Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když autu ztuhne nafta v žilách, pomůže nejlépe teplá garáž

  13:00aktualizováno  13:00
Někteří řidiči nafťáků o víkendu nenastartovali. Na zmrzlou naftu pomůžou aditiva. Plnou je nejlépe natankovat na horách.

Fiat 125 Special | foto: Fiat

"O víkendové noci mi nafta v autě zmrzla. Při odtahu mi řekli, že už jsem ten den desátý," stěžuje si jeden z řidičů. Norma nakazuje benzinkám od začátku prosince prodávat zimní naftu odolávající až dvacetistupňovému mrazu. Když mrzne ještě víc, nemusíte ráno nastartovat.

"Pokud už vám nafta v autě ztuhla, jediné řešení je najít pro něj teplou garáž, kde povolí," říká Martin Vaculík, šéfredaktor magazínu AutoDiesel. Velmi účinný, jednoduchý, ale nikoliv bez nežádoucích vedlejších účinků, je též přídavek benzinu, který jako jediný dokáže rozpouštět již vzniklé krystaly parafínu. Již pět objemových procent obvykle poskytne žádaný účinek. Rozhodně se ale před použitím benzinu poraďte se svým servisem. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou velmi citlivé moderní vstřikovací systémy turbodieselů.

Tankujte horskou naftu

Při cestě na hory natankujte "místní" naftu. Naftařské společnosti reagují na počasí a také zohledňují, kde se palivo prodává. V horských oblastech tak můžete narazit i na arktickou naftu, která odolá až dvaatřicetistupňovým mrazům. Při cestě na hory je tedy nejlépe natankovat přímo na místě.

Mějte stále plnou

"Hodně záleží také na stavu filtru: pokud je dlouho neměněný a zanesený nečistotami, dojde k jeho ucpání mnohem snáze. Do problémů se také můžete dostat, pokud máte v palivovém systému zkondenzované větší množství vody," varuje Martin Vaculík.

V ohrožení jsou tedy ti, kteří netankují plnou nádrž. Při každém otevření nádrže se totiž dovnitř dostává vzdušná vlhkost. Je třeba, aby se nádrž otevírala co nejméně. V nádrži má být stále co nejméně vzduchu a co nejvíce nafty.

Aditiva pomůžou, ale nejsou všemocná

Zkusit můžete i speciální aditiva, rozhodně ale nejsou všemocná. "Pokud jsou v naftě přidány, tak se netvoří prostorově objemné krystaly ve tvaru dubového listu, ale pouze menší kuličky, které filtr ucpávají pomaleji," vysvětluje Vaculík. "Pokud je ale parafinů v naftě příliš, tak i ty filtr rychle ucpou. Navíc účinků aditiv rády využívají už samotné rafinerie."

"Další zvyšování jejich koncentrace v naftě individuální aditivací uživatelem již nejenže nepřináší žádný pozitivní efekt, ale může dosáhnout i opaku – i aditivy lze totiž pohonné hmoty předávkovat," dodává odborník na naftové motory. Aditiva je třeba přidat do nádrže dřív, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.