Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když designéři opisují: Fiat X1/9 a De Tomaso 1600

aktualizováno 
Jeden z nejzajímavějších fiatů - alespoň co do vzhledu a pojmenování - vstupoval do automobilového světa vlastně natřikrát. Nejprve jako studie, podruhé jako "obkreslená studie" a napotřetí konečně jako sériový model. Neznámé De Tomaso předběhlo X1/9 o rok.

Fiat X1/9 | foto: Fiat

Krásná targa (kupé s odnímatelým dílem střechy) jménem Fiat X1/9 začíná být vcelku vzácnou specialitou, kterou si majitelé hýčkají v garážích.

I samotný název, vymykající se zažitému způsobu označování turínských modelů, naznačoval, že je Bertoneho výtvor "něco extra". Auto si totiž do svého sériového života přivezlo kódové označení, které dostalo při vývoji.

Malý sporťák, který svými tvary ohromuje i dnes, se vyráběl dlouhých 17 let od roku 1972 do roku 1989, po světě jich jezdilo 174 tisíc.

Fiat X1/9Fiat X1/9Fiat X1/9




Odvážný fiat ale neměl úplně jednoduchý nástup. Představil se v roce 1972 na autosalonu v Turíně. Už rok předtím ukázal italský malovýrobce De Tomaso téměř nachlup stejný koncept na autosalonu v Paříži. Jmenoval se De Tomaso 1600 a vytvořila ho italská karosárna Ghia s motorem 1,6 ze závodního Fordu Escort s výkonem 170 koní.

De Tomaso 1600 Ghia
De Tomaso 1600 Ghia                          DALŠÍ FOTKY

Když se u De Tomasa "dohmátli" toho, že Fiat chystá sériový model vydesignovaný u Bertoneho legendárním Marcellem Gandinim (design Lamborghini Miura, Citroënu BX nebo Lancie Stratos), odvozený od studie Autobianchi A112 Runabout z roku 1969, zaangažovali designéra Toma Tjaardu (pro De Tomaso vytvořil model Pantera).

Nevlastní bratři se podobají snad úplně ve všem. Škodolibé hlasy říkají za vším stojí vykutálenost De Tomasa, který si chtěl svých pět minut slávy na autosalonu užít na úkor Fiatu, reálné plány na výrobu vozu však neměl.

Co je zač.... Autobianchi A112 Runabout

Bertone představil v Turíně roku 1969 malý sporťák pro mladé s pouze symbolickým čelním sklem. Mechanické skupiny pocházely z Fiatu 128. Díly ze sedanu s poháněnou přední nápravou ale tvůrci runaboutu využili hodně revolučním způsobem - všechno usadili dozadu.

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi L2H1 Trend...
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi L2H1 Trend...

r.v. 2014, naj. 52 500 km, diesel, 1. majitel
595 001 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.