Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo vyrábí kvalitnější auta, Evropané,nebo Japonci?

aktualizováno 
- Jde o těžkou otázku. Neexistuje totiž žádný přesný údaj, který by mohl poradit, zda se bude méně kazit japonský vůz, nebo auto od evropské automobilky. Jistým odrazovým můstkem mohou být například renomované statistiky německých stanic technické kontroly TÜV,kterým vévodí japonské vozy. Německé STK podobně jako české pobočky stanic technické kontroly prověřují, zda auto vyhovuje předpisům, nelze se z nich však dozvědět, jakými servisními peripetiemi auto za dobu své životnosti prochází.
Zda mají lepší kvalitu evropské nebo japonské značky,se snaží poodkrýt odborníci z automobilového průmyslu.

Důvodů, proč auta z japonské továrny dopadají ve statistikách závad v průměru lépe než vozy vyrobené evropskými automobilkami (v žebříčcích TÜV je mezi deseti nejméně závadovými vozy při technických kontrolách pravidelně sedm japonských modelů), může být několik. »Japonci jsou pečlivější a disciplinovanější než evropští dělníci,« říká Karel Stránský,který v minulosti šéfoval zastoupení japonské Hondy a potom několik let vedl pobočku italského Fiatu v České republice. »Taky to souvisí s určitou životní filozofií. V Evropě nemyslí zaměstnanec jen na svou práci, ale i porůznu intrikaří, aby se dostal na vyšší pozici. V Japonsku jsou karty rozdány předem, na místo odcházejícího postupuje ten, kdo je u firmy déle,« odkrývá taje japonského managementu Karel Stránský. »Taky je to v asijském přístupu k řízení práce. Když přijedete do anglické továrny na výrobu japonských nissanů, cítíte se trochu jako v Čechách před deseti lety. Všude jsou nástěnky a volí se nejlepší pracovník. Vedení závodu se snaží motivovat zaměstnance, aby jim záleželo na výsledcích jejich práce,také zlepšovatelské hnutí má v japonských firmách velkou tradici,« popisuje poměry v japonské továrně na britském území šéf Nissanu ČR Lubomír Tvardík. Evropští výrobci aut však tvrdí, že už japonské výrobce v kvalitě dohánějí. »Za zlomový bod považuji začátek devadesátých let, kdy se nejen Evropané, ale i američtí výrobci zaměřili na kvalitu,« tvrdí ředitel pražského zastoupení automobilky Ford Fritz Schmutzhart a dodává: »Ve statistikách kvality aut se to ale projeví až za pár let.« Německý TÜV řadí až na nejnižší příčky mladoboleslavskou Škodu Favorit. »Favority byly opravdu nekvalitní, teď by už neprošly zkouškami, které děláme na konci výrobního pásu,« tvrdí ředitel Škoda Auto Vratislav Kulhánek. »Octavie i Felicie nyní dostávají od firemních auditorů známky okolo 1,5, Favorit měl průměrné hodnocení 4,8. Stupnice je jako ve škole. V tomto hodnocení jsme dnes na úrovni Audi i Volkswagenu,« dodává Vratislav Kulhánek. Slabina statistik TÜV může být v tom, že německé vozovky jsou v mnohem lepším stavu než cesty mezi Aší a Českým Těšínem, kde auta dostávají více zabrat. Nejen podle statistik kvality vozů, ale i podle záruk na auto se proto může zákazník řídit při výběru auta. »Spotřebitelské povědomí začíná narůstat už i v Česku a lidé se čím dál tím více zajímají o to, jaké všechny záruky se na auta vztahují,« říká Petr Svoboda z plzeňské prodejny vozů Nissan.

Viz související článek Už i některé evropské automobilky...

Mladoboleslavská automobilka převzala standard přísnosti výstupní kontoly koncernu Volkswagen, ten tvrdí, že se v něm Japoncům vyrovná.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Focus 1.6TDCi Titanium...
Ford Focus 1.6TDCi Titanium...

r.v. 2012, naj. 141 400 km, diesel
229 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.