je především luxusní mercedesy, protiblokovací systém brzd ABS se objevoval jen v tuzexových vozech vyšších tříd, například v dovážených Fordech Sierra a Escort. Neexistovaly ani žádné veřejně prezentované nárazové testy s přidělováním hvězdiček podle bezpečnosti auta. Crashtesty si dělaly automobilky samy a jejich výsledky byly drženy v tajnosti.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.