Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdy volat policii při malé nehodě?

aktualizováno 
Škoda při malé dopravní nehodě do padesáti tisíc korun dovoluje, aby se její řešení obešlo bez přítomnosti policistů. Kdy je však lepší policii zavolat?

POČÍTEJTE Když do vás někdo nabourá, měli byste umět odhadnout, jak vysoká vám vznikla škoda. Podle toho volejte policii. | foto: Michal ŠulaMF DNES

Stojíte na křižovatce a čekáte, až na semaforu padne zelená. Najednou zezadu přijde rána. Řidič za vámi nedobrzdil - jedna z nejčastějších dopravních nehod.

Jak při podobných drobných bouračkách postupovat? Jaká rizika hrozí poškozenému a jaké tresty viníkovi?

V první fázi je důležité prohlédnout si důkladně následky srážky. Hlavně v zimě, kdy se brzy stmívá, můžete na zašpiněném autě snadno přehlédnout, že není jen promáčknutý nárazník.

Časté jsou drobné posuny například blatníku, zavěšení nárazníku či pátých dveří. Do auta pak může zatékat nebo může jít špatně zavřít kufr.

Kolik stojí bouračka
Poznat, jestli škoda dosáhla 50 tisíc korun, přitom nemusí být příliš snadné. Hodně závisí na značce a typu automobilu.

"Pokud budete mít u Škody Fabia poničený nárazník, masku, rozbité jedno světlo, s opravou se do 50 tisíc korun vejdete," říká Oto Janíček ze servisu rakovnické firmy Autostop, která se specializuje na prodej škodovek.

Ve chvíli, kdy se poničí kapota nebo páté dveře, bývá hůř. "Náraz už je tak silný, že se obvykle poničí i nosné části, což na první pohled není vidět. Pak už se i s prací a lakováním nových dílů přes 50 tisíc korun většinou dostaneme," dodává Janíček.

Časté je i odření dveří či poškození zpětných zrcátek při popojíždění na parkovištích. I tady se až na luxusní vozy bez policie obejdete. Oprava odřených či mírně promáčknutých dveří by se u většiny aut měla vejít do deseti tisíc korun.

Horší je to, pokud se musí vyměnit. To jen u fabie vyjde na 15 tisíc korun. Uražené zpětné zrcátko u Škody Superb představuje investici do pěti tisíc korun; u fabie asi 3500 korun.

Ostražití musí být majitelé aut s xenonovými světly. Zatímco na výměnu běžného světla u Škody Octavia by mělo stačit pět až šest tisíc, u výměny xenonů ceny na patnácti tisících korunách obvykle začínají.

Zvýšenou pozornost je potřeba také věnovat nehodě, při níž vám druhý vůz z boku narazí do kola. "Zatímco na výměnu a lakování blatníku by mělo stačit patnáct tisíc korun, při nárazu do kola hrozí, že se poničí náprava. Na to je padesát tisíc málo," varuje Janíček.

Špatný odhad se nevyplatí
Co se však stane, když škodu na autě špatně odhadnete, policii ke zdánlivě drobné nehodě nezavoláte a technik v servisu vám sdělí, že oprava bude stát více než 50 tisíc korun?

"V takovém případě se majitel vozidla vystavuje riziku, že dostane méně, než požaduje. Případně můžeme část škody vymáhat na viníkovi, přestože za normálních okolností by náklady na opravu kryla jeho zákonná pojistka," vysvětluje Marek Vích z pojišťovny Kooperativa. Podobně ke svým klientům přistupuje i Česká pojišťovna.

"Samozřejmě se může stát, že klient škodu neúmyslně špatně odhadne. Pokud ale zjistíme, že hranice padesáti tisíc korun je překročena dvojnásobně, řešíme to individuálně. Může dojít i na krácení pojistného," sdělila Dagmar Koutská z odboru komunikace České pojišťovny.

Kdy nevolat policii
Řidiči mají povinnost k nehodě zavolat policii v případě, že škoda na některém z aut nebo i převážených věcech přesáhla částku 50 tisíc korun. Dále pak při zranění osob nebo poškození něčího majetku.

To znamená například ve chvíli, kdy poničené auto patří leasingové společnosti, je firemním vozem nebo když některý z automobilů poškodil dopravní značku, svodidla nebo plot. Policii je třeba zavolat i tehdy, jestliže z auta na silnici vyteče olej.

Bloková pokuta tisíc korun, ve správním řízení dva a půl až pět tisíc korun, tři trestné body a při opakování stejného přestupku během dvanácti měsíců ztráta řidičského průkazu na jeden měsíc až půl roku. I takový trest hrozí za nehodu se škodou do padesáti tisíc korun ve chvíli, kdy k nehodě zavoláte policii.

Obzvlášť v takových chvílích se vyplatí přemýšlet, zda policisty k malé nehodě vůbec volat. Bourající řidič se totiž vyhne trestu a jedinou jeho ztrátou tak bude odebrání slevy z povinného ručení, z něhož se následky bouraček hradí. Tak lze vidět nehodu z pohledu viníka. Co ale oběť s poničeným vozem? Má trvat na zavolání policie?

"Je to větší jistota, ale problémům se dá předejít tím, že účastníci po nehodě sepíší, co se vlastně stalo. I kdyby pak druhý den po nehodě viník tvrdil, že všechno se odehrálo jinak, je pod popisem nehody podepsán. Změna jeho výpovědi by pak byla brána jako účelová a ve správním řízení by s největší pravděpodobností neměla šanci na úspěch,“ říká právník Tomáš Beran.

Záznam o nehodě pomůže
Co by na záznamu o dopravní nehodě mělo být? Především datum, čas a místo, kde se odehrála. Pak jména, adresy a telefony účastníků či případných svědků. Oba řidiči by si měli také předat čísla povinného ručení.

Chybět nesmí registrační značky vozidel. Důraz je třeba věnovat co nejpřesnějšímu popisu toho, co se na silnici vlastně stalo a co bylo příčinou nehody. Nic nezkazíte ani nákresem. Samozřejmostí je popis poškození vozidel, který by měl být ukončen tak, aby již nic jiného nešlo připsat.

Zabrání se tím tomu, aby některý z účastníků mohl cokoliv dalšího dopsat. Ke správnému zaznamenání dopravní nehody pomůže formulář, který svým klientům zdarma nabízejí pojišťovny. Vyplatí se ho pořád vozit v autě. K větší jistotě pomůže i nafocení aut, třeba i mobilním telefonem.

Když neznáme viníka
Nastat může i situace, kdy viník bouračky z místa nehody odjede nebo odmítá prokázat svoji totožnost. Odjetí od nehody je časté na parkovištích u nákupních center či na sídlištích. Škodu však poškozenému nikdo nezaplatí.

Oprava se totiž hradí z povinného ručení viníka, a pokud ten je neznámý, není z čeho platit. Pomoci mohou jen svědci, kteří by nečestného řidiče viděli a zaznamenali si registrační značku jeho vozu. Pak už by bylo věcí policie, zda se mu vinu podaří prokázat.

Jestliže je viník u nehody přítomen, a přesto má snahu odjet bez toho, aniž by se problém snažil vyřešit, poškozenému opět pomůže zapsání údajů o autě, zapamatování si vzhledu řidiče a především výpověď dalších svědků.

Na podobné situace pamatuje i zákon, který řidiče, jenž odmítne prokázat svoji totožnost nebo opustí místo nehody, trestá pokutou až do výše pět tisíc korun a třemi trestnými body. Spáchá-li stejný přestupek dvakrát během roku, přijde o řidičský průkaz až na jeden rok.

Kdy volat policii
1. Když škoda na autech nebo dalším majetku přesáhne 50 tisíc korun.
2. Když dojde ke zranění účastníků nehody.
3. Když se některý z účastníků odmítá dohodnout, podepsat sepsanou dohodu o nehodě nebo se snaží z místa nehody odjet.
4. Když je účastníkem nehody řidič v autě, které není jeho. Případně řidič ve firemním voze či v automobilu, který vlastní leasingová společnost.

Kdy nevolat policii
1. Když viníkovi hrozí vysoký trest. Například ztráta řidičského průkazu až na půl roku, protože se podobného přestupku dopustil dvakrát během uplynulých 12 měsíců. Účastníci se však musí dohodnout mezi sebou.
2. Když se vám nechce čekat. Příjezd policistů k drobným dopravním nehodám často trvá i desítky minut. Pokud se účastníci mezi sebou dohodnou, na policii čekat nemusí.

3. Když je škoda na autech minimální. Může se stát, že škrábnete patnáct let staré auto. Pak se mnohdy nejen vyplatí nevolat policii, ale je lepší úhradu škody neřešit prostřednictvím pojišťovny a poškozenému dát například dva tisíc na opravu přímo do ruky. Ztráta bonusu na povinném ručení totiž bude s největší pravděpodobností vyšší.

Ceny náhradních dílů
Škoda Felicia
blatník
nárazník
přední dveře
přední světlomet
2225 Kč
3324 Kč
6794 Kč
2243 Kč
Škoda Fabia
blatník
nárazník
přední dveře
přední světlomet
2832 Kč
3437 Kč
7337 Kč
3358 Kč
Škoda Octavia

blatník
nárazník
přední dveře
přední světlomet

3700 Kč
4450 Kč
8182 Kč
4004 Kč


Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.
Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.

r.v. 2011, naj. 393 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.