Ferrari P4/5 Pininfarina | foto: Pininfarina

Když je ferrari málo sexy, převlékne ho Pininfarina

  • 31
Obyčejné ferrari? Jen nudná sériovka... Na podobnou otázku si jednoho dne stejně odpověděl i americký sběratel automobilů James Glickenhaus a rozhodl se, že svou kolekci rozšíří o skutečný unikát.

Jak na to? Vezme se nějaká nudná sériovka, například Ferrari Enzo, a nechá se jí vyrobit zcela nová karoserie. A kdo jiný by měl šít pro Ferrari než samotný Pininfarina?

Tak tomu se říká skutečná láska k autům. Láska, kterou lze koupit penězi – pan Glickenhaus jich totiž jistě nemá málo. Sehnat neregistrovaný exemplář již nevyráběného supermodelu Enzo, který si nemohl koupit každý, jistě samo o sobě stálo mnoho úsilí a peněz.

Ovšem panu Glickenhausovi to nestačilo – mít v garáži stejné auto, jako dalších 348 majitelů, mu prostě bylo málo, a tak provedl něco, co si ještě nikdo předtím netroufl a především nezaplatil – odvezl Enzo zpět ke krejčímu většiny vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku a nechal si od něj ušít zcela nový kabát podle svých představ.

***

FOTOGALERIE Z PAŘÍŽE: PININFARINA P4/5

***

Enzo se tak přestalo podobat mírně okarosované formuli a vzalo na sebe silnou retropodobu, plnou oblouků a završenou celoprosklenou bublinovitou kabinou. Přestalo také být Enzem a stalo se jediným existujícím exemplářem modelu P4/5, jehož poněkud krkolomný název odkazuje hned na dva historické modely Ferrari; závodní model P4 z roku 1960 a osm let mladší futuristický prototyp P5. Oběma je také svými tvary velice podobný a nezapře fascinaci pana sběratele nádhernými "youngtimery".

A jak vlastně model P4/5 vznikl. Přes 200 dílů úplně nové karoserie se vyrobilo zcela nových, včetně bi-xenonových světlometů s LED-diodami a unikátních kol, obrobených z jednoho kusu materiálu.

Uhlíková karoserie i skleněná kupole, nahrazující střechu i všechna okna, byly po navržení převedeny do třírozměrného počítačového modelu, z něhož vzešly konstrukční modely přímo pro výrobu jednotlivých dílů a jejich následná realizace.

Zcela nový, představám zákazníka přizpůsobený, je také interiér. Celý návrh i výroba prototypu proběhly kompletně ve firmě Pininfarina a demonstrují možnosti dnešní techniky.

Po případném poškození jistě nebude problém nechat vyrobit příslušnou součástku znovu – stačí sáhnout do elektronického archivu s dokumentací.

Zcela hotovým a plně funkčním prototypem se jeho šťastný novomajitel pochlubil na letošním Pebble Beach Concours d’Elégance, konaném 20. srpna. Pro veřejnost to byla jedna z nemnoha příležitostí spatřit již nyní vysoce cenný unikát na vlastní oči.

Přesnou cenu přestavby, stejně jako výsledné jízdní výkony, veřejnost nezná. Neoficiální zdroje mluví o čtyřech milionech dolarů.

popisek PAŘÍŽ 2006
AUTOSALONOVÁ PŘÍLOHA 

***

Jediný existující prototyp nyní stojí na začátku strmé cesty, na níž bude jeho cena stále stoupat. A opravdu bohatých lidí, ochotných utrácet za podobné nádherné věci, je na naší planetě dost . Stane se stavba podobných špičkových unikátů módou? Diskutujte pod článkem.