Kdo se v autě nepoutá, je (sebe)vrah

Bezpečnostní pásy Češi stále ignorují. V průzkumu provedeném na začátku června, se k tomuto prohřešku přiznala zhruba polovina řidičů. Zapnutý pás přitom může v případě nehody zachránit život. Nový silniční zákon používat bezpečnostní pásy řidiče naučí. Nepřipoutaný řidič dostane dva trestné body a jeho peněžence se ulehčí o dvě tisícovky.

Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. | foto: Winterthur + DEKRA

Ročně by podle odborných odhadů nemuselo zemřít na silnicích až tři sta lidí. Loni v listopadu na to například doplatil osmatřicetiletý muž, který ve Dlouhé Loučce na Svitavsku narazil do betonové skruže. Nebyl připoutaný, a tak doslova proletěl předním sklem svého automobilu. Na místě byl mrtvý.

Dva body, dva tisíce
Za nezapnuté pásy dostane řidič dva trestné body a na místě bude muset policistům zaplatit dvoutisícovou pokutu. U správního řízení mu bude hrozit pokuta ještě o pět set korun vyšší.

Airbag jen se zapnutými pásy
Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. V případě nehody začne jejich tělo "cestovat" po interiéru vozidla a mění se ve smrtící zbraň. Představa, že se cestující v případě nárazu zapře nohama, případně udrží za části interiéru, je lichá.

Moderní bezpečnostní systémy mohou efektivně fungovat jen tehdy, když spolupracují. Podle studie asociace německých pojišťoven snižuje airbag ve spolupráci s bezpečnostním pásem riziko vážného zranění nebo smrti o 65 procent. 

Anton Brunner, šéf švýcarského centra crashtestů Winterthur říká:"Už při minimálních rychlostech působí v momentu nárazu na lidské tělo síly, kterým není schopno čelit. Při nárazu do zdi ve čtrnáctikilometrové rychlosti působí na tělo člověka síly, které odpovídají osminásobku tělesné hmotnosti." A při nárazu v padesátikilometrové rychlosti působí na tělo až devět set kilogramů hmotnosti.


Pásy nejsou nové, ani povinnost je zapínat
Volvo uvedlo v roce 1957 do svých aut bezpečnostní pásy. O rok později si tříbodový bezpečnostní pás si nechal patentovat inženýr švédské automobilky Nils Bohlin. Od té doby se bezpečnostní pásy staly standardní výbavou všech vozů. V letech 1972 až 1982 zavedla většina evropských států povinnost se při jízdě poutat.

Pro cestující, kteří jezdí bez bezpečnostního pásu, je tak například airbag k ničemu. Jízda s nezapnutými pásy v autě vybaveném airbagy je pak mnohdy nebezpečnější, než v autě bez vzduchových vaků.

popisek VIDEO
Jak to vypadá při nárazu 

Peřina? Spíš beton
Setkání tváří v tvář s airbagem rozhodně není milou zkušeností. O "pádu do peřin" v tomto případě rozhodně nemůže být řeč, příhodnější je spíše srovnání s nárazem na beton, o zlomené nosy po nárazu do airbagu rozhodně nebývá nouze. Je třeba počítat s tím, že 65litrový airbag řidiče musí být nafouknutý za 20 milisekund.

Poutat se musí také cestující vzadu a nejen proto, že to vyžaduje zákon. V případě nehody jsou podle statistiky Winterthuru a DEKRY zranění nepřipoutaných cestujících na zadních sedadlech 2 až 2,5krát závažnější než v případě cestujících s pásy.

Děti se špatně poutají
Nebezpečí vážných nebo smrtelných zranění je pro děti bez pasů až sedmkrát vyšší než pro dospělé. "V Německu a Švýcarsku jezdí podle výzkumů až 60% dětí špatně připoutaných i přesto, že jsou usazené v dětské sedačce," říká statistika.


Bezpečnostní pásy v ČR

Vyhláškou č. 80/1966 Sb. (§ 3 odst. 5) byla s účinností od 1. ledna 1967 zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, a to při jízdách mimo obec.

Vyhláškou č. 100/1975 Sb. byla s účinností od 1. ledna 1976 tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy, nadále jen při jízdách mimo obec.

Od 1. ledna 1990 byla vyhláškou č. 99/1989 Sb. rozšířena povinnost používat bezpečnostní pásy i na jízdy v obcích (na všech sedadlech povinně vybavených bezpečnostními pásy).

Zdroj: AUTOKLUB ČR

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...