Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo přidá motoru na síle, ubere mu na životnosti

  12:20aktualizováno  12:20
- Přeplňované vznětové motory bývají často hlavní obživou firem, které se zabývají zvyšováním výkonu motorů a vůbec nadstandardními úpravami sériových vozidel. Automobilky však před podobnými zásahy do motorů varují. Zejména proto, že tuning ubírá motoru desítky tisíc kilometrů, o které by neupravený vůz najel víc.
Tuning je lákavou alternativou pro ty, co chtějí ušetřit za původní silné motory. Zatímco silnější Octavia TDi (110 koní) se prodává ve výbavě SLX za 551 900 Kč, slabší (90 koní) v chudší výbavě GLX stojí 437 900 Kč. Dodatečné zvýšení výkonu přijde řádově na pětadvacet tisíc korun. Majitel vylepšeného vozu však většinou nepřemýšlí dopředu o tom, jak dlouho mu automobil bude sloužit.
Jako jsou rozdíly v kvalitě u různých automobilových značek, tak se od sebe odlišují i tuningové firmy. Zatímco některé pracují seriózně, jiné si nechávají platit za "tuning", který auto ničí. "Jsou dva způsoby, jak zvýšit výkon motoru," informuje Edvard Udženija z pražské firmy GX Tuning. "A jeden z nich může motor opravdu zničit. Místo změny všech parametrů řídící jednotky, aby vše bezchybně spolupracovalo, pozmění se pouze signál k palivovému čerpadlu, aby do motoru proudilo větší množství nafty." Zatímco kompletní přeprogramování řídící jednotky nelze pořídit pod dvacet tisíc korun, jednoduchý postup, takzvaný Speed Buster má výrobní cenu asi osmnáct set korun. Zákazník za něj dá většinou deset až patnáct tisíc korun.
O opravdovém tunignu motoru se říká, že zkrátí životnost motoru zhruba o sto tisíc kilometrů. Speed Buster však může zničit motor už po sto tisících kilometrů. Vysoký tlak v nedostatečně dimenzovaných vstřikovacích tryskách způsobuje, že se sice nafta dostane do spalovacího prostoru, ale odkapává taky na horní část pístů, kde shoří. Výsledkem je poškozený povrch pístů i hlava válců a motor si pak žádá kompletní opravu. Navíc odchází i elektronika, na některých modulech řídící jednotky dochází k neustálému zkratu. U tuningu je toto vyloučené, vše spolupracuje tak, jak má, jen všechny součástky dostávají víc zabrat a snižuje se životnost. U těžkého tuningu, kdy je motor laděn na ještě větší výkon, je už nutno měnit turbodmychadlo, vstřikovací trysky, palivové čerpadlo, řemeny a olejový a vzduchový filtr.
"Hlavní rozdíl mezi tuningem a Speed Busterem je v tom, že při pohledu do motoru není opravdový tuning vidět - změny jsou v řídící jednotce," tvrdí servisní technik Michal Kocáb. "Speed Buster je v podstatě plastová krabička připojená do kabeláže mezi řídící jednotkou a čerpadlem a je vidět na první pohled, je tam zkrátka navíc." Speed Buster lze snadno vymontovat a automobil pak může klidně do značkového servisu. "V tom je tuning ve velké nevýhodě," říká Edvard Udženija.
Při závadě, která by mohla být charakterizována jako záruční, jsou ale tuning a Speed Buster znevýhodněny stejně. Při jakémkoliv zásahu do motoru jinde než v autorizovaném servisu ztrácí motorista nárok na záruku. Třeba u Volkswagenu, který dává záruku až šest let na motor, je to docela citelná ztráta. "Při tuningu motoru i neodborném servisu je jasné, že nárok na záruku přichází vniveč," říká stručně a jasně Evžen Krauskopf z tiskového oddělení mladoboleslavské automobilky. Existuje jen několik desítek tuningových firem na světě, které alespoň částečně patří automobilce, ty pak přebírají její záruky. Žádná z nich ale nemá svou pobočku v Česku. Renomované tuzemské firmy používají komponenty schválené německým TÜV.

Zatímco při čip-tuningu se mění komponenty v řídíví jednotce, Speed Buster je plastová krabička vložená do kabeláže mezi řídící jednotku a palivové čerpadlo.

Autor:


Témata: Volkswagen


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.