Nádherný rudý veterán, dnešní typizovaná auta připomínající jen máločím, se nesl proudem nervózní silniční dopravy dvacátého prvního století, v naleštěném kování se zrcadlily odlesky dob před první světovou válkou a čas se na chvíli zpomalil…
Veterány dobývaly Moravu
Celkem třemi českými a čtyřmi moravskými městy, z velké části tak či onak spojenými s motorismem, vedla trasa jednoho z vrcholových podniků letošní sezóny, Fiva World Rallye Tour de Moravie, trvající od neděle do neděle (19.-26.6. 2005) a uspořádané ostravským Tatra Veteran Sport Car klubem za podpory mezinárodní federace veteránů.
Několik desítek účastníků ze všech koutů Evropy – nechyběla ani francouzská a švédská výprava, početná skupina dorazila též ze Slovenska a Německa – se podívalo do Národního Technického Muzea, škodovácké expozice v Mladé Boleslavi, Vojenského technického muzea v Lešanech a samozřejmě i do kopřivnické Mekky všech fanoušků značky Tatra.
Itinerář obohatilo též mnoho pamětihodností – Pražský hrad, historické centrum Kutné Hory, Pernštejn, Macocha, Kroměříž, Zlín, čejkovický a lednický zámek, vinný sklípek, hraniční opevnění a nakonec i důl Michal v Ostravě, kde byl také konec celé akce.
Na účastnických parkovištích se sešlo několik desítek opravdových skvostů evropské i zámořské produkce. Kromě dvou Tater 11 a legendární osmdesátsedmičky nechybělo mezi účastníky i vzorně udržované „embéčko“ a vzácný roadster Popular Monte Carlo.
Nejstarším účastníkem byl zmíněný Renault, o pouhý rok mladší samohybný kočár Dora se v druhé části podniku představil naložený na podvalníku a pionýrskou éru reprezentoval i vzácný Hupmobil.
Mercedesy zastupoval mj. raritní kabriolet 300S se vstřikovým třílitrem z „gullwingu“ 300SL. Nechyběla dvojice u nás neobvyklých Hotchkissů, několik krásných kupátek v podání Simcy, Alfy Romeo (Montreal) a Porsche (911) a také skupina srdceryvných roadsterů MGA, Sunbeam Alpine či Ford Thunderbird.
Jako zlatý hřeb se představilo několik historických Rollsů, tři zástupci elitní značky Isotta-Fraschini, nechyběla Lagonda, Auburn, hned dva řadové osmiválce Packard Eight, několik Cadillaců včetně fascinujícího Coupé DeVille a úplný vrchol vytvořily dva úchvatné šestnáctiválce – Cadillac V16 a Bugatti 41 Royale. Bylo nad čím snít, na co koukat a zejména v případě obou šestnáctiválců i co poslouchat.