Když byla auta ještě krásná...

  • 15
Podobalo se to přízraku – mezi uniformními tvářemi škodovek, renaultů, volkswagenů a opelů se na české silnici užaslým zrakům přihlížejících náhle zjevil obří mosazný acetylenový světlomet na přídi stoletého Renaultu XB Tourpedo.

Nádherný rudý veterán, dnešní typizovaná auta připomínající jen máločím, se nesl proudem nervózní silniční dopravy dvacátého prvního století, v naleštěném kování se zrcadlily odlesky dob před první světovou válkou a čas se na chvíli zpomalil…

Veterány dobývaly Moravu

Celkem třemi českými a čtyřmi moravskými městy, z velké části tak či onak spojenými s motorismem, vedla trasa jednoho z vrcholových podniků letošní sezóny, Fiva World Rallye Tour de Moravie, trvající od neděle do neděle (19.-26.6. 2005) a uspořádané ostravským Tatra Veteran Sport Car klubem za podpory mezinárodní federace veteránů.

Několik desítek účastníků ze všech koutů Evropy – nechyběla ani francouzská a švédská výprava, početná skupina dorazila též ze Slovenska a Německa – se podívalo do Národního Technického Muzea, škodovácké expozice v Mladé Boleslavi, Vojenského technického muzea v Lešanech a samozřejmě i do kopřivnické Mekky všech fanoušků značky Tatra.

Itinerář obohatilo též mnoho pamětihodností – Pražský hrad, historické centrum Kutné Hory, Pernštejn, Macocha, Kroměříž, Zlín, čejkovický a lednický zámek, vinný sklípek, hraniční opevnění a nakonec i důl Michal v Ostravě, kde byl také konec celé akce.

Na účastnických parkovištích se sešlo několik desítek opravdových skvostů evropské i zámořské produkce. Kromě dvou Tater 11 a legendární osmdesátsedmičky nechybělo mezi účastníky i vzorně udržované „embéčko“ a vzácný roadster Popular Monte Carlo.

Nejstarším účastníkem byl zmíněný Renault, o pouhý rok mladší samohybný kočár Dora se v druhé části podniku představil naložený na podvalníku a pionýrskou éru reprezentoval i vzácný Hupmobil.

Mercedesy zastupoval mj. raritní kabriolet 300S se vstřikovým třílitrem z „gullwingu“ 300SL. Nechyběla dvojice u nás neobvyklých Hotchkissů, několik krásných kupátek v podání Simcy, Alfy Romeo (Montreal) a Porsche (911) a také skupina srdceryvných roadsterů MGA, Sunbeam Alpine či Ford Thunderbird.

Jako zlatý hřeb se představilo několik historických Rollsů, tři zástupci elitní značky Isotta-Fraschini, nechyběla Lagonda, Auburn, hned dva řadové osmiválce Packard Eight, několik Cadillaců včetně fascinujícího Coupé DeVille a úplný vrchol vytvořily dva úchvatné šestnáctiválce – Cadillac V16 a Bugatti 41 Royale. Bylo nad čím snít, na co koukat a zejména v případě obou šestnáctiválců i co poslouchat.