Ročně by podle odborných odhadů nemuselo zemřít na silnicích až tři sta lidí. Loni v listopadu na to například doplatil osmatřicetiletý muž, který ve Dlouhé Loučce na Svitavsku narazil do betonové skruže. Nebyl připoutaný, a tak doslova proletěl předním sklem svého automobilu. Na místě byl mrtvý.
Dva body, dva tisíce
Za nezapnuté pásy dostane řidič dva trestné body a na místě bude muset policistům zaplatit dvoutisícovou pokutu. U správního řízení mu bude hrozit pokuta ještě o pět set korun vyšší.
Airbag jen se zapnutými pásy
Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. V případě nehody začne jejich tělo "cestovat" po interiéru vozidla a mění se ve smrtící zbraň. Představa, že se cestující v případě nárazu zapře nohama, případně udrží za části interiéru, je lichá.
Moderní bezpečnostní systémy mohou efektivně fungovat jen tehdy, když spolupracují. Podle studie asociace německých pojišťoven snižuje airbag ve spolupráci s bezpečnostním pásem riziko vážného zranění nebo smrti o 65 procent.
Anton Brunner, šéf švýcarského centra crashtestů Winterthur říká:"Už při minimálních rychlostech působí v momentu nárazu na lidské tělo síly, kterým není schopno čelit. Při nárazu do zdi ve čtrnáctikilometrové rychlosti působí na tělo člověka síly, které odpovídají osminásobku tělesné hmotnosti." A při nárazu v padesátikilometrové rychlosti působí na tělo až devět set kilogramů hmotnosti.
Pásy nejsou nové, ani povinnost je zapínat
Volvo uvedlo v roce 1957 do svých aut bezpečnostní pásy. O rok později si tříbodový bezpečnostní pás si nechal patentovat inženýr švédské automobilky Nils Bohlin. Od té doby se bezpečnostní pásy staly standardní výbavou všech vozů. V letech 1972 až 1982 zavedla většina evropských států povinnost se při jízdě poutat.
Pro cestující, kteří jezdí bez bezpečnostního pásu, je tak například airbag k ničemu. Jízda s nezapnutými pásy v autě vybaveném airbagy je pak mnohdy nebezpečnější, než v autě bez vzduchových vaků.
Jak to vypadá při nárazu
Peřina? Spíš beton
Setkání tváří v tvář s airbagem rozhodně není milou zkušeností. O "pádu do peřin" v tomto případě rozhodně nemůže být řeč, příhodnější je spíše srovnání s nárazem na beton, o zlomené nosy po nárazu do airbagu rozhodně nebývá nouze. Je třeba počítat s tím, že 65litrový airbag řidiče musí být nafouknutý za 20 milisekund.
Poutat se musí také cestující vzadu a nejen proto, že to vyžaduje zákon. V případě nehody jsou podle statistiky Winterthuru a DEKRY zranění nepřipoutaných cestujících na zadních sedadlech 2 až 2,5krát závažnější než v případě cestujících s pásy.
Děti se špatně poutají
Nebezpečí vážných nebo smrtelných zranění je pro děti bez pasů až sedmkrát vyšší než pro dospělé. "V Německu a Švýcarsku jezdí podle výzkumů až 60% dětí špatně připoutaných i přesto, že jsou usazené v dětské sedačce," říká statistika.
Bezpečnostní pásy v ČR |
Vyhláškou č. 80/1966 Sb. (§ 3 odst. 5) byla s účinností od 1. ledna 1967 zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, a to při jízdách mimo obec. |
Vyhláškou č. 100/1975 Sb. byla s účinností od 1. ledna 1976 tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy, nadále jen při jízdách mimo obec. |
Od 1. ledna 1990 byla vyhláškou č. 99/1989 Sb. rozšířena povinnost používat bezpečnostní pásy i na jízdy v obcích (na všech sedadlech povinně vybavených bezpečnostními pásy). |
Zdroj: AUTOKLUB ČR |