Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo se v autě nepoutá, je (sebe)vrah

aktualizováno 
Bezpečnostní pásy Češi stále ignorují. V průzkumu provedeném na začátku června, se k tomuto prohřešku přiznala zhruba polovina řidičů. Zapnutý pás přitom může v případě nehody zachránit život. Nový silniční zákon používat bezpečnostní pásy řidiče naučí. Nepřipoutaný řidič dostane dva trestné body a jeho peněžence se ulehčí o dvě tisícovky.

Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. | foto: Winterthur + DEKRA

Ročně by podle odborných odhadů nemuselo zemřít na silnicích až tři sta lidí. Loni v listopadu na to například doplatil osmatřicetiletý muž, který ve Dlouhé Loučce na Svitavsku narazil do betonové skruže. Nebyl připoutaný, a tak doslova proletěl předním sklem svého automobilu. Na místě byl mrtvý.

Dva body, dva tisíce
Za nezapnuté pásy dostane řidič dva trestné body a na místě bude muset policistům zaplatit dvoutisícovou pokutu. U správního řízení mu bude hrozit pokuta ještě o pět set korun vyšší.

Airbag jen se zapnutými pásy
Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. V případě nehody začne jejich tělo "cestovat" po interiéru vozidla a mění se ve smrtící zbraň. Představa, že se cestující v případě nárazu zapře nohama, případně udrží za části interiéru, je lichá.

Moderní bezpečnostní systémy mohou efektivně fungovat jen tehdy, když spolupracují. Podle studie asociace německých pojišťoven snižuje airbag ve spolupráci s bezpečnostním pásem riziko vážného zranění nebo smrti o 65 procent. 

Anton Brunner, šéf švýcarského centra crashtestů Winterthur říká:"Už při minimálních rychlostech působí v momentu nárazu na lidské tělo síly, kterým není schopno čelit. Při nárazu do zdi ve čtrnáctikilometrové rychlosti působí na tělo člověka síly, které odpovídají osminásobku tělesné hmotnosti." A při nárazu v padesátikilometrové rychlosti působí na tělo až devět set kilogramů hmotnosti.


Pásy nejsou nové, ani povinnost je zapínat
Volvo uvedlo v roce 1957 do svých aut bezpečnostní pásy. O rok později si tříbodový bezpečnostní pás si nechal patentovat inženýr švédské automobilky Nils Bohlin. Od té doby se bezpečnostní pásy staly standardní výbavou všech vozů. V letech 1972 až 1982 zavedla většina evropských států povinnost se při jízdě poutat.

Pro cestující, kteří jezdí bez bezpečnostního pásu, je tak například airbag k ničemu. Jízda s nezapnutými pásy v autě vybaveném airbagy je pak mnohdy nebezpečnější, než v autě bez vzduchových vaků.

popisek VIDEO
Jak to vypadá při nárazu 

Peřina? Spíš beton
Setkání tváří v tvář s airbagem rozhodně není milou zkušeností. O "pádu do peřin" v tomto případě rozhodně nemůže být řeč, příhodnější je spíše srovnání s nárazem na beton, o zlomené nosy po nárazu do airbagu rozhodně nebývá nouze. Je třeba počítat s tím, že 65litrový airbag řidiče musí být nafouknutý za 20 milisekund.

Poutat se musí také cestující vzadu a nejen proto, že to vyžaduje zákon. V případě nehody jsou podle statistiky Winterthuru a DEKRY zranění nepřipoutaných cestujících na zadních sedadlech 2 až 2,5krát závažnější než v případě cestujících s pásy.

Děti se špatně poutají
Nebezpečí vážných nebo smrtelných zranění je pro děti bez pasů až sedmkrát vyšší než pro dospělé. "V Německu a Švýcarsku jezdí podle výzkumů až 60% dětí špatně připoutaných i přesto, že jsou usazené v dětské sedačce," říká statistika.


Bezpečnostní pásy v ČR

Vyhláškou č. 80/1966 Sb. (§ 3 odst. 5) byla s účinností od 1. ledna 1967 zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, a to při jízdách mimo obec.

Vyhláškou č. 100/1975 Sb. byla s účinností od 1. ledna 1976 tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy, nadále jen při jízdách mimo obec.

Od 1. ledna 1990 byla vyhláškou č. 99/1989 Sb. rozšířena povinnost používat bezpečnostní pásy i na jízdy v obcích (na všech sedadlech povinně vybavených bezpečnostními pásy).

Zdroj: AUTOKLUB ČR

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.