Kdy tahle zima skončí?

Podle meteorologa Jan Pavlíka, který ve službách Českého hydrometeorologického úřadu strávil 42 let, bude druhá polovina letošní zimy možná teplotně nadprůměrná a mírnější, ale ještě nějakou kalamitu rozhodně nevylučuje.
Podle meteorologa Jan Pavlíka, který ve službách Českého hydrometeorologického úřadu strávil 42 let, bude druhá polovina letošní zimy možná teplotně nadprůměrná a mírnější, ale ještě nějakou kalamitu rozhodně nevylučuje.

* Zatím měli motoristé možnost vychutnávat zimní nástrahy ve větší míře než v předchozích letech. Nemyslíte, že už to stačilo?

První polovina letošní zimy byla vydatnější, druhou bych čekal podle dlouhodobější předpovědi spíš mírnější. Co se týká teplot mírně nadprůměrnou, sníh bude spíš tát. A pokud přijde něco jako kalamita, tak nebude už tak úporná.

* Jak moc se na to dá spolehnout?

My děláme nejvíc měsíční předpověď, jenom takový výhled. Předpovídat v meteorologii i týden dopředu je už hodně.

* Je pravda - jak je občas slyšet z televize - že počasí překvapilo...

To mě vždycky hrozně zlobí, my třeba předpovídáme prudkou změnu dost dlouho dopředu, to znamená i tři dny. A pak slyším tohle.

* Takže i o kalamitách víte předem?

Dva nebo i tři dny předem vydáváme pro takové případy buď upozornění, nebo i výstrahu, když čekáme, že to bude opravdu zlé. To dostávají přednostně hasiči a pak informace putuje do sdělovacích prostředků, ale především k tiskovým agenturám. Volně k dispozici je i na internetové adrese www.chmi.cz. Velkou většinu kalamit jsme byli schopni předpovědět.

* Kolik sněhu je třeba, aby vznikl na silnicích problém?

Někdy třeba ani vločka. Když se do staršího sněhu opře dost silný vítr, bez problému nanese na silnice jazyky. Jinak tří nebo čtyřhodinové neustálé sněžení obvykle už problém znamená. Kalamitu může znamenat i déšť na zmrzlou silnici. Náledí je pak otázkou minut.

* Jaké období je kvůli počasí na silnicích nejrizikovější?

Řekl bych že začátek a konec zimy. Pořád se čeká, stále nic a najednou přijde překvapení. Ale meteorologové obvykle na změnu upozorňují pár dnů předem.

* Jsou prudké změny počasí horší spíš pro větší města, nebo pro silnice v otevřené krajině?

Pokud začne sněžit ve velkém městě do dopravní špičky, obvykle to dopravu zkomplikuje víc, než kdyby sněžilo přes noc. Průjezdnost - počasí nepočasí - mají na starost kromě nás silničáři, a ti potřebují na protažení co nejvolnější silnice. Ostatně dostávají od nás předpovědi čtyřikrát denně. Stejně často jsou k dispozici i předpovědi pro celou dálniční síť ČR.

* Může se k těmto údajům dostat i běžný řidič?

Ne, to je jenom pro údržbu silnic.

* Ale dost možná, že by taková detailní předpověď ovlivnila často rozhodnutí řidičů, kdy nebo kudy jet. Zprávy o stavu na silnicích například z rádia konstatují až stav, který už nastal, ale vy tyhle věci přece máte v prognóze jasné předem...

Lituji, ale tyhle specializované předpovědi jsou neveřejné. K dispozici jsou místo toho třeba lokální předpovědi...

* Kdy vy sám měníte zimní pneumatiky za letní?

Nikdy.

* Vy na zimu auto nepřezouváte?

Ne. Já auto nemám. Ani jsem ho nikdy neměl.