Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo se v autě nepoutá, je (sebe)vrah

aktualizováno 
Bezpečnostní pásy Češi stále ignorují. V průzkumu provedeném na začátku června, se k tomuto prohřešku přiznala zhruba polovina řidičů. Zapnutý pás přitom může v případě nehody zachránit život. Nový silniční zákon používat bezpečnostní pásy řidiče naučí. Nepřipoutaný řidič dostane dva trestné body a jeho peněžence se ulehčí o dvě tisícovky.

Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. | foto: Winterthur + DEKRA

Ročně by podle odborných odhadů nemuselo zemřít na silnicích až tři sta lidí. Loni v listopadu na to například doplatil osmatřicetiletý muž, který ve Dlouhé Loučce na Svitavsku narazil do betonové skruže. Nebyl připoutaný, a tak doslova proletěl předním sklem svého automobilu. Na místě byl mrtvý.

Dva body, dva tisíce
Za nezapnuté pásy dostane řidič dva trestné body a na místě bude muset policistům zaplatit dvoutisícovou pokutu. U správního řízení mu bude hrozit pokuta ještě o pět set korun vyšší.

Airbag jen se zapnutými pásy
Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. V případě nehody začne jejich tělo "cestovat" po interiéru vozidla a mění se ve smrtící zbraň. Představa, že se cestující v případě nárazu zapře nohama, případně udrží za části interiéru, je lichá.

Moderní bezpečnostní systémy mohou efektivně fungovat jen tehdy, když spolupracují. Podle studie asociace německých pojišťoven snižuje airbag ve spolupráci s bezpečnostním pásem riziko vážného zranění nebo smrti o 65 procent. 

Anton Brunner, šéf švýcarského centra crashtestů Winterthur říká:"Už při minimálních rychlostech působí v momentu nárazu na lidské tělo síly, kterým není schopno čelit. Při nárazu do zdi ve čtrnáctikilometrové rychlosti působí na tělo člověka síly, které odpovídají osminásobku tělesné hmotnosti." A při nárazu v padesátikilometrové rychlosti působí na tělo až devět set kilogramů hmotnosti.


Pásy nejsou nové, ani povinnost je zapínat
Volvo uvedlo v roce 1957 do svých aut bezpečnostní pásy. O rok později si tříbodový bezpečnostní pás si nechal patentovat inženýr švédské automobilky Nils Bohlin. Od té doby se bezpečnostní pásy staly standardní výbavou všech vozů. V letech 1972 až 1982 zavedla většina evropských států povinnost se při jízdě poutat.

Pro cestující, kteří jezdí bez bezpečnostního pásu, je tak například airbag k ničemu. Jízda s nezapnutými pásy v autě vybaveném airbagy je pak mnohdy nebezpečnější, než v autě bez vzduchových vaků.

popisek VIDEO
Jak to vypadá při nárazu 

Peřina? Spíš beton
Setkání tváří v tvář s airbagem rozhodně není milou zkušeností. O "pádu do peřin" v tomto případě rozhodně nemůže být řeč, příhodnější je spíše srovnání s nárazem na beton, o zlomené nosy po nárazu do airbagu rozhodně nebývá nouze. Je třeba počítat s tím, že 65litrový airbag řidiče musí být nafouknutý za 20 milisekund.

Poutat se musí také cestující vzadu a nejen proto, že to vyžaduje zákon. V případě nehody jsou podle statistiky Winterthuru a DEKRY zranění nepřipoutaných cestujících na zadních sedadlech 2 až 2,5krát závažnější než v případě cestujících s pásy.

Děti se špatně poutají
Nebezpečí vážných nebo smrtelných zranění je pro děti bez pasů až sedmkrát vyšší než pro dospělé. "V Německu a Švýcarsku jezdí podle výzkumů až 60% dětí špatně připoutaných i přesto, že jsou usazené v dětské sedačce," říká statistika.


Bezpečnostní pásy v ČR

Vyhláškou č. 80/1966 Sb. (§ 3 odst. 5) byla s účinností od 1. ledna 1967 zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, a to při jízdách mimo obec.

Vyhláškou č. 100/1975 Sb. byla s účinností od 1. ledna 1976 tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy, nadále jen při jízdách mimo obec.

Od 1. ledna 1990 byla vyhláškou č. 99/1989 Sb. rozšířena povinnost používat bezpečnostní pásy i na jízdy v obcích (na všech sedadlech povinně vybavených bezpečnostními pásy).

Zdroj: AUTOKLUB ČR

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz