Audi Quartz Pininfarina | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Když designér sáhne do šuplíku: Alfa Romeo GTV a Audi Quartz

  • 4
Dvě kreace studia Pininfarina od sebe dělí 14 let. Jako by jen veleslavný italský automobilový sochař vytáhl ze šuplíku své dávné dílo a nechal se inspirovat sebou samým.

Audi Quartz (1981) a Alfa Romeo GTV (1995) na první pohled pocházejí ze stejného "hnízda".

Alfa Romeo GTVAlfa Romeo GTV




Ladné kupé začátku osmdesátých let a italský kočkolap poloviny devadesátých mají společného jednoho z otců. Nelze říci, že by u Pininfariny vykradli sami sebe, Audi Quartz bylo jednoduše natolik přelomové, že jsou jeho geny vidět ještě po desítce let.

Pro rok 1981 u Pininfariny postavili Audi Quartz, aby oslavili 75 let legendárního švýcarského automobilového magazínu Automobile Revue.

S nabídkou přišel do švýcarského časopisu v létě 1980 Sergio Pininfarina. Čtyřmístné Audi Quattro Coupé tehdy okouzlovalo svět svým pohonem všech kol a právě na jeho základech quartz vznikl.

V té době vedl vývoj u Pininfariny Leonardo Fioravanti (pokud vám toto jméno nic neříká, podívejte se třeba sem).

Pininfarinův designér Enrico Fumia namaloval o 30 cm kratší a o 8 centimetrů nižší auto, než byl originál. Díky tomu je uvnitř quartzu méně místa než v Quattru Coupé. Kromě velmi nadčasových tvarů také teprve druhý čistokrevný koncept značky Audi (první byl Audi Karmann Asso di Picche) předznamenal vznik aut postavených z netradičních lehkých materiálů: hliník, uhlíková vlákna, kevlar, na autě najdeme také tkaninu používanou na padáky. Quartz také jako vůbec první auto použil eliptická světla.

Linie jsou nadmíru čisté a na svou dobu velmi futuristické. Quartz znamenal tak trochu zlom v designu studia Pininfarina. Kromě GTVčka najdeme některé stylistické prvky na velké Alfě 164. Vlys na boku nemá quartz jen na ozdobu, prý pomáhá odvádět vodu při dešti.

Pininfarinovi designéři přímo nabídli stylistům Audi geniální detail - čtvernou koncovku výfuku propojenou do kroužků loga automobilky. Bohužel, nápad nepadl na úrodnou půdu...

Prototyp byl plně funkční, pod kapotou byl přeplňovaný pětiválec s výkonem 200 koní. Na stovku se malé kupé rozjelo za 7,1, na stoosmdesátku za 18,7 sekundy a v plném kalupu ukazoval rychloměr 217 kilometrů v hodině, uvádí server Italiaspeed.

Pokračování...
Na autosalonu v Paříži 1994 se představila dvojice sportovních alf. Uzavřená GTV a její střechyprostá sestra označená jako Spider. Nikoho neudiví, že je namaloval opět Enrico Fumia v atelieréch Pininfariny. V září 2000 dokonce Alfa Romeo svěřila produkci GTV a Spideru přímo výrobnám Pininfariny.

Podobné věci najdeme na tvarech i v detailech. Vepředu to jsou jednoznačně kulatá světla, vykukující vykrojeními z kapoty. A na bocích samozřejmě hluboký prolis, protentokrát dynamicky skloněný a objímající prostor pro posádku.

Zadní dva úzké a dlouhé proužky světel audi se na GTVčku spojily v jeden. GTVčko vypadá jako modernější evoluce quartzu, i zadní c-sloupek si je hodně podobný. Další podobnosti najdete jistě sami...

Alfa Romeo GTV

Pininfarina Audi Quartz
                                       DALŠÍ FOTKY AUDI QUARTZ