Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdyby chtěl někdo zhasnout...

aktualizováno 
jistě si ještě pamatujete, jak to tehdy chodívalo: Ulice i náměstí byly po setmění obvykle potemnělé a často svítila nanejvýš jedna lampa z deseti. Horníci pod zemí pracovali ve dne v noci, ale když šli večer domů, na cestu jim blikaly neónové srpy s kladivy. Jinak byla tma. Pamatujete však na ty výjimečné večery, kdy tomu tak nebylo? Pouliční lampy svítily naplno a Mariánsko-Horská silnice v Ostravě zářila jako ranvej velkého letiště. "Co se to děje? Jak to, že se všude svítí? Přijel snad Husák?" šeptali si lidé v tramvaji. Doma nebo v hospodě potom zapínali obrazovky s očekáváním, že v televizních novinách dostanou pro ten neobvyklý úkaz nějaké vysvětlení. A skutečně. Jenom co utichla úvodní znělka, oznámil moderátor událost dne: "Generální tajemník ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezident republiky soudruh Gustáv Husák dnes navštívil Ostravu." Následoval výčet soudruhů, kteří ho doprovázeli, kteří ho vítali, kterým předal ocenění za budování socialismu a ..., konec. "Vidíš Josef, já jsem to říkal, když se všude svítilo," pravil jeden z hostů v pivnici U Boříka kolegovi a napil se piva. Cestou z hospody už mu však lampy nesvítily. Než vypil svých šest, Husák odjel a zase byla tma. Pokud některý z vůdců přijel v létě, většina obyvatel se o tom dozvěděla až večer z televize, až soudruzi uznali za vhodné o tom lidem říci. Nebo taky vůbec ne. Bylo dlouho světlo a lampy to prozradit nemohly. "Premiér Zeman poobědvá v Ostravě s ředitelem Vítkovic. Firma se čtrnácti tisíci zaměstnanci stojí před krachem," mohli se čtenáři MF DNES dočíst letos 17. února na titulní straně přílohy pro severní Moravu a Slezsko. Jaký je rozdíl mezi touto krátkou zprávou a tajemnými signály, které vysílaly sloupy lamp? Mám za to, že nebetyčný. Vítkovice skutečně mají vážné potíže a mnoho zaměstnanců ještě přijde o místo. Ať se však firma zachrání či ne, lidé už nemusí chodit do práce tmavými ulicemi a přemítat o tom co se děje, když se jednou začas svítí. Změnily se firmy, změnil se celý tento kraj a změnily se i noviny, jež právě čtete a které, jak vím, máte mnozí za své. Je tomu právě pět let, kdy začala tato příloha MF DNES vycházet. Od první chvíle vám v ní přinášíme informace z vašeho okolí, neboť víme, že právě u vás, ve vaší rodině, firmě či hospodě začíná skutečný život tohoto regionu. Pokud by lidé z Vítkovic chtěli, mohli si na Zemana počkat před restaurací a zeptat se ho, co hodlá udělat. Anebo si přečíst, co na tuto otázku řekl novinářům. Všichni totiž věděli, že premiér přijede. Hlavně proto bude MF DNES zpravodajství z vašeho kraje přinášet dále. A kdyby chtěl někdo ve vašem městě nebo vesnici zase zhasnout, dáme vám o tom včas vědět, abyste mu v tom mohli zabránit.

Váš TOMÁŠ NETOČNÝ, vedoucí redakce MF DNES v Ostravě

Autor:


Témata: Morava, Pivo, Tramvaj


Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.