Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když designér sáhne do šuplíku: Alfa Romeo GTV a Audi Quartz

aktualizováno 
Dvě kreace studia Pininfarina od sebe dělí 14 let. Jako by jen veleslavný italský automobilový sochař vytáhl ze šuplíku své dávné dílo a nechal se inspirovat sebou samým.

Audi Quartz Pininfarina | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Audi Quartz (1981) a Alfa Romeo GTV (1995) na první pohled pocházejí ze stejného "hnízda".

Alfa Romeo GTVAlfa Romeo GTV




Ladné kupé začátku osmdesátých let a italský kočkolap poloviny devadesátých mají společného jednoho z otců. Nelze říci, že by u Pininfariny vykradli sami sebe, Audi Quartz bylo jednoduše natolik přelomové, že jsou jeho geny vidět ještě po desítce let.

Pro rok 1981 u Pininfariny postavili Audi Quartz, aby oslavili 75 let legendárního švýcarského automobilového magazínu Automobile Revue.

S nabídkou přišel do švýcarského časopisu v létě 1980 Sergio Pininfarina. Čtyřmístné Audi Quattro Coupé tehdy okouzlovalo svět svým pohonem všech kol a právě na jeho základech quartz vznikl.

V té době vedl vývoj u Pininfariny Leonardo Fioravanti (pokud vám toto jméno nic neříká, podívejte se třeba sem).

Pininfarinův designér Enrico Fumia namaloval o 30 cm kratší a o 8 centimetrů nižší auto, než byl originál. Díky tomu je uvnitř quartzu méně místa než v Quattru Coupé. Kromě velmi nadčasových tvarů také teprve druhý čistokrevný koncept značky Audi (první byl Audi Karmann Asso di Picche) předznamenal vznik aut postavených z netradičních lehkých materiálů: hliník, uhlíková vlákna, kevlar, na autě najdeme také tkaninu používanou na padáky. Quartz také jako vůbec první auto použil eliptická světla.

Linie jsou nadmíru čisté a na svou dobu velmi futuristické. Quartz znamenal tak trochu zlom v designu studia Pininfarina. Kromě GTVčka najdeme některé stylistické prvky na velké Alfě 164. Vlys na boku nemá quartz jen na ozdobu, prý pomáhá odvádět vodu při dešti.

Pininfarinovi designéři přímo nabídli stylistům Audi geniální detail - čtvernou koncovku výfuku propojenou do kroužků loga automobilky. Bohužel, nápad nepadl na úrodnou půdu...

Prototyp byl plně funkční, pod kapotou byl přeplňovaný pětiválec s výkonem 200 koní. Na stovku se malé kupé rozjelo za 7,1, na stoosmdesátku za 18,7 sekundy a v plném kalupu ukazoval rychloměr 217 kilometrů v hodině, uvádí server Italiaspeed.

Pokračování...
Na autosalonu v Paříži 1994 se představila dvojice sportovních alf. Uzavřená GTV a její střechyprostá sestra označená jako Spider. Nikoho neudiví, že je namaloval opět Enrico Fumia v atelieréch Pininfariny. V září 2000 dokonce Alfa Romeo svěřila produkci GTV a Spideru přímo výrobnám Pininfariny.

Podobné věci najdeme na tvarech i v detailech. Vepředu to jsou jednoznačně kulatá světla, vykukující vykrojeními z kapoty. A na bocích samozřejmě hluboký prolis, protentokrát dynamicky skloněný a objímající prostor pro posádku.

Zadní dva úzké a dlouhé proužky světel audi se na GTVčku spojily v jeden. GTVčko vypadá jako modernější evoluce quartzu, i zadní c-sloupek si je hodně podobný. Další podobnosti najdete jistě sami...

Alfa Romeo GTV

Pininfarina Audi Quartz
                                       DALŠÍ FOTKY AUDI QUARTZ

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.